Abstrakt
Cíle bloku | Seznámit studenty s definicemi abstraktu a jeho posláním |
Výstupy z učení | Student bude schopen: |
Rozumět důležitosti abstraktu | |
Umět s různými typy abstraktu pracovat | |
Časová náročnost | 3 hodiny samostudia, reflexe poznatků; |
Pro ty, kdo připraví prezentaci v rámci tohoto tématu – 5 hodin na studium tématu a přípravu prezentace |
Jedna z definicí abstraktu
Redukovaný
text, který bez doplňkových nebo hodnotících informací charakterizuje
obsah dokumentu.
Základními vlastnostmi jsou výstižnost, přehlednost, jasnost, stručnost,
přesnost, objektivnost a čtivost. Je formulován v přirozeném jazyce - obvykle ve větách, někdy však jen v heslovité podobě,
telegrafickým stylem. Může používat textových formulací z referovaného
dokumentu, ale jako celek je formulován nově.
Základní typy
První
Abstrakty informují čtenáře o šesti typech důležitých informací o sumarizovaném textu:
Účel – Podkladové informace týkající se studie, autorův důvod psaní a hlavní myšlenka.
Rozsah – Na co se autor v tomto díle zaměřuje, jaká je mezera ve znalostech, kterou je třeba zkoumat?
Metodika – Postupy dodržované během studia a druhy důkazů, které autor poskytuje.
Výsledky – Jaké jsou závěry studie? Jaký je význam těchto zjištění?
Doporučení – Jaká řešení předkládá autor čtenáři k vyřešení problému problematiky v díle? Doporučuje autor akci nebo změnu ve svém díle?
Závěry – Popisuje autor vztah 'příčina a následek', nebo vysvětluje původ tohoto problému či problému? Jaké závěry autor vyvozuje ze svého studia problematiky či problému?
Druhý (formát IMRAD)
Úvod – pozadí studie, která pojednává o tom, co je na daném tématu známo a neznámé. Ospravedlňuje to důvod studie. (Co udělal autor).
Metoda – zjednodušeně nastiňuje, jaký je výzkumný soubor, jak byla shromažďována data, délku a časové období studie a případné další relevantní faktory při sběru dat. (Jak to autor udělal).
Výsledky – výsledky významně zobrazují základní poznatky studie, u empirických studií většinou včetně statistických hodnot, jako je pravděpodobnost. (Co autor našel).
Diskuse – shrnuje zjištění a relevanci studie – proč byla práce důležitá. (Co autor uzavřel).
Cvičení na pochopení obsahu abstraktu
Platí tato pravidla pro tvorbu abstraktu?
a) Stejné pořadí faktů a myšlenek jako v originále.
b) Podobné znění jako v originále s občasnými frázemi úplně stejnými.
c) Doplňující informace, které původní pisatel opomenul, ale které pomáhají porozumět tématu.
d) Osobní poznámka na popsané téma.
e) Jednodušší slovní zásoba než původní.
f) Klíčové body originálu.
g) Odkazy na čísla, tabulky nebo zdroje.
h) Ne více než 20% celkové délky zdroje.
i) Použití jednotného čísla první osoby.