Motivace Motivace ▪ Motivace ▪Vnitní/vnější factor vedoucí k energizaci, aktivizaci organismu k jednání určitým směrem. ▪Usměrňuje naše chování k dosažení určitého cíle ▪Zahrnuje emoce a pocity které aktivizují nebo pasivizují jedince k určité činnosti nebo nečinnosti movere - hýbat Proč? - protože Základní pojmy •Motivy •Homeostáza •Přežití organizmu adruhu (sex) •Teorie motivace •Výkonová motivace,aspirace ▪ HOMEOSTÁZA Homeostáze nebo také homeostáza (z řec. homoios, stejný, a stasis, trvání, stání) znamená samočinné udržování hodnoty nějaké veličiny na přibližně stejné hodnotě. U živých organismů je to schopnost udržovat stabilní vnitřní prostředí, které je nezbytnou podmínkou jejich fungování a existence, i když se vnější podmínky mění. Ideální hodnota Porovnávací část Senzor Regulačnípochody Regulovaná proměnná MOTIVACE A MOTIVY •motivace - tendence být aktivní výběrovým a organizovaným způsobem (proces) •potřeba - vyjadřují výchozí motivační stav, který se vývojem (zkušeností) zpředmětňuje •motivy (incentivy, popudy)- relativně přetrvávající determinanty chování; hypotetické dispozice procesu motivace, dovršující reakce (uspokojení) Motiv ▪Základním předpokladem motivu je potřeba ▪(vznikající narušením homeostázy) •biologické (biogenní, primární, vrozené) - potřeba dýchání, potravy, bezpečí, spánku apod. Slouží k přežití jedince i druhu •Sociální (psychogenní, sekundární, získané) - kulturní (vzdělání, kulturní život apod.) a psychické (radost, štěstí, láska apod.). Zajišťují přizpůsobení na sociální podmínky, reagují na nedostatek v sociálním bytí. ▪ Teorie motivace ✤ základním problémem motivace je výklad její dynamiky ✤ Madsen ve své knize (Teorie motivace) rozeznává 4 druhy modelů (či výkladových hypotéz) ✤ 1. Homeostatická hypotéza ✤ 2. Pobídkové hypotézy ✤ 3. Poznávací hypotézy ✤ 4. Humanistické hypotézy Teorie motivace ✤ Homeostatická hypotéza ✤ vychází z biologických teorií ✤ příkladem je Cannonova teorie: Podle něj je vznik potřeby důsledkem narušení rovnováhy organismu. ✤ Z potřeby vzniká puzení a dochází k uspokojení potřeby skrze motivované chování. ✤ Uspokojení se v těchto teoriích nazývá znovunastolením homeostázy. W.B.Cannon, S.Freud, C.L.Hull, H. Murray (1938), E. Duffy REGULACE TĚLESNÉ TEPLOTY JAKO HOMEOSTATICKý SYSTÉM •regulovanou proměnou je teplota krve •řídící oblast v mozku je hypothalamus, ten obsahuje i porovnávací část s “oblastí ideální teploty” •senzory jsou v ústech, v kůži, v míše, v mozku •automatické spuštění regulačních pochodů, ať již fyziologických (preoptická oblast hypothalamu) tak i behaviorálních (laterální oblast hypothalamu) •při horečce mají tepelná centra nastavený práh citlivosti na vyšší teplotu. ŽíZEň - HOMEOSTATICKý SYSTÉM •Voda tvoří asi 2/3 hmotnosti člověka •regulace dvou proměnných (intracelulární tekutina) a (extracelulární tekutina) •Osmoreceptory - umístění v hypothalamu spolu s porovnávací částí •získání vody ledvinami •Celkový objem tekutiny v krvi - senzory jsou v ledvinách (změna tlaku) •vyloučení reninu - konstrukce krevních cév a při sloučení vznik hormonu angiotenzinu - pocit žízně a chuť na sůl •Kdy přestat pít? další osmoreceptory jsou umístěny v ústech a ve stěně tenkého střeva Teorie motivace ✤ Pobídkové hypotézy ✤ motivované chování je odpovědí organismu na zevní podněty, motivační činitelé. ✤ takovou teorií je například Atkinsonova teorie motivace (Ts=Ms.Es.Is) ✤ ✤ ✤ ✤ Ts - celková úroveň motivovanosti (tendence) k určité činnosti v daném okamžiku Ms - intenzita vzbuzeného motivu Es - subjektivní pravděpodobnost (očekávání), že bude dosaženo požadovaného cíle Is - pobídková hodnota dosažení sledovaného cíle Lewin, Young, Tinbergen, Hebb, Murray (1959), McClelland, Atkinson, Miller, Konorski, Brown, Cattel, Berline, Skinner, Bindra, McDougall Základním kamenem teorie McClellanda je rozlišení těchto tří potřeb: potĭeba úspěšného výkonu potĭeba afiliace potĭeba moci moc sociální moc osobní McClelland McClellandova teorie může být proto charakterizována zhruba následujícím způsobem: Jsou pouze dva vrozené motivy: dosahování slasti a vyhýbání se nelibosti a bolesti. Všechny ostatní motivy jsou získané a determinují dosahování všeho nebo vyhýbání se všemu, co jedinec na základě procesu učení očekává, že mu způsobí