Locus of control Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological monographs: General and applied, 80(1), 1. Radek Šíp np4113 Psychologie pro učitele Locus of control • Vnitřní pohled kdo nebo co má vliv na události v našem životě – externí x interní • Pán / Paní svého osudu nebo někdo, komu se věci dějí (a vše mezi tím) • Kdo je zodpovědný za následky, kdo je příčinou • Vyvíjí se s věkem (zkušenostmi, nabytými kompetencemi..), tendence se ustalovat (Rotter, 1966) • Vztah s osobní pohodou (April, Dharani a Peters, 2012, Herch a Scheibe,1967) • Vztah se studijními výsledky a studijní prokrastinací (Heidari a Imanpoor (2014), Carden, Bryant a Moss (2004), • Kulturní rozdíly • Naučený styl ne vrozená dispozice Jak to zapadá do školy? • Souvisí se školní úspěšností (Sinsey a kol., 2000) • Vyšší pravděpodobnost dokončení SŠ + přijetí na VŠ (Barón a Cobb-Clark, 2006) • Studenti s vyšším externím LoC častěji nezvládají studium na VŠ (Gifford, Briceno-Perriott a Mianzo, 2006,) Cvičení I. – Locus of control Situace: obtížný předmět - zkouška Věci mimo mojí kontrolou Věci pod mojí kontrolouVěci, které mohu ovlivnit Kolikrát si přečtu učivo Volba literatury Účast na přednáškách a seminářích Vyhledání doplňujících materiálů Nálada zkoušejícího Otázka u zkoušky O čem předmět je Ochota spolužáků učit se spolu Nabídnout společný termín a přinést oplatky Naučit se všechny otázky Cvičení I. – Locus of control Situace: vlastní Věci mimo mojí kontrolou Věci pod mojí kontrolou Věci, které mohu ovlivnit 2.1. 3.Parametry situace: a) něco chci (udělat předmět, naučit se tančit, zlepšit angličtinu, dostat víc peněz v práci, najít si brigádu…) a) něco se stalo (stěhování do Brna, dostávání se na VŠ, maturita, zkouška, balení partnera / partnerky, řidičák…)