KOJENECKÉ OBDOBÍ NP4411VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE RADEK ŠÍP KOJENECKÉ OBDOBÍ • 1 měsíc – 1 rok • Proměna závislosti • Rozvoj motorických i senzorických schopností • Základ psychického vývoje a vztahovosti MOTORICKÝ VÝVOJ VÝVOJ HRUBÉ MOTORIKY – 2.MĚS. • Hlava a krk: Děti začínají mít lepší kontrolu nad svým krkem a hlavou. Dokážou zvednout hlavu, když leží na břiše. • Pohyby rukou a nohou: Dítě má spontánní pohyby rukama a nohama, které nejsou ještě cílené nebo koordinované. ÚSMĚV VNÍMÁNÍ KONTRASTŮ – 2 MĚSÍCE VÝVOJ HRUBÉ MOTORIKY – 3.MĚS. • Hlava a krk: Děti jsou schopné pevněji držet hlavu a začínají ji otáčet, aby sledovaly lidi a objekty. • Ruce: Začínají uchopovat hračky a držet je na krátkou dobu. • Záda a bříško: Dítě může začít zvedat hrudník, když leží na bříšku, opíraje se o předloktí. VÝVOJ HRUBÉ MOTORIKY – 4.MĚS. • Hlava a krk: Kontrola hlavy a krku je ještě lepší. Dítě již může hlavu držet stabilně. • Ruce a nohy: Děti začínají více koordinovat pohyby rukou a nohou. Mohou sahat po hračkách a snaží se dosáhnout na věci. • Obracení: Některé děti mohou začít se obracet z břicha na záda. VÝVOJ HRUBÉ MOTORIKY- 5.MĚS. • Ruce: Dítě již lépe manipuluje s předměty, uchopuje hračky oběma rukama a zkoumá je. • Obracení: Děti se často obrací z břicha na záda a naopak. • Podpora těla: Když jsou v poloze na bříšku, dokáží se opřít o ruce a pozvednout hrudník výše. VÝVOJ HRUBÉ MOTORIKY – 6.MĚS. • Sedění: Mnoho dětí začíná sedět bez podpory nebo s minimální podporou. • Koordinace: Lepší koordinace rukou a očí. Děti si předávají hračky z jedné ruky do druhé. • Uchopování: Vývoj jemné motoriky, schopnost uchopit menší předměty mezi prsty. • spontánně se přitahuje do sedu • s oporou sedí, bez oporu sedí v předklonu (žabí pozice) • aktivně se převrací z břicha na záda VÝVOJ HRUBÉ MOTORIKY – 6.MĚS. VÝVOJ HRUBÉ MOTORIKY – 7. MĚS. VÝVOJ HRUBÉ MOTORIKY – 8. MĚS. VÝVOJ HRUBÉ MOTORIKY – 9.MĚS. • leze po čtyřech • pokouší se pohybově osamostatnit • dokáže se samo posadit, sedí pevně bez opory • vzpřimuje se do stoje u opory • vnímá hloubku PSYCHOLOGICKÉ ASPEKTY KOJENECKÉHO LEZENÍ • Dostane se sám • Vnímání velikosti • Sociální implikace - vstupují do nových sociálních situací • Výrazný posun směrem k soběstačnosti • Separační úzkost PSYCHOLOGICKÉ ASPEKTY KOJENECKÉHO LEZENÍ VÝVOJ HRUBÉ MOTORIKY 11.-12.MĚS. • chodí za ruku nebo s oporou kolem nábytku • samostatná chůze na hranici kojeneckého a batolecího období VÝVOJ HRUBÉ MOTORIKY 11.-12.MĚS. KOGNITIVNÍ VÝVOJ Vyhasínání Reflexů Novorozenecké reflexy, jako je sací reflex nebo Moroův reflex (reflex překvapení), postupně mizí během prvních několika měsíců života. To signalizuje vývoj mozkové kontroly nad těmito automatickými reakcemi. Implicitní Paměť (3. Měsíc) Implicitní paměť se začíná formovat velmi brzy. Už ve 3 měsících může dítě rozpoznávat známé tváře a objekty, což ukazuje na schopnost ukládat a vybavovat informace bez vědomého úsilí. Tvarová Konstanta (od 3 Měsíců) Tvarová konstanta umožňuje dítěti rozpoznat objekty jako stálé ve svém tvaru, i když se mění úhel pohledu, osvětlení nebo kontext. Tato schopnost se začíná rozvíjet přibližně ve 3 měsících. KOGNITIVNÍ VÝVOJ Konstanta Velikosti (Kolem 6. Měsíců) Konstanta velikosti je schopnost poznat, že objekty zůstávají stejné velikosti, i když se mění vzdálenost od nich. Tento poznávací vývoj obvykle nastává kolem 6 měsíců. Sdílená Pozornost (9. Měsíc) Kolem 9 měsíců děti začínají rozvíjet schopnost „sdílené pozornosti“, což znamená, že dokážou sledovat pohled druhé osoby a zaměřit se na stejný objekt nebo událost. To je důležitý milník pro sociální interakci a učení. Pravidla Segmentace Pravidla segmentace se týkají schopnosti dětí rozdělit proud zvuků a obrazů na rozpoznatelné jednotky, jako jsou slova ve mluveném jazyce. Tento proces se začíná vyvíjet v prvním roce života a je klíčový pro jazykový vývoj. KOGNITIVNÍ VÝVOJ – KRUHOVÉ REAKCE • Stadium primární kruhové reakce - 1-4 měsíce (hýbání nohou, cucání palce) • Stadium sekundární kruhové reakce4 – 8 měsíců („záměrné“ jednání, trvalost objektů) • Stadium terciální kruhové reakce 8 – 12 měsíců (příčin následek, vypínače) Jean Piaget, James Mark Baldwin. CITOVĚ – SOCIÁLNÍ VÝVOJ Výzkumy Harryho Harlowa – The Nature of love RODIČOVSKÁ PÉČE • Primární mateřské zaujetí • Sociální úsměv • Attachement • Mezigenerační přenos ATTACHEMENT • Dětské deprese a úmrtí v kojeňácích • Dítě potřebuje i citovou podporu • Průzkumné chování a rodič v místnosti Co vy na to? ATTACHEMENT • Bezpečná – (obrací se na pečující osobu) • Vyhýbavá vazba - (dítě nedává najevo negativní emoce, odtahuje se) • Úzkostně ambivalentní vazba – (negativní projevy dítěte jsou velmi intenzivní, natahuje ruce a pak se vzteká) • Dezorganizovaná vazba (u dítěte chronická úzkost a dezorganizace chování) Ainsworth, M. D., & Bell, S. M. (1970). Attachment, exploration, and separation: Illustrated by the behavior of one-year-olds in a strange situation. Child Development, 41(1), 49–67. https://doi.org/10.2307/1127388 Main, M., & Solomon, J. (1990). Procedures for identifying infants as disorganized/disoriented during the Ainsworth Strange Situation. Attachment in the preschool years: Theory, research, and intervention, 1, 121-160. ATTACHEMENT • Bezpečná • Vyhýbavá vazba - (odmítající matka, dítě nedává najevo negativní emoce) • Úzkostně ambivalentní vazba - (nekonzistentní a nepředvídatelné reakce matky, negativní projevy dítěte jsou velmi intenzivní) • Dezorganizovaná vazba (pečující osoba zdrojem bezpečí i zdrojem ohrožení, u dítěte chronická úzkost a dezorganizace chování)