Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 1 bk4022 Kultura projevu a akdemické psaní Mgr. Jakub Palka 469781 Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 2 Osnova ̶Organizační pokyny ̶Kultura projevu ̶Komunikace ̶První dojem ̶Dezinformace ̶Kultura Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 3 Rozvrh ̶Přednášky ̶11.10. | 16:15-18:45 ̶1.11. | 18:05-19:45 ̶22.11. | 17:35-19:15 ̶Semináře ̶27. 9. | 18:05–19:45 ̶15. 11. | 14:50–16:30 ̶29.11. | 16:15–18:45 Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 4 Přednášky ̶11.10. | 16:15-18:45 ̶Úvod, Organizační pokyny, Kultura projevu, Komunikace, Plagiátorství, Argumentační klam, ... ̶1.11. | 18:05-19:45 ̶Úvod akademické psaní ̶22.11. | 17:35-19:15 ̶Pokračování akademické psaní, ZOTERO, citace, ... ̶ Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 5 Metody hodnocení Semináře ̶1. účast na 3 blocích celé realizované výuky) ̶2. aktivní výstup s prezentací tématu ̶3. zhodnocení výstupu v podobě eseje ̶4. splnění úkolu Akademický text ̶5. písemná zkouška (test) – 15 otázek (min. 51 % úspěšnost) Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 6 1. Minimální účast ̶Minimální účast je nastavena poměrně vstřícně. ̶Platí zásada, že přednášky jsou nepovinné, takže pro studenty vzniká poměrně komfortní situace ohledně účasti. Minimální účast je dostačující, bude-li splněna v rámci kterýchkoli 3 bloků výuky, přičemž až 2 účasti na semináři mohou být kompenzovány účastí na přednášce. ̶Každá účast navíc je chápána jako aktivita studenta a bude představovat benefit při celkovém hodnocení předmětu u daného studenta. Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 7 2. Aktivní výstup s prezentací tématu ̶Témata: v Isu (studijní materiály) ̶Čas: 20 min i s následnou diskusí a zpětnou vazbou (což znamená 6-8 min prezentace) ̶Forma: Prezentace Power point ̶Nahrávaní na kameru ̶ Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 8 2. Aktivní výstup s prezentací tématu ̶Výstupy jsou registrovány na cloudu ̶Prosím o kontrolu úplného doplnění termínů a tématu od každého studenta. ̶Cloud slouží jako rychlý přehled evidence pro Vás i pro vyučujícího. ̶Věnujte mu prosím pozornost, jsou zde jak obsahové, tak i přesné časové instrukce. Prosím o aktivní spolupráci a dobré plánování. Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 9 3. Zhodnocení výstupu v podobě eseje ̶Esej se zhodnocením výstupu ve struktuře 4 bodů je třeba uložit do odevzdávárny ̶1. popis přípravy ̶2. práce se zpětnou vazbou ̶3. doporučení pro příště a autoevaluace ̶4. Hodnocení/sebareflexe (A-E) ̶Ukládání je možné průběžně, standardní deadline je 19.5.2024. ̶V případě potřeby delšího času je třeba vysvětlit důvod a individuálně kontaktovat vyučujícího mailem (469781@mail.muni.cz) ̶Věřím, že této možnosti bude využito pouze výjimečně. Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 10 4. Splnění úkolu Akademický text ̶Téma psaní akademického textu bude především záležitostí přednášek, nácvik úkolů k akademickému textu bude probíhat v rámci přednášek, seminářů i domácí přípravy. ̶Na závěr bude zadán úkol Akademický text. Odpovědi dle struktury uvedené v zadání studenti uloží do odevzdávárny (složka Úkoly – akademický text). Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 11 5. Písemná zkouška (test) ̶15 otázek (min. 51 % úspěšnost) ̶V případě nižšího počtu získaných bodů se student zapíše na další termín a může test opakovat (k dispozici jsou 2 další pokusy). ̶Odpovědi ABCD ̶K testu se dostanete v IS přes kód předmětu v sekci odpovědníky. Po kliknutí na vámi vybraný termín v uvedeném časovém rozpětí se vám otevře test. ̶Na jeho vypracování testu máte 12 minut čistého času (současně se musíte vejít do vypsaného časového rozmezí, které je pro každý termín určeno). Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 12 ̶Samotný výsledek testu je jenom jedním z faktorů určujících konečné hodnocení studenta. Finální výsledek je dán dále ještě kvalitou výstupu, kvalitou zpracované eseje a kvalitou odpovědí na úkol akademický text. Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 13 Studijní materiály ̶Přednášky (prezentace v IS) ̶https://www.fsps.muni.cz/impact/kultura-projevu-a-komunikace/uvod/ ̶Jméno: visitor; heslo: p1l0t Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 14 Metody hodnocení Semináře ̶1. účast na 3 blocích celé realizované výuky ̶2. aktivní výstup s prezentací tématu ̶3. zhodnocení výstupu v podobě eseje ̶4. splnění úkolu Akademický text ̶5. písemná zkouška (test) – 15 otázek (min. 51 % úspěšnost) Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 15 Přednáška 1 Mgr. Jakub Palka 469781 Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 16 Smysl předmětu a jeho skladba ̶1. Jak různě je možno chápat pojem „kultura projevu“? ̶Kultura mluveného a psaného projevu ̶Společenská kultura projevu ̶Kultura projevu v médiích a veřejných vystoupeních ̶Kultura projevu v digitálním prostředí ̶Rétorická kultura projevu ̶2. Jaký je smysl spojení dvou fenoménů – kultury projevu a akademického psaní? ̶3. Jaký je rozdíl mezi „psaním“ a „akademickým psaním“? ̶Účel, publikum, struktura, jazyk a styl, omezení ̶4. Jak chápete tradiční rozpor mezi obsahem a formou? Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 17 Obsah vs forma ̶Obsah > Forma ̶Forma > Obsah ̶Obsah = Forma Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 18 Svoboda slova ̶Právo říci svůj názor ̶Právo na informace ̶Právo na kritiku ̶ ̶Svoboda slova však není absolutní a může být omezena v určitých případech, kdy by její výkon mohl ohrozit jiné důležité hodnoty nebo práva! Zdroj: Timothy Garton Ash - "Free Speech: Ten Principles for a Connected World" (2016) Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 19 Kultura projevu – psaná, mluvená a kombinovaně prezentovaná ̶1. Verbální a nonverbální versus psané a mluvené ̶2. Jazyk jako nositel sdělení ̶3. Obrázková a jiná nonverbální sdělení, jejich výhody a nevýhody (sociální sítě) ̶4. Kryptografie – utajení, hra, poselství… Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 20 Kultura projevená a kultura vnitřně přijímaná. ̶1. Bonton versus přetvářka ̶2. Myšlení, názory a chování ̶3. Lze kulturně myslet? ̶4. Co je jádrem socializace? Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 21 Komunikace ̶Verbální komunikace ̶Neverbální komunikace ̶Kinezika, Gestika, Posturika, Mimika, Haptika, Proxemika, Vizika, Chronemika ̶Paraverbální komunikace ̶Jaká je jediná společná vlastnost vítězů amerických prezidentských voleb? ̶Hlasitost, rychlost řeči, barva hlasu, pauzy, intonace, rytmus, slovní důraz Zdroj: Boukalová, H., Cerha, O., Sedláček, M., & Šírová, E. (2023). Psychologie komunikace. Grada. Milotová, R. (2012). Neverbální komunikace: teorie a praxe. Adobe Systems 7 – 38 – 55 – Koncepce.knihovna.cz Mgr. Jakub Palka 469781 22 Mehrabianův mýtus Mehrabian, A. (1969). Significance of posture and position in the communication of attitude and status relationships. Psychological Bulletin, 71(5), 359–372. https://doi.org/10.1037/h0027349 Mehrabian, A. (1970). A semantic space for nonverbal behavior. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 35(2), 248–257. https://doi.org/10.1037/h0030083 Trimboli, A., & Walker, M. B. (1987). Nonverbal dominance in the communication of affect: A myth? Journal of Nonverbal Behavior, 11(3), 180–190. https://doi.org/10.1007/bf00990236 Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 23 Neverbální komunikace ̶Kinezika ̶Gestika ̶Pohyby částí těla ̶Posturika ̶Postoje ̶Mimika ̶Nonverbální komunikace prostřednictvím mimických svalů Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 24 Komunikace ̶Haptika ̶Kontakt hmatem ̶Vizika ̶Řeč očí ̶Proxemika ̶Vyjádření vztahu mezi lidmi prostřednictvím vzdálenosti ̶Chronemika ̶Komunikace prostřednictvím času ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 25 Proxemika ̶ ̶ undefined Typy vzdáleností podle Edwarda T. Halla •intimní zóna – vzdálenost komunikujících je do 45 cm •osobní zóna – vzdálenost komunikujících je od 60 cm do 1,2 m •společenská zóna – vzdálenost komunikujících je od 1,2 m do 2 m (až 3,6 m) •veřejná zóna – vzdálenost komunikujících je od 3,6 m do 7,6 m (i více) Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 26 Některé zajímavosti... ̶Ironie ̶ ̶„No, ty jsi génius!