Testování motoriky
Test můžeme definovat jako standardní zkoušku,
prostředek na objektivní, většinou nepřímé hodnocení určitého stavu. Může
sloužit jak ve vyučovacím a tréninkovém procesu, tak i ve výzkumné práci jako
prostředek na zjišťování stavu jedné nebo vícerých osob, nebo jako pomocný
prostředek na sledování změn určité vlastnosti v určitém časovém intervalu.
Rozeznáváme různé druhy testů.
Podle stupně ověřitelnosti a rozsahu používání existují standardní (splňují požadavky standardizace) a nestandardní testy (poskytují jen informativní poznatky pro interní potřebu).
Podle počtu vlastností, které testy zkoumáme, můžeme testy rozdělit na jednorozměrné a vícerozměrné (sdružované do testových soborů, baterií, kde se jednotlivé testy nazývají testovými položkami).
Testy můžeme dáledělit na individuální nebo skupinové,
podle cíle hovoříme o testech diagnostických (zjišťují momentální stav) a testech prognostických (slouží na předpovídání určitého stavu).
Ne všechna měření a zkoušky však
mohou být použité jako unifikované a standardní testy. Pro tento účel musí mít
testy určité vlastnosti a musí vyhovovat určitým speciálním požadavkům, které
označujeme termínem standardizace testu.
K nim patří:
1.
Spolehlivost
(reliabilita) testu;
2.
Platnost (validita)
testu;
3.
Vypracovaný systém
hodnocení;
4. Standardní podmínky a postup ve všech případech, když test používáme
Význam testování motoriky:
1.
kontrola tréninkového procesu,
informace o jeho kvalitě a dosažených výsledcích
2.
informace o úrovni pohybových
schopností, které jsou důležité pro určitý druh pohybového výkonu (např.
sportovního výkonu v dané disciplíně)
3.
kontrola účinnosti určité
tréninkové metody a podklady pro její volbu
4.
hodnocení testovaných osob
pomocí výkonnostních norem v rámci určité skupiny (např. známkování ve
školní tělesné výchově, normy výkonnosti pro obyvatelstvo)
5.
předpovídání výkonnosti
testovaných osob, kterou lze očekávat po určitém časovém odstupu
v budoucnosti
6.
vybírání vhodných uchazečů
(např. sportovních talentů, studentů FSpS)
7.
zjišťování vzájemného uspořádání
a vztahů mezi pohybovými schopnostmi (např. struktury pohybových schopností
v určitém druhu sportu)
8.
srovnání výkonnosti některých
populací (např. české a slovenské mládeže)
9.
stanovení obtížnosti pohybových
činností pro určitou populaci (např. stanovení obtížnosti učiva pro osnovy ve
školní tělesné výchově)
10. použití ve výzkumu a vědě (vliv civilizačních faktorů na úroveň výkonnosti, teorie pohybových schopností, jejich struktury atd.)
Jednotky měření v antropomotorice:
§ fyzikální
– tam, kde je možno motorické činnosti měřit (délka, čas, síla apod.)
§ hodnocení
– pokud motorické činnosti není možné měřit
a) škálování
– jde o přiřazování čísel, které slouží k uspořádání výkonů na číselné
stupnici, posuzující osoba provádí zhodnocení na dané stupnici (např. herní
výkon basketbalisty, výkon fotbalových rozhodčí)
b) posuzování
(bodování) – jde o škálování založené na posudcích expertů (rozhodčích),
způsob posuzování je přesně popsán pravidly (např. gymnastika, krasobruslení, skoky na lyžích)
§ počet
opakování