Adobe Systems 1 Pedagogika sportu np/nk4136 Úvod Vladimír Jůva Fakulta sportovních studií MU juva@fsps.muni.cz Adobe Systems 2 Požadavky k ukončení předmětu Pedagogika sportu 1.Aktivní účast a splněná docházka na seminářích 2.Výběr tématu a data prezentace na úvodním semináři 3.Zpracování prezentace a její zaslání na mail vyučujícímu 4.Finální úprava prezentace a vložení do odevzdávárny 5.Vystoupení se schválenou prezentací na semináři 6.Písemný test 7.Ústní zkouška – viz okruhy IS Adobe Systems 3 Základní literatura ̶JANSA, P. a kol. Pedagogika sportu. Vydání druhé. Praha : Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3986-4. ̶JŮVA, V. Vybraná témata z pedagogiky sportu. http://www.fsps.muni.cz/impact/uvod-do-pedagogiky-sportu ̶SVOBODA, B. Pedagogika sportu. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0156-7. ̶JANSA, P. a kol. Sportovní příprava: vybrané kinantropologické obory k podpoře aktivního životního stylu. Rozš. 2. vyd. Praha : Q-art, 2009. ISBN 978-80-903280-9-9. (Především kapitola 1 a 2) ̶Vybrané články v časopisech – Česká kinantropologie, Studia sportiva, Tělesná kultura, Tělesná výchova a sport mládeže, Telesná výchova a šport, … ̶ Adobe Systems 4 Další informační zdroje Aktuální informace na webových stranách: ̶Ministerstvo školství – http://www.msmt.cz – proklik sport ̶Národní sportovní agentura – https://www.agenturasport.cz/ ̶Český olympijský výbor – https://www.olympijskytym.cz – proklik Vzdělávání ̶Sport a EU – http://ec.europa.eu/sport ̶Evropská asociace TV – https://eupea.com ̶Tělesná výchova v UK – http://www.afpe.org.uk ̶Pedagogika sportu německy mluvících zemí – http://www.sportpaedagogik-online.de ̶Sport a rozvoj (celý svět) http://www.sportanddev.org ̶Vzdělávání a excelence trenérů http://www.icce.ws ̶Trenérství v UK – https://www.ukcoaching.org ̶… Adobe Systems 5 Základní dokumenty o sportu a sportovní edukaci ̶Zákon o podpoře sportu (Zákon č. 115, 2001 v platném znění) ̶Národní program rozvoje sportu pro všechny ̶Koncepce státní podpory sportu v ČR 2016–2025 ̶Zákon o pedagogických pracovnících (2004 a následující novely) ̶Zákon o športe – SR – Zákon č. 440/2015 ̶Olympijská charta (v platnosti od 1. září 2004) ̶Světový antidopingový kodex ̶Evropská charta sportu ̶Kodex sportovní etiky ̶Etický kodex sportovního trenéra (Asociace sportovních trenérů) ̶Bílá kniha o sportu (Dokument Komise evropských společenství, 2007) ̶Pokyny EU pro pohybovou aktivitu (2008) Adobe Systems 6 Pedagogika sportu – úvod ̶Pedagogika = věda o permanentní výchově – edukaci ̶Pedagogika sportu = věda o sportovní edukaci ̶Sport = formy tělesné činnosti, jež si kladou za cíl harmonický rozvoj jedince, zdraví a soutěžní výkon (Zákon o podpoře sportu, 2001) ̶Sport = školní + rekreační + soutěžní → ̶Základní dělení pedagogiky sportu: pedagogika školního + rekreačního + soutěžního sportu Adobe Systems 7 Nové dělení sportu → sportovní edukace: ̶sport ve skutečném životě (in-real-life sport – irl-sport) = soutěžní, mediální, rekreační, alternativní, instrumentální – od starověku ̶+ esport = kvalitativně nová sportovní oblast Modely sportu → sportovní edukace sport pohybové aktivity výkonnový princip soubor pravidel, normy vlastní svět, neproduktivní soutěžní ano ano ano ano mediální ano ano ano ne rekreační ano ne (částečně) ne (částečně) ano alternativní ano ne ne ano instrumentální ano ne ne ne Adobe Systems 8 Pojetí sportovní edukace 1. Edukace a socializace výchova – edukace = hodnotově pozitivně zaměřená (např. výchova sportem v souladu se Světovým antidopingovým kodexem, Evropskou chartou sportu, ...) Ý socializace – proces společenského začleňování = hodnotově indiferentní (např. socializace sportem – působí i negativní vlivy, např. doping, násilí, agrese, ...) (patologická socializace = mimo žádoucí normy) Adobe Systems 9 Pojetí sportovní edukace 2. Hodnotové orientace (nejen) sportovní edukace a) antika – ATÉNY – areté (všestranná dokonalost, ctnost, zdatnost, udatnost, vznešenost, dobrost, …) – kalokagathia (krása a dobro) = gymnastická + múzická výchova b) Novověk – autentická a svobodná osobnost (Rousseau Þ Úmluva o právech dítěte – OSN 1989) = východisko současné humanistické orientace na sportovce, … c) Současnost – zdravá (fyzicky, psychicky i sociálně) a autonomní osobnost Adobe Systems 10 Pojetí sportovní edukace 3. Rozvoj jedince = vlivy dědičnosti + prostředí (bezděčnost) + edukace (záměrnost) Edukace = záměrné působení na rozvoj jedince (pomoc jedinci) s cílem dosáhnout pozitivních změn v jeho vývoji Edukace = procesy řízeného učení Sportovní edukace = edukace sportem, ve sportu a pro sport Sportovní trénink = procesy řízeného hl. motorického učení + současně pomoc jedinci na jeho cestě životem Adobe Systems 11 Pojetí sportovní edukace Sportovní edukace může být: ̶přímá – intencionální (bezprostřední působení učitele TV, lektora, sportovního trenéra, …) ̶nepřímá – funkcionální (působení upraveným prostředím – např. školy, klubu, … – materiálním a sociálním – jeden z úkolů trenéra = kultivovat prostředí) ̶heteroedukace (edukace druhým jedincem – např. učitelem TV, trenérem) ̶autoedukace (sebevýchova) – důležitá motivace trenéra, učitele, … Adobe Systems 12 Pojetí sportovní edukace Sportovní edukace by měla být: ̶demokratická – rovnost šancí (např. genderové problémy, ekonomické zázemí, …) ̶humanistická – úcta a respekt ke sportovci = trenérství orientované na sportovce ̶pluralitní – obsah, pojetí, diskuse, ... ̶integrující – pro znevýhodněné (integrace, inkluze x separace) ̶permanentní – po celý život ̶… Adobe Systems 13 Pojetí sportovní edukace Sportovní edukace má rysy: ̶formálního vzdělávání – ve vzdělávacích institucích (např. školní TV, VŠ sportovní studium, trenérské licence) ̶neformálního vzdělávání – mimo formální vzdělávací systém (např. sportovní kroužky, semináře pro trenéry, …) ̶informálního vzdělávání – neorganizované (každodenní) zkušenost (např. sledování kvalitních TV sportovních pořadů, filmy – např. „Zátopek“ – či knihy se sportovní problematikou, diskuse s přáteli o sportu, …)