Kultura projevu a akademické psaní
Úvod do studia a organizace předmětu
Cíle a výstupy
Cíle předmětu |
Cílem předmětu je rozvinout teoretické schopnosti a praktické dovednosti studenta v následujících hlavních oblastech: - kultura projevu - komunikační dovednosti - psaní vědecké práce, vědecká metodologie - formální stránka odborného textu a práce se zdroji - prezentace výsledků v psané i mluvené podobě |
Dílčí cíle jednotlivých celků naleznete pod každým celkem. | |
Výstupy z učení |
Student bude schopen: |
Definovat základní požadavky na kulturu projevu v její mluvené a psané podobě. | |
Identifikovat základní principy mluvené a psané kultury na konkrétních případech (např. chování vybraných osob). | |
Aplikovat zjištěné poznatky v modelové formě výstupů. V případě psané formy výstupů dokáže těchto poznatků využít v podobě konkrétní demonstrace kultury akademického psaní po stránce typografické, gramatické i stylistické. | |
Pracovat se zdroji pro písemný výstup s ohledem na jejich filtraci, schopnost smysluplného zařazení do textu a práci s citačními normami. | |
Informace
k dílčím výstupům jsou uvedeny u každého z bloků. |
Časová náročnost
Časová náročnost |
Celkově |
Celkově |
Předmět je organizačně členěn do 6 bloků výuky. Ty představují cca 14 vyučovacích hodin (7 hodin přednášky, 7 hodin semináře = 14 hodin). |
Další časové nároky představují: | |
samostudium (5 hodin pro každý blok = 30 hodin) | |
příprava prezentace (cca 5 hodin) | |
příprava eseje z prezentace (cca 5 hodin) | |
příprava na test a absolvování testu (cca 6 hodin) | |
další aktivity např. příprava na bilanční pohovor (cca 3 hodiny) | |
Dohromady cca 70 hodin (kraditová zátěž - 3 kredity) | |
Přibližná časová náročnost jednotlivých bloků je uvedena u každého bloku. |
Další informace
Struktura osnovy |
Osnova je strukturována do 13 základních celků. |
Indikace klíčových obsahů |
V rámci jednotlivých celků je užito základní indikace prostřednictvím klíčových slov, vyznačení témat a podtémat a jejich struktury. |
Rozdělení materiálů na povinné a doporučené |
Jistá míra volitelnosti je přehledně vyznačena členěním na na materiály povinné a doporučené. Zvláštní podúrovní důležitosti jsou materiály doplňkové, které jsou určeny pouze zájemcům o širší kontext daného tématu. |
Aktivní práce s materiály |
Obsah tematických celků či lekcí je zpracován tak, aby vedl studující k samostatné práci a k aktivnímu přístupu. Za účelem zajištění přehlednosti jsou užity piktogramy. Ve většině případů se postupuje od obecného ke konkrétnímu a od vprimárního ysvětlení problému se postupně přistupuje k doplnění odborné literatury. |
Podpora sebereflexe a spolupráce |
Do textu jsou vkládány otevřené (spíše výjimečně také uzavřené) otázky. Využívá se také sdílených dokumentů a diskusních fór. Formát kvízu je užíván pro jisté odlehčení problematiky. Pro splnění základních úkolů (esejí apod.) je využívána odevzdávárna. |
Ověřování vědomostí a metody hodnocení |
Preferována je formativní zpětná vazba, která je poskytována v případě kontaktní výuky bezprostředně v rámci prezentací (ty jsou základem i pro výuku v kombinované formě). Součástí ověřování je také závěrečný písemný test vyplňovaný přes odpovědník v IS. Hodnoceny jsou - prezentace (cca 30 %), diskuse a průběžná aktivita (dle situace 0-10 %), esej z prezentace (cca 30-40 %) a písemný test (cca 30 %). |
Komunikace s vyučujícím a mezi studenty |
Komunikace je vedena při osobních setkáních (výuka, konzultace), dále emailovou komunikací na adresu hurych@fsps.muni.cz. Další komunikace určená i pro studenty je možná prostřednictvím diskusního fóra. |