Adobe Systems 1 11. Gradace sportovních pedagogů („Jak se sportovní pedagogové celoživotně učí?“) Adobe Systems 2 Výzkumy profesní gradace ̶kvalitní výkon v každé činnosti ← lidské učení (trénink) ̶empirické výzkumy → komplexní aktivity ← adekvátní kompetence → profese ̶výzkumy učení a vzdělávání pro složité sociální profese (učitelství, trenérství, …) ̶profese – úspěšné vykonávání ← adekvátní kompetence = vědomosti + dovednost + postoje + incentivy (pohnutky, popudy, … → motivace) Adobe Systems 3 Výzkumy profesní gradace ̶trenérství = náročná (komplexní) sociální, pomáhající a pedagogická profese ̶pozornost + výzkumy – hlavně licenční trenérské vzdělávání = hlavní příprava pro trenérskou praxi ̶převládá (zvláště v ČR) transmisivní formální vzdělávání ̶světové výzkumy – trenérská profesní gradace = nejen formální a neformální vzdělávání, ale komplexní resultáty celoživotního učení = ̶všechny formy organizovaného i individuálního trenérského vzdělávání a autonomního učení ̶ Adobe Systems 4 Výzkumy profesní gradace Výzkumy trenérského učení: ̶= součást širšího rámce učení a vzdělávání dospělých ̶různé teoretické koncepce (např. transmisivní) ̶v současnosti převládá konstruktivistický přístup = ̶učení = proces, v němž si učící konstruuje své zkušenosti ̶zkušenosti = konstrukty našeho vnímání a uvědomování si světa ̶z těchto zkušeností se především učíme ̶ Adobe Systems 5 Výzkumy profesní gradace Výzkumy procesů celoživotního učení trenérů = identifikace řady oblastí významných pro profesní gradaci = řada individuálních a zejména sociálních aktivit: Především jde o následující oblasti: ̶(1) získání osobních sportovních a trenérských zkušeností ̶(2) reflexe (sebereflexe) těchto zkušeností, self-reflection ̶(3) profesní sdílení trenérských zkušeností ̶(4) mentorink ̶(5) efektivní využívání informačních zdrojů ̶ Adobe Systems 6 Celoživotní učení trenérů 1. Osobní sportovní a trenérské zkušenosti ̶= primární zdroj = - vlastní sportovní dráha + - reflexe pozitivních i negativních zážitků s vlastními trenéry + - získávaná vlastní trenérská empirie ̶tyto aspekty podstatně ovlivňují nejen začínající trenéry ̶jsou významné i pro trenéry experty ̶+ mnoho dalších aspektů života trenéra (jiné sociální zkušenosti, …) ̶„Myslím, že se jako trenér stále zlepšuji díky zkušenostem“ ̶ Adobe Systems 7 Celoživotní učení trenérů 2. Reflexe a sebereflexe těchto zkušeností ̶trenéři se učí zejména tak, že reflektují praxi ̶reflexe trenérské zkušenosti = klíčový prvek učení ̶reflexe současně = koncepční rámec pro pochopení teorie a praxe ̶průběh reflexe a sebereflexe: - sdílení myšlenek a zkušeností - dialog s mentorem - záměrná reflexe = vyhrazení času na reflexi svých trenérských postupů Adobe Systems 8 Celoživotní učení trenérů 3. Profesní sdílení trenérských zkušeností ̶= sdílet informace s ostatními kolegy ̶= vznik komunit praxe = skupiny lidí – společný zájem, problémy, téma ̶= vznik podpůrného trenérského prostředí ̶= rozvoj komunikace a interakce ̶= prohlubování odbornosti průběžnou interakcí ̶= rozvoj vzájemného učení (peer learning) = učení mezi dvěma či více osobami, které nejsou v hierarchicky uspořádaném vztahu ̶vzájemné učení = podpora přátelských vztahů ̶= zásadní pro současný svět sociálních sítí ̶kontakty se světovými experty = typické pro úspěšné trenéry ̶ Adobe Systems 9 Celoživotní učení trenérů 4. Mentorink ̶= zkušení trenéři předávají své znalosti mladším kolegům ̶= získávání zkušeností interakcí s trenéry – mentory ̶význam mentorinku v „klubovém“ vzdělávání ̶mentorink – neformální X součást trenérských programů ̶mentorink = požadavek trenérů, kteří preferují neformální učení ̶mentorství není jen přenos technických znalostí a tipů ̶= pozorování odborníka, uvažování o trenérských postupech ̶požadavky na efektivní mentorink: formalizace vztahu, stanovaní pravidel, identifikace potřeb, cílů, flexibilita, školení pro mentory, … ̶mentorink má být facilitativní, pečující a nedovolující dominovat Adobe Systems 10 Celoživotní učení trenérů 5. Dostupné a srozumitelné informační zdroje trenérského učení ̶transfer vědění = přenos vědeckých informací do praxe = klíčové ̶předpoklad = dostupné a srozumitelné informační zdroje učení ̶informační zdroje = rozsáhlé, především anglicky psaná literatura, obrazové informace a zejména videa v kyberprostoru ̶problém = „propast“ mezi nálezy věd o sportu a trenérskou praxí ̶potřeby intervenčních strategií = posílení a facilitace přenosu vědeckých poznatků do trenérské praxe ̶= vytvářet podpůrné sociální prostředí přispívajíc k učení trenérů ̶