Myšlení Co je to myšlení? • Definice •Myšlení je kognitivní proces zahrnující: •zpracování informací •řešení problémů •Plánování •Abstrakci •Analýzu •tvorbu konceptů. • •Myšlení je primárně o uvědomování si vztahů mezi objekty a ději v prostředí Co ovlivňuje myšlení? • Co ovlivňuje myšlení? •Biologické faktory: genetika, stav mozku, neurotransmitery •Sociální faktory: kultura, výchova, sociální prostředí •Emoční faktory: nálada, motivace •Kognitivní faktory: zkušenosti, učení, přesvědčení, inteligence • Druhy myšlení •myšlení konkrétní - probíhá manipulace s vjemy, myšlení situační, názorové, praktické, metoda pokus - omyl (puzzle, vaření atd.) •myšlení názorné - v mysli operujeme s představami (nejčastěji vizuálními) •myšlení abstraktní - provádíme operace se znaky (symboly), př. matematickými, verbálními, logickými •pojmové myšlení – nejběžnější, manipulace s verbálními znaky (pojmy) •propoziční myšlení - základním elementem jsou propozice (výroky) vyjádřené ve verbálním kódu, s nimiž provádíme mentální manipulace • Mentální operace •analýza - myšlenkové rozčlenění celku na části, podstatou analytického myšlení je popis částí určitého celku, analýza se pojí s kritickým hodnocením celku i jeho složek •syntéza - sjednocování či kombinování jednotlivostí do určitého mentálního celku, závěr není obsažen ve výchozích údajích → výsledkem je něco nového •Příklad funkční fixace • •indukce - odvozování obecných závěrů z jednotlivých pozorování, na tomto staví většina psychologických výzkumů, pozor na konfirmační zkreslení (tj. tendence si ověřovat své výchozí předpoklady i názory pouze na základě důkazů, které je potvrzují) •dedukce = vycházíme z obecného pravidla, které aplikujeme na jednotlivý konkrétní případ • • Černá labuť •Jsou všechny labutě bílé? •Dedukce •"Všichni lidé jsou smrtelní." (první premisa) •"Sókratés je člověk." (druhá premisa) •"Takže Sókratés je smrtelný." (dokázaný závěr) •Indukce •"Sókratés je smrtelný." (první premisa) •"Sókratés je člověk." (druhá premisa) •"Všichni lidé jsou smrtelní." (hypotéza o obecném) • Naučená bezmocnost •Stav, kdy se jedinec naučí věřit, že nemá kontrolu nad situací, i když by kontrolu mít mohl •Neměnný tav tak přetrvává i přes možnost změny •Martin Seligman (1967): Experiment na psech: Psy byly rozděleny do tří skupin. Jedna skupina byla vystavena elektrickým šokům, které nemohly ovlivnit; druhá skupina mohla šoky zastavit, a třetí skupina šoky nedostala •Výsledek: Psy, kteří se naučily, že nemají kontrolu, nepodnikly žádné kroky k útěku ani tehdy, když už možnost útěku byla •Implikace?? • Implikace •Deprese: Lidé s depresí často pociťují, že nemají kontrolu nad svými životy. •Vzdělávání: Studenti, kteří opakovaně zažívají neúspěch, mohou rezignovat na další snahu. • Haló efekt •Kognitivní zkreslení, kdy pozitivní nebo negativní dojem z jedné vlastnosti člověka či věci ovlivní celkové hodnocení. •Příklad: •Atraktivní lidé jsou často vnímáni jako inteligentní a kompetentní. •Výzkum: Edward Thorndike (1920): Vojáci hodnotili své nadřízené. Fyzicky atraktivní nadřízení byli hodnoceni jako efektivnější i v oblastech, kde jejich atraktivita nehrála roli, nebo nebyla jejich reálná kompetence znatelná • Kognitivní zkreslení a biasy •Systematické chyby v myšlení, které ovlivňují rozhodování a úsudky. 1.Potvrzovací zkreslení (Confirmation Bias) •Výzkum: Lord, Ross a Lepper (1979) – Lidé s opačnými názory na trest smrti považovali stejné důkazy za potvrzení svého postoje. 1. 2.Efekt ukotvení (Anchoring Effect) •Výzkum: Tversky a Kahneman (1974) – Odhad hodnot byl ovlivněn počátečním číslem uvedeným v otázce. 3. 3.Efekt zpětného vidění (Hindsight Bias) •Tendence myslet si, že události byly předvídatelné po jejich uskutečnění. •Příklad: Po sportovním zápasu říkáme: „Věděl/a jsem, že vyhrají.