PAMĚŤ Zkuste si vzpomenout •Včerejší první jídlo dne •Co jste dělali 21.9.2024 •Barva očí vašeho kamaráda/kamarádky •SPZ auta vašich rodičů •První polibek •První vzpomínku •Oblíbená hračka/plyšák v dětství Paměť Paměť je aktivní proces a nikoliv pouhý otisk jevů, událostí či předmětů reálného vnějšího a vnitřního světa. paměť je způsob, jak zaznamenat minulost a později se k ní vrátit a ovlivnit tak přítomnost. bez paměti by bylo jen tady a teď, nic nového bychom si neosvojili, nic znova nepoznali, neměli bychom vědomí sebe sama – kontinuitu já jsem já při každém probuzení Teorie paměti se zabývají jak strukturou paměti, tak procesy, které v této struktuře probíhají. pojem “struktura” odkazuje na způsob, jakým je paměťový systém organizován pojmem “proces” pak na činnosti, které v tomto systému probíhají PAMĚŤ •strukturace okolního světa •sebeuvědomění •paměť jako schopnost •paměť jako proces •3 mechanismy – kódování, uchovávání a vybavení 1. vstup - kódování (encoding) osvojení, zanechání paměťové stopy v nervovém systému. 2. uchování - uskladnění (storage) 3. výstup - vybavení (retrieval) většina problému s pamětí je problém vybavování, ne podržení METODY ZKOUMÁNÍ PAMĚTI •Ebbinghausovy experimenty • vybavení (reprodukce; volná a sériová) vs. rekognice (znovupoznání) •implicitní vs. explicitní paměť (T--OG-N) •osoby s normální pamětí, osoby s různými typy amnézie, mnemonici • •kombinace se zobrazovacími metodami Herman Ebbinghaus (1850-1909) Tento příběh začal v roce 1877 v jednom pařížském antikvariátu. Navštívil jej mladý německý filosof Herman Ebbinghaus. Dostala se mu tam do ruky knížka pojednávající o tom, jak se vědecky zkoumá smyslové vnímání. Ebbinghause kniha nadchla a postupy, o kterých se v ní dočetl, užil k výzkumu lidské paměti. Stal se průkopníkem úplně nového oboru - psychologie lidské paměti. František Koukolík, (2002) mub fap fep jis mib mef rov vef wet zaf zab TRADIČNÍ MODELY •Waugh, Norman (1965) – primární a sekundární paměť •primární - dočasné, právě užívané informace •sekundární - trvalé, resp. velmi dlouho uložené informace • •Atkinson a Shriffin (1968) – třísložkový model •senzorická, krátkodobá a dlouhodobá senzorický registr krátkodobá paměť dlouhodobá paměť pozornost vypadnutí zapomínání rozpad rušení načítání 1 - 3 s. 15 - 30 s. 1 s. - celý život senzorické registry – jsou specifické pro smyslové modality; senzorický registr podrží příchozí informace na zlomek sekundy, než podnět uplyne krátkodobá paměť – to co je momentálně přítomno ve vědomí; velmi omezená kapacita dlouhodobá paměť – kapacita v podstatě neomezená, stejně tak i délka skladování opakování kódování Celá zpráva – 3-5 znaků Částečná zpráva – až 9 znaků (podle intervalu) 7 I V F X L 5 3 B 4 W 7 1/20 s. latence 0 -1s. vysoký 7 I V F X L 5 3 B 4 W 7 vysoký 7 I V F XstřLed5 n3í B n4ízkWý 7 SPERLINGOVA IKONA KRÁTKODOBÁ PAMĚŤ •nejen obsah, ale i kontrolní procesy • •Miller (1956) – kapacita 7± prvků (chunks) • •další vlivy – komplexnost prvků, interference KŘIVKA POŘADÍ V SÉRII •interpretace podle teorie interference •efekt novosti - na slova na konci seznamu působí proaktivní interference •efekt prvenství - na slova na začátku seznamu působí retroaktivní interference •na slova ze středu seznamu působí oba typy interference Řím (Romulus a Rémus), lyže, letadlo, Mach a Šebestová, lepící páska, Praha, Korunovační klenoty, potápěč (korály), arabská dívka, kaktus tramvaj, Krkonošské pohádky, tužky, psací stroj, telefon, obložený talíř, beránek (velikonoce), vlak (Pendolino), vrabec, Křemílek a Vochomůrka DLOUHODOBÁ PAMĚŤ •kapacita ? •teoreticky nekonečná • • •trvalost ? •Penfieldovy výzkumy TEORIE SCHÉMAT •Bartlett (1920) – vybavování celých textů • •příběhy, které vyvolávaly konflikt mezi obsahem příběhu a očekáváním zkoumaných osob • •kulturně podmíněné pochopení, očekávání a předchozí znalosti měly vliv na reprodukci • •zapamatování a vybavení ovlivňují schémata •organizované struktury mentálních reprezentací lidí, objektů, událostí nebo situací pomáhající nám při kognitivních operacích ALTERNATIVNÍ MODELY •struktura paměti na základě úrovně zpracování informace • •teorie pracovní paměti • •paměť jako soustava systémů • •konekcionistický model ÚROVNĚ ZPRACOVÁNÍ •Craik a Lockhart (1972) - úroveň kognitivního zpracování určuje, nakolik si předmět nebo událost zapamatujeme • •počet opakování nehraje klíčovou roli • •elaborace • •rozlišenost • •autoreferenční efekt ÚROVNĚ ZPRACOVÁNÍ STŮL Fyzikální: Je slovo napsané velkými písmeny? Akustická: Rýmuje se slovem kůl? Sémantická Jedná se o nábytek? Rozvíjející význam Je možné použít slovo ve větě: Muž zaléval ? PRACOVNÍ PAMĚŤ •Baddeley, 1990 novější koncept pracovní paměti – delší než krátkodobá, ale kratší než dlouhodobá obsahuje řídící úsek (připomíná funkci pozornosti) a podřízené systémy – jeden pro zpracování řeči , jeden pro vizuálně-prostorové informace, jeden pro spojování různých typů informací VIZUOSPACIÁLNÍ NÁČRTNÍK •ukládá vizuální informace • •používá vizuální obrazy •další dělení na •zraková vyrovnávací paměť •vnitřní zapisovatel FONOLOGICKÁ SMYČKA •niterná řeč – vnitřní ucho, vnitřní hlas • •rozdělení na •fonologický sklad •artikulační proces CENTRÁLNÍ VÝKONNÁ SLOŽKA •kontroluje fonologickou smyčku a vizuaprostorový náčrtník • •určuje, který stimul bude uložen do dlouhodobé paměti • •integruje informace ze smyslů a dlouhodobé paměti EPIZODICKÝ ZÁSOBNÍK •epizodický zásobník do teorie přidán až později (Baddeley, 2000) • •integruje informace z obou předchozích systémů a zkombinuje je do multidimenzionální reprezentace paměť deklarativní (explicitní) epizodická (události) sémantická (fakta) procedurální dovednosti (např. motorické, percepční, kognitivní) priming (percepční sémantický ) podmiňování neasociativní (habituace, senzitizace) Squire (1990) nedeklarativní (implicitní) paměť jako soustava systémů konekcionistický model TEORIE ZAPOMÍNÁNÍ •rozpad paměťové stopy/vyhasínání • •teorie interference • •vliv kontextu • •vytěsnění ZAPOMÍNÁNÍ TEORIE VYHASÍNÁNÍ •rozpad paměťové stopy •obtížně testovatelná teorie – motivace probandů, zabránění opakování… •Reitmanová (1974) – vmezeřená úloha (určení tónu) •zabraňuje opakování – vyžaduje záměrnou pozornost •není interferujícím učením ZAPOMÍNÁNÍ TEORIE INTERFERENCE •experimenty Petersonových (1959) •trigramy, retenční interval (3 – 18 s) bez možnosti opakování si •s časem klesá podíl reprodukovaného materiálu • •proaktivní interference •interferuje aktivita PŘED učením • •retroaktivní interference •interferuje aktivita PO učení •Podobnost s křivkou novosti a prvenství? ZAPOMÍNÁNÍ VLIV KONTEXTU •kognitivní kontext – experti vs. nováčci v oboru • •emocionální kontext (zábleskové vzpomínky) • •vliv prostředí (potápěči) • •specificita kódování • •autoreferenční efekt •vliv prostředí VYTĚSNĚNÍ •emoční faktory • •problematické doložit • •vytváření falešných vzpomínek • •konstruktivní povaha paměti Vybavíte si slova ze začátku hodiny? konekcionistický model paměť deklarativní (explicitní) epizodická (události) sémantická (fakta) procedurální dovednosti (např. motorické, percepční, kognitivní) priming (percepční sémantický ) podmiňování neasociativní (habituace, senzitizace) Squire (1990) nedeklarativní (implicitní) paměť jako soustava systémů EPIZODICKÁ A SÉMANTICKÁ PAMĚŤ •Tulving 1972 •epizodická paměť – ukládání událostí a poznatků o nich, osobní minulost; autonoetické vědění •sémantická paměť – fakta, znalosti o světě, významy slov, pravidla… •doklady z neuropsychologických studií, studie se zobrazovacími technikami DEKLARATIVNÍ A PROCEDURÁLNÍ PAMĚŤ Cohen a Squire (1980) – deklarativní paměť vs nedeklarativní paměti ‣deklarativní – explicitní, “vím, že …” - sémantická a epizodická ‣nedeklarativní – implicitní; různé typy: procedurální (“vím, jak…”), podmiňování, priming, habituace… Tulvingův třetí systém dlouhodobé paměti – procedurální PAMĚŤ V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ •posun od metafory skladiště k metafoře korespondence •ekologická validita laboratorních výzkumů •reprezentativnost •zobecnitelnost • •předmět zkoumání, metoda a prostředí studií AMNÉZIE •retrográdní vs anterográdní amnézie •významně častěji postižena deklarativní paměť oproti procedurální •metodologické problémy u studié amneziků Henry Molaison (1926 - 2008) Tělesná paměť https://youtu.be/IT_tW3EVDK8 MIMOŘÁDNÁ PAMĚŤ •Lurija: Malá kniha o velké paměti (1973) •mnemonici – někdy vrozené schopnosti, často ale uplatnění strategií • •(hyperthymesie: A.J. - dr. James McGaught) Stephen Wiltshire Kim Peek Kim Peek, the inspiration for 'Rain Man', dies of heart attack | The Independent Zajímavá videa https://www.youtube.com/watch?v=6vsYCSmBcM0&ab_channel=CasperH. https://www.youtube.com/watch?v=U6PoUg7jXsA&ab_channel=TED AUTOBIOGRAFICKÁ PAMĚŤ •paměť na události vlastního života • •kalendář událostí • •deníkové záznamy • •3 úrovně autobiografické paměti •životní události •obecné události •vzpomínky vázané k události • •časový faktor •infantilní amnézie •vzpomínkový boom (dospívání a raná dospělost) ZÁBLESKOVÉ VZPOMÍNKY • události, které jsou překvapivé a zvýší úroveň aktivace organismu • vzpomínky jsou uchovány mnohem detailněji (vztah mezi emocionálností prožitku a živostí vzpomínek) • zapamatování: zdroje, místa, co subjekt dělal, emocí, následné reakce • nižší objektivní přesnost vzpomínek • časté opakování OČITÁ SVĚDECTVÍ •faktory zkreslení •konfirmační zkreslení •snaha vyhovět tazatelům •vliv emočního stavu •metoda dotazování •uspořádání identifikace pachatele • •spolehlivost svědecké výpovědi – experimenty Loftusové (volba slov, nákupní centrum), Millera a Burnsové (1978)