BATOLECÍ OBDOBÍ NP4411VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE RADEK ŠÍP BATOLECÍ OBDOBÍ • 1 rok – 3 roky • Rozvoj samostatnosti • Rozvoj hrubé i jemné motoriky • Rozvoj jazyka • Vývoj osobnosti a JÁ MOTORICKÝ VÝVOJ – HRUBÁ MOTORIKA • 1 rok – první kroky • 13–15 měsíc – samostatná chůze (rozejde se, zastaví se, několik kroků bez držení) • po 15. měsíci – jistější chůze, zřídka padá, „široký“ běh • 2 roky – utíká, zvládá nerovnosti terénu (překračuje práh, kořeny atd.) • 2 roky –poskočit snožmo na místě a skočit z malé výšky (z posledního schodu), skok do dálky až kolem 3 let MOTORICKÝ VÝVOJ – HRUBÁ MOTORIKA - JUMPING MOTORICKÝ VÝVOJ – HRUBÁ MOTORIKA • chůze do schodů zpočátku leze kolem 1,5 roku vyjde za ruku 2 roky krok sun krok 2,5 roku - střídání nohou 3 roky - sejde dolů • před 3. rokem tříkolka MOTORICKÝ VÝVOJ – JEMNÁ MOTORIKA • 1 rok - úchop i velmi drobných předmětů (problém je pustit - vyhazování či vrhání) • po 1. roce i pouštění - jemnější, načasovanější – např. postavení 2 kostek na sebe (souvisí s myelinizací nervové soustavy) • 1,5 roku - věž z kostek • 2 roky - kostky svisle i vodorovně • kolem 2. roku přiřazuje základní geometrické tvary k příslušným otvorům • 3 roky - korálky na provázek MOTORICKÝ VÝVOJ – KRESBA • vývoj čmárání: zpočátku zachází s tužkou stejně jako s ostatními předměty (mává a tluče s ní o stůl) • čmárání na papír tahy nahodilé, hrubé, přesahují plochu papíru • 1,5 roku – dítě se snaží napodobit čáru nakreslenou dospělým • 2 roky - napodobuje čáru věrněji (snaží se zachovat směr či napodobit kruhové pohyby) • 3 roky - napodobí kruh či křížek podle předlohy https://lovevery.com/community/blog/child-development/what-should-my-toddlers-art-look-like-right-now/ https://medium.com/edtech-kisk/waldorfsk%C3%A1-pedagogika-principy-a-specifika-b8cb761d0aef https://cz.pinterest.com/pin/pinterest--168040629834742044/ MOTORICKÝ VÝVOJ – KRESBA MOTORICKÝ VÝVOJ - SEBEOBSLUHA • kolem 1 roku aktivní pomoc při oblékání - (např. prostrčí ruku nastaveným rukávem, podá nohy při obouvání) • 15 měsíců - samo jí lžičkou (ještě ji převrací) • 1,5 roku - zachází s hrnkem • během 3. roku si natahuje botičky a rozepíná (později i zapíná) knoflíky • ve 3 letech se oblékne téměř samo MOTORICKÝ VÝVOJ - SEBEOBSLUHA • udržování čistoty po 1. roce spolupracuje, když je posazeno na nočník ve vhodnou dobu (např. po probuzení), ale ještě samo nehlásí • ke konci 2. roku si samo řekne, ale občas se to musí připomenout • 3 roky - mytí rukou VÝVOJ JAZYKA •Aktivní x Pasivní (20 – 100 slov) • 14 – 15 měsíc – generalizace • 18 měsíc – jednoduchá věta • Činnosti + majetnické • 3. rok Ráďa --) Já Asimilace (nové informace zařazuji do existujících schémat nebo je ignoruji) Akomodace (nesoulad moje schémata a svět který vnímám je příliš velký, ignorace nebo asimilace není možná --) tvorba nových schémat) Eqilibrium (rovnovážný stav = moje schémata odpovídají mému vnímání světa) Piaget – principy kognitivního vývoje. OSVOJOVÁNÍ VÝZNAMU • Pravidlo celého objektu • Pravidlo taxonomie • Pravidlo vzájemného vyloučení • Pravidlo kontrastu SEBEUVĚDOMĚNÍ SEBEUVĚDOMĚNÍ • 18 – 24 měsíc • Poznání se v zrcadle • NE fáze (negativismus) • Já sám (vlastní účinnost) • Rozvoj vlastnictví (moje) SOCIÁLNÍ VÝVOJ • Chápání sebe sama jako samostatné bytosti • Vztahy s vrstevníky • 2 roky paralelní hra • 3 roky asociativní • Rozvoj „jako hry“ • 2. rok začátek pravidel • Základy empatie KOGNITIVNÍ VÝVOJ • Zlepšuje se pozornost (koncentrace) • 3 roky – schopnost ignorovat podněty • Rozvoj sémantické paměti • Počátky epizodické paměti • Autobiografická paměť pořád slabá • Počátky seberegulace (odtahování)