slast nebo nelibost. (Jde o ryze moderní pĭeformulování klasického hedonizmu) Locus of control stálá proměnlivá schopnosti obtížnost testu úsilí při přípravě štěstí vnější vnitřní Teorie motivace ✤ Poznávací hypotézy ✤ podle nich mají poznávací procesy motivační potenciál ✤ (poznávací děje mají svou vlastní „vnitřní“ motivaci) vlastnosti motivace jsou potřebami a pobídkami z vnějšku jen spoluurčovány Tolman, Woodworth, Festinger, Pribram, Heider, McHuntz, Koch Kognitivní disonance ▪Mnoho bývalých vězňů se stalo komunisty a kolaboranty ▪Zajatecké tábory řízené čínskými komunisty ▪ Následky tříleté války frustrují Korejce dodnes | i60.cz Teorie motivace ✤ Humanistické hypotézy ✤ ▪existují, kromě jiných druhů, specificky lidské motivace, například Allportova potřeba funkční autonomie nebo Maslowova růstová motivace ✤ humanistické hypotézy vychází z vnějších zdrojů chování (cíl chování leží v blízkém sociálním okolí jedince) G. W. Allport, A. H. Maslow, E. From, R. May, T. V. Moore Maslow (vs Frankl) Teorie motivace podle Maslowa | Mentem.cz ▪ Four Defining Characteristics of Self-Transcendence Viktor Frankl ▪Člověk a smysl ▪Vykonáním činu ▪Prožitím hodnoty – zážitku ▪Utrpením (svoboda) Vnitřní x vnější motivace ▪Vlastní x nevlastní ▪Které se drží lépe? ▪Výhody a nevýhody? ▪Jak s nimi naložit? ▪Trest/odměna nuda úzkost dovednosti malé velké vzrůstající dovednosti vzrůstající dovednosti Flow fenomen vrcholový zážitek tok optimálního až extatického prožívání pohroužení se do příjemného zaujetí příjemný prožitek při hladce a optimálně uskutečňované či realizované aktivitě lépe než “plynutí” jde o pojmy: zaujetí, pohroužení do činnosti, stržení činností, unesení činností. http://slovnik-cizich-slov.abz.cz Frustrace ▪překážkou na cestě za uspokojením může být vnější i vnitřní příčina, pasivní i aktivní element ▪aktivním typem vnější překážky je většinou někdo druhý - vzniká konflikt překážka vnější vnitřní pasivní hmotná zábrana nedostatek schopností, dovedností, morální aktivní člověk udělující tresty za pokus dosáhnout cíle protikladný motiv B = F(M, P, H, D) •B = chování •M = motiv •P = pravděpodobnost dosažení cíle •H = hodnota cílového objektu •D = morální reflexe důsledků chování B=f(P,E) ▪Dle Lewinovy teorie, chování je funkcí celkového pole - ▪životního prostoru - a tudíž “základní vzorec teorie pole” ▪B = f(Lsp) = f(P,E) ▪který vyjadĭuje, že chování je funkcí celkového životního prostoru sestávajícího ze dvou vzájemně závislých systému proměnných, totiž jedince (P) a okolního prostĭedí (E) síla - hypotetická funkční proměnná Z mnoha vzájemně závislých proměnných, síla je nejbezprostĭednější pĭíčinou chování (zejména lokomoce). Chování nemůže být považováno za funkci jediné síly, nýbrž jen za funkci výslednice všech sil působících na jedince v daném čase. Definice: Jestliže výslednice psychologických sil působící na oblast je větší než nula, pak nastane lokomoce ve směru výslednice, nebo struktura situace se změní tak, že změna bude ekvivalentní takovéto lokomoci. Valence Definice: Oblast G, která má valenci (Va(G)) je definována jako oblast v životním prostoru jedince P, která jej pĭitahuje nebo odpuzuje. /pozitivní valence, negativní valence/ jejich logickou vlastností je intenzita, nikoliv směr napětí Pojmem napětí je v tomto kontextu myšlen stav systému jedince. Kdykoliv existuje psychologická potĭeba, znamená to, že uvnitĭ jedince existuje systém ve stavu napětí Ve skutečnosti se Lewin snaží nahradit “potĭebu” dle jeho názoru pĭesnějším “napětím” hranice osoby hranice životního prostoru schopnosti vektor hnací síly vektor zadržující síly cíl + potĩeby plocha mimo životní prostor psychologické prostředí efekt Zeigarnikové: poprvé zmíněn v 1927 nedokončené úkoly jsou podrženy v paměti lépe než dokončené dnes se používá pro princip, že jakýkoli úkol, který je pĭerušen, bude později vybaven z paměti lépe, než úkol nepĭerušený Zeigarnikové původní specifikace zahrnovala důležitý faktor, který je dnes často opomíjen a to, že SPLNĚNÍ úkolu je tĭeba definovat jako pocit vlastní spokojenosti subjektu se splněním úkolu, tedy musí být posuzováno vzhledem k cílům té které konkrétní osoby Metoda SMART ▪Specific ▪Measurable ▪Achievable ▪Relevant ▪Time-specific SMART method in Project Management