Kultura projevu a akademické psaní

Úvod do studia a organizace předmětu

Cíle a výstupy



Cíle předmětu

Cílem předmětu je rozvinout teoretické schopnosti a praktické dovednosti studenta v následujících hlavních oblastech:
- kultura projevu
- komunikační dovednosti
- psaní vědecké práce, vědecká metodologie
- formální stránka odborného textu a práce se zdroji
- prezentace výsledků v psané i mluvené podobě

 

Dílčí cíle jednotlivých celků naleznete pod každým celkem.



Výstupy z učení

Student bude schopen:

 

Definovat základní požadavky na kulturu projevu v její mluvené a psané podobě.

 

Identifikovat základní principy mluvené a psané kultury na konkrétních případech (např. chování vybraných osob).

 

Aplikovat zjištěné poznatky v modelové formě výstupů. V případě psané formy výstupů dokáže těchto poznatků využít v podobě konkrétní demonstrace kultury akademického psaní po stránce typografické, gramatické i stylistické.

 

Pracovat se zdroji pro písemný výstup s ohledem na jejich filtraci, schopnost smysluplného zařazení do textu a práci s citačními normami.

 

Informace k dílčím výstupům jsou uvedeny u každého z bloků.



Časová náročnost


Časová náročnost

Celkově

Celkově

Předmět je organizačně členěn do 6 bloků výuky.  Ty představují cca 14 vyučovacích hodin (7 hodin přednášky, 7 hodin semináře = 14 hodin).

 

Další časové nároky představují: 

 

samostudium (5 hodin pro každý blok = 30 hodin)

 

příprava prezentace (cca 5 hodin)

 

příprava eseje z prezentace (cca 5 hodin)

 

příprava na test a absolvování testu (cca 6 hodin)

 

další aktivity např. příprava na bilanční pohovor (cca 3 hodiny)

 

Dohromady cca 70 hodin (kraditová zátěž - 3 kredity)

 

Přibližná časová náročnost jednotlivých bloků je uvedena u každého bloku. 


Další informace


Struktura osnovy

Osnova je strukturována do 13 základních celků.

 



Indikace klíčových obsahů

V rámci jednotlivých celků je užito základní  indikace prostřednictvím klíčových slov, vyznačení témat a podtémat a jejich struktury.



Rozdělení materiálů na povinné a doporučené

Jistá míra volitelnosti je přehledně vyznačena členěním na na materiály povinné a doporučené. Zvláštní podúrovní důležitosti jsou materiály doplňkové, které jsou určeny pouze zájemcům o širší kontext daného tématu.



Aktivní práce s materiály

Obsah tematických celků či lekcí je zpracován tak, aby vedl studující k samostatné práci a k aktivnímu přístupu. Za účelem zajištění přehlednosti jsou užity piktogramy. Ve většině případů se postupuje od obecného ke konkrétnímu a od vprimárního ysvětlení problému se postupně přistupuje k doplnění odborné literatury.



Podpora sebereflexe a spolupráce

Do textu jsou vkládány otevřené (spíše výjimečně také uzavřené) otázky. Využívá se také sdílených dokumentů a diskusních fór. Formát kvízu je užíván pro jisté odlehčení problematiky. Pro splnění základních úkolů (esejí apod.) je využívána odevzdávárna.  



Ověřování vědomostí a metody hodnocení

Preferována je formativní zpětná vazba, která je poskytována v případě kontaktní výuky bezprostředně v rámci prezentací (ty jsou základem i pro výuku v kombinované formě). Součástí ověřování je také závěrečný písemný test vyplňovaný přes odpovědník v IS. Hodnoceny jsou - prezentace (cca 30 %), diskuse a průběžná aktivita (dle situace 0-10 %), esej z prezentace (cca 30-40 %) a písemný test (cca 30 %).



Komunikace s vyučujícím a mezi studenty

Komunikace je vedena při osobních setkáních (výuka, konzultace), dále emailovou komunikací na adresu hurych@fsps.muni.cz. Další komunikace určená i pro studenty je možná prostřednictvím diskusního fóra.