2. Didaktika TV jako vědní disciplína, nebo kladivo či vařečka učitele? Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. Katedra tělesné výchovy a společenských věd (EDUC) Pedagogika a její struktura Didaktika je, když… ̶ řecké „didaskein“ znamená učit, vyučovat, poučovat, vykládat, dokazovat ̶ „cesta učení“ (W. Ratke, 17. stol.), „umění vyučovat“ ̶ „všeobecné umění, jak naučit všechny všemu“ (J.A.Komenský, 1657) ̶ teorie vyučování (Pestalozzi, Herbart… 1. pol. 19. stol.) ̶ nástroj a jazyk učitele, banka poznání o výuce Struktura a předmět didaktiky ̶ teorie vyučování a učení ̶ cílem didaktiky je objasňování jednotlivých pojmů a rozpracovávání teorií, které se vztahují k vyučování a učení (Průcha, 2006, s. 111) znázorňování Obecná a speciální didaktiky Didaktika tělesné výchovy ̶ předmětem didaktiky TV je „zkoumání a interpretace zákonitostí procesu vzdělávání a výchovy, všech jeho vnitřních i vnějších činitelů a vztahů mezi nimi“ (Rychtecký, 1998, s. 23) ̶ jádrem didaktiky TV je tedy výběr a uspořádání učiva (kurikulum v užším pojetí), výběr forem, metod, podstata interakce učitel – žák a vliv podmínek na edukační proces (kurikulum v širším pojetí) ̶ klíčovým faktorem edukačního procesu je právě dyadická interakce učitel – žák Didaktika TV v poli věd, souvisejících s výchovou a vzděláváním Didaktika TV v poli věd, souvisejících s výchovou a vzděláváním Výzkum v didaktice TV ̶ systematický prostředek poznávání edukační reality ̶ zjištění a popis vztahů mezi příčinami a výsledky probíhajícího edukačního procesu v globálních i parciálních otázkách ̶ deskriptivní výzkumy ̶ intervenční výzkumy Výzkumné metody v didaktice TV ̶ výzkumníkem je do jisté míry každý pedagog ve výuce ̶ v praxi nejčastěji využívané výzkumné metody ̶ pozorování ̶ analýza videozáznamu ̶ chronometráž ̶ rozhovor (interview) ̶ dotazník ̶ test (teoretický či fyzický) „Buď příjemný a milý ve tváři, vlídný a zdvořilý ve způsobech, přívětivý a pravdomluvný ústy, vroucí a upřímný srdcem.“ „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež pouze ukazují, kam jít, ale samy nejdou.“ Jan Amos Komenský Použité zdroje PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5. RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-659-7. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1821-7.