INTELIGENCE: TEORIE, PŘÍSTUPY A APLIKACE VE SPORTU Úvod: Co je inteligence? •Aktivita: •Rozdělte se do skupin (3–4 osoby). •Diskutujte: Co je podle vás inteligence? •Napište krátkou definici a její hlavní charakteristiky •Kdybyste měli testovat inteligenci, jaký by byl postup? • Definice inteligence •„Inteligence je schopnost učit se ze zkušeností, přizpůsobovat se novým situacím, chápat a zvládat složité myšlenky a řešit problémy.“ • — Wechsler (1944) • •Klíčové aspekty: •Řešení problémů •Adaptace na nové situace •Kreativita •Sociální a emocionální dimenze G-faktor •Autor: Charles Spearman (1904) • •Hlavní myšlenka: •Existence obecného faktoru inteligence (g-faktor), který ovlivňuje výkon v různých kognitivních úlohách. • •Příklad: •Sportovec s vysokým g-faktorem má dobré strategické a analytické schopnosti. Gardnerova teorie mnohočetných inteligencí •Howard Gardner (1983) • •Hlavní typy inteligence: •Logicko-matematická •Lingvistická •Tělesně-kinestetická •Hudební •Interpersonální a intrapersonální •Přírodní •Existenciální • •Příklad: •Tělesně-kinestetická inteligence je klíčová pro gymnastu. •Interpersonální inteligence pomáhá týmovému hráči. Rozdílné profily inteligence •“Everyone is a genius. But, if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beleving that it is stupid.” •Einstein •V jakých dimenzích se pohybujete? •Aktivita •Flynnův efekt •Lurijovy experimenty Sternbergova triarchická teorie •Robert Sternberg (1985) • •Tři složky inteligence: •1. Analytická: Řešení problémů, logika. •2. Kreativní: Tvorba nových strategií. •3. Praktická: Přizpůsobení se realitě. • • •Zkuste vymyslet příklad z praxe a běžného života Emoční inteligence •Schopnost rozpoznávat, chápat a řídit emoce vlastní i ostatních. •Orientace ve vl. prožívání i prožívání druhých •Intuitice v mezilidských situacích •Předjímání dopadu a emočních reakcí okolí •Zachycení, zvědomení, pojmenování a komunikace emocí • • • •Jak rozpoznáváte emoce u sebe/druhých a na kolik si v tom věříte? K čemu může být ve sportu? • •Ve sportu: •Klíčová pro zvládání stresu •Jak? •Zlepšuje týmovou komunikaci a motivaci • •Příklad: •Trenér s vysokou emoční inteligencí x s nízkou •Zkuste popsat (zavzpomínat na vl. Zkušenost) • Shrnutí a diskuse •Shrnutí: • • •Diskusní otázky: •1. Jaké druhy inteligence jsou klíčové pro váš oblíbený sport? •2. Jak by se daly trénovat kognitivní a emoční dovednosti u sportovců? •3. Jmenujte sportovce, u kterých jste schopni rozpornat vysoký podíl inteligence na výkon •4. Který teoretický rámec vám je nejbližší? Proč?