TEAMBUILDING Radek Šíp Kdy teambuilding dělat Kdy teambuilding dělat Kdy teambuilding dělat - nový tým, potřebují se poznat a najít možné způsoby spolupráce - selhání v týmové práci - špatné provádění úkolu a problémové mezilidské vztahy - špatná komunikace - nedostatek důvěry mezi členy - členové si nenaslouchají Kdy teambuilding nedělat Kdy teambuilding nedělat - krize v týmu je příliš hluboká - tým se rozpadá, vztahy absolutně nefungují - manažer/vedoucí týmu pracuje s týmem příliš krátkou dobu a neseznámil se s ním - manažer bude v dohledné době tým opouštět a vystřídá jej nový vedoucí pracovník - TB programu se nemohou zúčastnit všichni členové týmu - (tým už má s TB špatnou zkušenost) 27.12.2023 Alternativy TB ◦ DEVELOPMENT CENTRUM / ŠKOLENÍ členové týmu nemají schopnosti požadované pro jejich práci (poskytnout týmu výcvik – např. v případě problémů s rozhodováním či komunikací) ◦ INDIVIDUÁLNÍ SPOLUPRÁCE / KOUČOVÁNÍ… problémy jednotlivce ovlivňují výkonnost týmu (individuální řešení) - tým má problémy nalákat a udržet si členy (spolupráce s personálním oddělením, důvody odchodu zaměstnanců? jiné faktory?) ◦ INDIVIDUÁLNÍ SPOLUPRÁCE S VEDOUCÍM vedoucímu týmu chybí odborná nebo praktická kvalifikace či požadované schopnosti týmová práce není oceňována Alternativy TB ◦ SYSTÉMOVÉ OPATŘENÍ zmatek ohledně pravomocí v týmu tým nemá prostředky, které potřebuje (dohoda s manažerem – jak získat další lidi? prostředky? Vybavení?) týmová práce není oceňována nebo se neodráží v systému řízení výkonu (personální oddělení? Vhodnější stanovení pravomocí?) Body dohody realizace TB ◦ rozhodnutí uskutečnit TB ◦ dohoda na formě spolupráce se školitelem TB – Kdo vede? ◦ Manažer sám – někdy nutné zaškolení (získá nový pohled na svoji kompetenci řídit, posílí a upevní svou odpovědnost za výkonnost a efektivitu týmu, zvýší sebedůvěru) ◦ Lektor - nutné vyjasnění role (advokát, odborník, řešitel problému, sběrač dat a informací, pomocník, trenér…) ◦ stanovení očekávání manažer X školitel a plán spolupráce ◦ Technické info – (kolik lidí, kde, jak dlouho, jaký materiál…) ◦ hledání potřeb týmu – přesný původ problémů a otázek, které by se na TB měly řešit – shromáždění a zpracování informací (pohovory, pozorování, dotazník…) ◦ definování cílů TB programu ◦ Návrh TB 27.12.2023