“ nebo války 4. Heuristiky •Mentální zkratky, které usnadňují rozhodování, ale často vedou k chybám •Urychlují proces a vyžadují mně energie ne racionální a hluboké uvažování •Kahneman a Tversky –Behaviorální ekonomie (Nobelova cena) •Možné pozorovat v každodenním životě •Kniha: Myšlení rychlé a pomalé Dostupnost (Availability Heuristic) •Rozhodnutí na základě toho, jak snadno si vybavíme příklady •Příklad: Lidé se více bojí leteckých nehod než autonehod, protože letecké nehody jsou mediálně přítomnější •Využíváno primárně v reklamách •Alzák, ač absolutně nesnesitelný, je pro většinu lidí věrohodný •Při výběru mezi dvěma identickými produkty dáme přednost tomu, jehož název známe • Zákon malých čísel •Lidé mají tendenci dělat závěry pouze z malého množství nasbíraných da •Pokud například čtyřikrát hodíme mincí a padne třikrát panna, lidé věří, že další v řadě padne orel. Při svém rozhodnutí si neuvědomují, že velké vzorky jsou přesnější než malé vzorky a zároveň, že malé vzorky poskytují extrémní výsledky mnohem častěji •Lidé tedy podle Kahnemana věnují více pozornosti obsahu sdělení než informacím o jeho spolehlivosti Ukotvení (Anchoring) • •Tendence spoléhat se na počáteční informaci (ukotvení) při rozhodování. •Příklad: Slevy – „Původní cena 500 Kč, nyní za 300 Kč“ vytváří dojem výhodné nabídky, i když 300 Kč je běžná cena •Smlouvání •První názor/návrh • Reprezentativnosti •Posuzování pravděpodobnosti na základě podobnosti s prototype/stereotypem •Příklad: Pokud někdo vypadá jako vědec (brýle, kniha), je často považován za vědce bez ohledu na jiné factory •V reklamách bílé pláště •Stereotypy • Kalibrovaný odhad •Kolik obrazů je v Louveru? • •Kolik schodů je v Šikmé věži v Pise? • •Jak dlouhé je dohromady metro v Londýně? • •Kolik párků v rohlíku snědl vítěz Nathan´s Famous hot dog eating contest v roce 2023? • •Kolik ostrovů má Indonésie? • •Kolik Coca-Coly je denně vypito? Kalibrovaný odhad •Kolik obrazů je v Louveru? •35,000 •Kolik schodů je v Šikmé věži v Pise? • •Jak dlouhé je dohromady metro v Londýně? • •Kolik párků v rohlíku snědl vítěz Nathan´s Famous hot dog eating contest v roce 2023? • •Kolik ostrovů má Indonésie? • •Kolik Coca-Coly je denně vypito? Kalibrovaný odhad •Kolik obrazů je v Louveru? •35,000 •Kolik schodů je v Šikmé věži v Pise? •251 •Jak dlouhé je dohromady metro v Londýně? • •Kolik párků v rohlíku snědl vítěz Nathan´s Famous hot dog eating contest v roce 2023? • •Kolik ostrovů má Indonésie? • •Kolik Coca-Coly je denně vypito? Kalibrovaný odhad •Kolik obrazů je v Louveru? •35,000 •Kolik schodů je v Šikmé věži v Pise? •251 •Jak dlouhé je dohromady metro v Londýně? •402km •Kolik párků v rohlíku snědl vítěz Nathan´s Famous hot dog eating contest v roce 2023? • •Kolik ostrovů má Indonésie? • •Kolik Coca-Coly je denně vypito? Kalibrovaný odhad •Kolik obrazů je v Louveru? •35,000 •Kolik schodů je v Šikmé věži v Pise? •251 •Jak dlouhé je dohromady metro v Londýně? •402km •Kolik párků v rohlíku snědl vítěz Nathan´s Famous hot dog eating contest v roce 2023? •62 •Kolik ostrovů má Indonésie? • •Kolik Coca-Coly je denně vypito? Kalibrovaný odhad •Kolik obrazů je v Louveru? •35,000 •Kolik schodů je v Šikmé věži v Pise? •251 •Jak dlouhé je dohromady metro v Londýně? •402km •Kolik párků v rohlíku snědl vítěz Nathan´s Famous hot dog eating contest v roce 2023? •62 •Kolik ostrovů má Indonésie? •17 508 •Kolik Coca-Coly je denně vypito? Kalibrovaný odhad •Kolik obrazů je v Louveru? •35,000 •Kolik schodů je v Šikmé věži v Pise? •251 •Jak dlouhé je dohromady metro v Londýně? •402km •Kolik párků v rohlíku snědl vítěz Nathan´s Famous hot dog eating contest v roce 2023? •62 •Kolik ostrovů má Indonésie? •17 508 •Kolik Coca-Coly je denně vypito? •1,9 miliard Závěr a diskuze •