Podrobnější definici a členění pojmu student nalezne ve skriptech VYBRANÉ KAPITOLY Z ANTROPOMOTORIKY v učebních materiálech předmětu.
Antropomotorika - přednáškový blok 1
Antropomotorika je jednou ze základních vědních
disciplin vědního oboru kinantropologie. Její název vznikl spojením
historických pojmů – řeckého anthropos = člověk a latinského motus = pohyb.
Obsahem antropomotoriky je studium motoriky člověka z její vnitřní i
vnější stránky. Vnitřní stránku tvoří
pohybové předpoklady, tj. dispozice, schopnosti, zkušenosti, dovednosti,
vědomosti. Jsou dány vzájemnou integrací prakticky všech biologických systémů
lidského organismu, které se svými funkcemi podílejí na pohybové činnosti
člověka. Vnější stránku motoriky
tvoří konkrétní, pozorovatelné projevy pohybové činnosti: tělesná cvičení
realizovaná v nejrůznějších formách (v tělesné výchově, sportu
rekreačním i vrcholovém, pohybové terapii apod.) i v dalších motorických
činnostech v běžném životě nebo v pracovním procesu. Tyto vnější
pohybové projevy antropomotoriky pak zkoumáme a hodnotíme prostřednictvím
diagnostikování (měření, testování) motorických projevů. Uvedené skutečnosti je
možno shrnout do stručné definice:
Antropomotorika je vědní disciplína,
která zkoumá struktury a vztahy mezi vnitřními předpoklady a vnějšími
pohybovými projevy člověka.
Celá oblast antropomotoriky zahrnuje dílčí disciplíny, které zkoumají motorickou činnost člověka z různých aspektů – např. ontogenezi a fylogenezi motoriky, motorické schopnosti a dovednosti, motorické učení, teorie tělesných cvičení, somatické předpoklady motorické výkonnosti, diagnostikování motorické výkonnosti atd.
Mezi základní pohybové předpoklady člověka řadíme:
Motorika a motorický projev jedince se liší i v kontextu různých věkových období jedince. Za důležitý faktor úrovně motoriky lze tedy označit ontogenezi.
Faktorem, který ovlivňuje motoriku je i lateralita.
O lateralitě hovoříme při
přednostním užívání jednoho z párových orgánů. Tato asymetrie se může
projevit jak v oblasti hybnosti (např. horní a dolní končetiny) tak
v oblasti smyslové (např. oči, uši).
Z hlediska motoriky také sledujeme a
porovnáváme projevy laterality u tělesných orgánů a periferií (např. vztah mezi
horními a dolními končetinami). Lateralita se jeví jako souhlasná nebo překřížená -
ambivalence.
Během ontogeneze lze lateralitu pozorovat již kolem
třetího roku života, nejpozději by se měla projevit před započetím školní
docházky.
Lateralita je ovlivněna nejen genotypově, ale i fenotypově (společenským prostředím).
Úroveň motoriky a celkovou výkonnost jedince může ovlivnit jako významný faktor i tělesná stavba.
V 19. a zvláště 20. stol. vzniká celá řada typologií (tzv. konstituční typologie), popisujících tělesnou stavbu. Charakteristické je, že většina z nich rozlišuje tři nebo čtyři krajní typy. Mezi nejznámější typologické systémy je možno zařadit:
- Rostanův (1826), který rozlišuje
typ dechový, zažívací, svalově kloubní a mozkomíšní
- Kretschmerův (1926), používaný
ještě po druhé světové válce u nás, rozlišující typ astenický (leptosomní),
atletický a pyknický
- Bunakův (1931), který stanovil
typy: stenoplastický (štíhlý), meloplastický (střední), euryplastický
(široký)
- Violův (1933), který rozeznával
tzv. normotyp, brachytyp a longityp
- Sheldonův (1940, 1954), zatím
nejdůkladněji propracovaný, rozlišující kromě tří vyhraněných typů
(somatotypů – jeho termín) celou škálu různých smíšených typů