“ ̶ ̶Obrázkové písmo ̶Piktogramy, ideogramy ̶Morseova abeceda, Braillovo písmo Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 27 První dojem ̶Efekt primarity: ̶Tendence vnímat dřívější informace jako významnější než ty pozdější. ̶Případně jde o změny ve vnímání později získaných informací tak, že je přizpůsobujeme dříve získaným informacím. ̶ ̶Jak dlouho trvá první dojem? Zdroj: Hewstone, M., & Stroebe, W. (2006). Sociální psychologie. Miškolciová, L., & Medžová, M. (2015). CHYBY SOCIÁLNEJ PERCEPCIE U POSLUCHÁČOV PRIPRAVUJÚCICH SA NA POMÁHAJÚCE PROFESIE. Školský psychológ/Školní psycholog, 16(2), 70-85. Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 28 ̶Stereotypy: ̶Zjednodušená zobecnění, často vázaná na sociální skupiny (rasové, genderové). ̶Předsudky: ̶Obvykle vycházejí ze stereotypů. ̶Před-soudíme (brzy soudíme) = soudíme na základě nedostatečného množství informací, na základě málo relevantních informací, přebíráme mínění jiných, případně neovládáme logiku tvorby úsudku). Zdroj: Rapp, J. T., & Vollmer, T. R. (2005). Stereotypy I: A review of behavioral assessment and treatment. Research in developmental disabilities, 26(6), 527-547. Grygar, J. (2006). Sociální vyloučení, předsudky a diskriminace. Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 29 Haló efekt ̶Haló efekt nebo také efekt prvního dojmu je kognitivní zkreslení, při kterém dochází k chybě ve vnímání a posuzování osob či věcí. ̶Vzniká v době, kdy objekt nebo osobu vidíme poprvé či po delší době. Získané první dojmy na základě vnějších vlivů a povrchových kritérií pak ovlivňují dojmy pozdější. ̶Dochází k převládnutí prvního nebo nejsilnějšího dojmu, takže ten pak potlačí všechny ostatní vjemy, čímž brání jejich správnému rozlišení a zhodnocení ̶Tento efekt bychom měli označovat za laickou chybu v sociální percepci osob Zdroj: Strnadová, V. (2006). Sociální vnímání (percepce). U Nás: Knihovnicko-‐informační zpravodaj. Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 30 Haló efekt ̶Haló efekt se také objevuje ve vzdělávání. Učitelé podléhají haló efektu při hodnocení žáků. Klidné a spořádané chování pro ně může naznačovat chytrého žáka, kterého poté řadí mezi nadané studenty bez objektivního zhodnocení jeho dovedností. V tomto případě má haló efekt vliv i na známky studentů Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 31 Pygmalion efekt ̶Je jev, kdy pozitivní očekávání vede k pozitivnímu výsledku. Je to fenomén, při kterém nevědomě ovlivňujeme situaci a lidi tak, že naplní naši původní předpověď. Zdroj: Vlčková, K. (2005). Efekt bumerangový. Efekt Galatea. Efekt Golem. Efekt haló. Efekt novosti. Efekt placebo. Efekt Pygmalion. Efekt sociální žádoucnosti. Efekt zmírňování. Logická chyba posouzení. Položka. Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 32 Pygmalion efekt ̶Jako první tento efekt pojmenovali Robert Rosenthal s Lenorem Jacobsonem, kteří na konci šedesátých let 20. století uskutečnili slavný experiment Pygmalion in the Classroom. ̶Žákům na základní škole rozdali testy a vyučujícím řekli, že jde o prověření IQ žáků a o to, zda mají studijní předpoklady. Poté vybrali žáků s průměrnými výsledky, ale učitelům sdělili, že tito žáci byli vyhodnoceni jako nadprůměrně inteligentní. Za nějakou dobu tito studenti opravdu začali dosahovat nadprůměrných výsledků, a to kvůli tomu, že učitelé k nim přistupovali jinak, než k ostatním studentům – věnovali jim více času, vyvolávali je v hodinách a následně je chválili. Zvyšovali tím jejich motivaci a sebedůvěru, což vedlo k lepším výsledkům. ̶ Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 33 Pygmalion efekt ̶Pygmalion efekt se objevuje také na pracovišti. Výzkumy ukazují, že zaměstnanci si při práci vedou lépe, když od nich jejich zaměstnavatelé hodně očekávají a věří v jejich úspěch. Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 34 Golemův efekt ̶Záporná předpověď - negativní očekávání vede k negativnímu výsledku Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 35 Neverbální komunikace ̶The Power of Nonverbal Communication ̶https://www.youtube.com/watch?v=fLaslONQAKM&ab_channel=TEDxTalks Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 36 Politická kultura projevu ̶https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/2103281-dominantni-stisk-rukou-nebo-vubec-zadny-trumpova-rec-te la-je-vyrazna ̶ ̶Jak politici komunikují? ̶Co je to agitace? Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 37 Dezinformace ̶Šíření dezinformací spočívá v úmyslném vytváření a šíření nepravdivých a/nebo zmanipulovaných informací, které mají příjemce oklamat nebo uvést v omyl ̶ ̶Dezinformace vs Misinformace Zdroj: Rychlak, R. (2016). Dezinformace. BizBooks. Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 38 Dezinformace ̶Česká legislativa nezná pojem „dezinformace“, ani „propaganda“, tudíž ani v českém trestním právu není definována skutková podstata trestného činu „dezinformace“ či „propagandy“. Tato jednání jsou trestná, pouze pokud by k nim došlo v rámci jednání, které by naplnilo např. § 181 Poškození cizích práv, § 184 Pomluva, § 345 Křivé obvinění, § 355 Hanobení národa, rasy, etnické nebo jiné skupiny osob, § 356 Podněcování k nenávisti vůči skupině osob nebo k omezování jejich práv a svobod, § 357 Šíření poplašné zprávy, § 365 Schvalování trestného činu, § 364 Podněcování k trestnému činu, nebo § 404 projev sympatií k hnutí směřujícímu k potlačení práv a svobod člověka podle zákona č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku. Zdroj: https://www.mvcr.cz/chh/clanek/dezinformacni-kampane-trestnepravni-uprava-trestnepravni-uprava.aspx Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 39 Dezinformace ̶Cíle: ̶Ekonomické ̶Cílem dezinformační činnosti je finanční zisk. Například tzv. clickbaity ̶Protože můžu ̶Cílem dezinformační činnosti je provést něco obtížného nebo troufalého ̶Diskreditace ̶Cílem šíření dezinformací je negativně ovlivnit důvěryhodnost, spolehlivost a pověst ̶Polarizace ̶Cílem dezinformační činnosti je zhoršovat stávající rozpory tím, že je ještě prohloubí ̶Informační vlivové operace ̶Cílem dezinformační činnosti je podrývat národní prosperitu a bezpečnost Adobe Systems Zápatí prezentace 40 Rozpoznání – model FIRST Dezinformace ̶Falešný obsah – manipulování s obsahem, například padělané dokumenty nebo obrazové materiály upravené ve Photoshopu ̶Identita – skrývání zdroje nebo udávání nepravdivého zdroje, například falešné účty na sociálních sítích ̶Rétorika – využívání zaujatých nebo nepravdivých argumentů, například trollové provokující uživatele na diskuzním fóru ̶Symbolika – zneužívání komunikační hodnoty událostí, například u teroristických útoků ̶Technologie – zneužívání technologické výhody, například internetoví boti automaticky pomáhající šíření zpráv ̶ Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 41 Kultura ̶Pojmová neuchopitelnost kultury: ̶Všechny způsoby myšlení, chování, vztahů, komunikací, předávaných z generace na generaci prostřednictvím jazyka a dalších způsobů komunikace, včetně gest, malování, psaní, architektury, hudby, módy, stravování, dopravy atd. ̶Kultura – cesta, kterou se společnost ubírá ve jménu obvyklých způsobů řešení svých záležitostí. ̶Je tím co nás odlišuje od světa fauny a flóry. Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 42 Kultura ̶Normy, hodnoty, myšlenky a způsoby řešení záležitostí určité společnosti. ̶Všechny prostředky komunikace, umění, materiální věci a objekty, které společnost sdílí ̶Způsoby života sdílené určitou skupinou (kupř. romská kultura). Adobe Systems Mgr. Jakub Palka 469781 43 Kultura a sport ̶Kultura – příroda – sport ̶Kulturní rozměr sportu ̶aktivní přístup ke sportu – environmentální otázky, sportovní kultura (fair play, sbližování národů …) ̶pasivní přístup ke sportu (fanouškovská kultura)