Adobe Systems 1 Sport dětí – předčasný odchod dětí od sportu Michal Roček bud. A33/116 michal.rocek@fsps.muni.cz Tel: +420 549 497 682 Adobe Systems 2 Fyzické a sportovní aktivity dětí hrají při jejich rozvoji zásadní roli Pohybová aktivita formuje jejich: - osobnost - návyky - zdraví a fyzický vývoj - vztah ke sportu, jako celoživotní aktivitě - odrážejí se ve společnosti jako celku Adobe Systems 3 Pedagogičtí pracovníci – trenéři, instruktoři, ale i manažeři jsou zodpovědní za budování pozitivního vztahu k pohybové aktivitě nebo sportu jak u dětí, tak dospělých. Adobe Systems 4 Programy a organizace, které se zajímají o podporu a zdokonalování koučování s cílem minimalizovat předčasný odchod dětí ze sportu, jsou zejména tyto: 1 - Věda 2 - Vládní instituce 3 - Neziskové organizace 4 - Spolupráce vládních institucí, vědy a sportovních klubů či volnočasových organizací Adobe Systems 5 1/ Věda Crane, J., & Temple, V. (2015). A systematic review of dropout from organized sport among children and youth. European Physical Education Review, 21(1). ̶Intrapersonální omezení ̶Nedostatek radosti ̶Vnímání fyzické kompetence a fyzický vývoj ̶Vnímání (negativní pocity vůči týmu nebo kouči) ̶Mezilidská omezení ̶Tlak (rodina, trenér, kolegové) Adobe Systems 6 - Snaha o alternativní sport - Strukturální omezení - Čas - Zranění - Náklady - Nedostatečné vybavení Enoksen, E. (2011). Drop-Out Rate and Drop-Out Reasons among Promising Norwegian Track and Field Athletes: A 25 Years Study. Scandinavian Sport Studies Forum, 2, 19-43. 1 / Faktory tréninku a výkonu - raná specializace, úrazy 2 / Vzdělání a pracovní povinnosti - priorita školy 3 / Motivační aspekt - nedostatek motivace 4 / Sociální faktory Adobe Systems 7 2/ Vláda – vládní instituce Vládní instituce rovněž podporují sport dětí a mládeže v úsilí sportovat. Koncepce podpory sportu 2016-2025 (https://www.msmt.cz/sport-1/koncepce-podpory-sportu-2016-2025). Dokument zmiňuje kontinuální vzdělávání trenérů a pedagogických pracovníků ve sportu, jejich odborný růst, další vzdělávání a jeho implementace do praxe. ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 8 3/ Neziskové organizace Positive Coaching Alliance (PCA) https://positivecoach.org/ BETTER ATHLETES, BETTER PEOPLE ̶Thompson, J. (2010). The Power of Double Goal Coaching. Portola Valley, CA: Balance Sports Publishing, LLC. ISBN: 978-0-9821317-4-9 ̶Thompson, J. (2020). Trénink na druhou: Výchova k úspěchu ve sportu i v životě. Praha: Mladá Fronta. ISBN: 978-80-204-4692-3 ̶ Adobe Systems 9 Principy PCA ̶Váš odkaz jako trenéra ̶Kouč s dvojím cílem ̶Tři zásady koučování s dvojím cílem – STROM MISTROVSTVÍ „ELM“ Ø úsilí, snaha (effort) Ø učení se (learning) Ø poučení se z chyb (boucing back from mistakes) Ø ̶Plnění emoční nádrže svěřenců ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 10 ̶Úcta ke hře – „ROOTS“ Ø úcta ke hře od kořenů (roots) Ø úcta k pravidlům (rules) Ø úcta k soupeřům (opponents) Ø úcta k rozhodčím (officials) Ø úcta ke spoluhráčům (teammates) Ø úcta sám k sobě (self) Ø ̶Trojí zlepšování hráčů (zlepší sebe „Strom mistrovství“, svoje spoluhráče „Plnění emoční nádrže“, hru samotnou „Úcta ke hře ROOTS“ ̶Rodič a jeho poslání ̶Vize mládežnického sportu ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 11 4/ Propojení vládních institucí, vědy, neziskových organizací a sportovních klubů Propojení výzkumu a finančního zázemí vládních institucí, jehož cílem je navrhnout praktická řešení realizovaná a ověřovaná ve sportovních klubech. ̶ A/ KidMove Tento projekt je realizován prostřednictvím podpory Evropské unie (Erasmus + sport, program Evropské unie) a účasti organizací z akademického a sportovního prostředí z pěti zemí: Finska, Rakouska, Nizozemska, Polska a České republiky. ̶ Adobe Systems 12 Projekt KidMove shromažďuje a spoluvytváří osvědčené tréninkové postupy Good Coaching Practices. Prostřednictvím blogů, videonávodů a článků motivuje, získává a podporuje kouče, rodiče a sportovce. Jedním z jejich úkolů je popsat a navrhnout metody, které mohou účinně zabránit předčasnému odchodu mladých sportovců ze sportu. Projekt se do značné míry zaměřuje na sportovce z juniorských a mladších věkových kategorií. Dospělí, kteří se účastní na sportovních aktivitách by neměli zapomínat, že děti by se sportem nebo pohybovou aktivitou měly především bavit. Atmosféra, zábava, setkání s přáteli, učení se novým dovednostem, udržování zdraví, solidarity a podpory jsou proto velmi důležité důvody pro účast mladých sportovců na sportovních a pohybových aktivitách. Adobe Systems Zápatí prezentace 13 Good Coaching Practices ̶Radost! Pohoda je zábava ̶Udržet kontakt dětí a mladých s oddílem. ̶Doplňkové aktivity ̶Pochvala ̶Varialibita ̶I-D-E-A-L (Show Interest – Discuss – Esteem – Ask – Listen) ̶Vnímavost ̶Vytvoření společenských vazeb a budování týmu ̶Patron ̶Rovné příležitosti Adobe Systems 14 B/ ICCE international Council for Coaching Excellence (https://www.icce.ws/index.html) ICCE je další zastřešující organizací související se zlepšováním koučování a metodologie. Spojuje politickou podporu Evropské unie s akademickým prostředím Leeds Beckett University. ICCE je v současné době lídrem na evropském kontinentu ve výzkumné činnosti týkající se role trenérů a trenérek a problematiky etiky sportu. ̶ Adobe Systems 15 Instituce vydává: International Sport Coaching Journal International Sport Coaching Framework: ̶primární funkce trenéra; ̶role a zodpovědnost trenéra při rozvoji sportovce; ̶ kvalifikace, znalosti a základní kompetence potřebné pro efektivní koučování; ̶ metody, kterými se trenéři vzdělávají, rozvíjejí a certifikují. ̶ Adobe Systems 16 Mezinárodní rámec sportovního koučování zahrnuje zpětnou vazbu, výzkum problematiky a ty nejlepší postupy z celého světa, které využívají mezinárodní federace a vzdělávací instituce s ohledem na: ̶navrhování, srovnávání a zdokonalování jejich tréninkových vzdělávacích a certifikačních programů; ̶ ̶výsledkem působení ICCE je univerzální platforma, která usnadňuje rozvoj trenérů; ̶ ̶obohacení sportu pro všechny. ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 17 Literatura: ̶Crane, J., & Temple, V. (2015). A systematic review of dropout from organized sport among children and youth. European Physical Education Review, 21(1). ̶Enoksen, E. (2011). Drop-Out Rate and Drop-Out Reasons among Promising Norwegian Track and Field Athletes: A 25 Years Study. Scandinavian Sport Studies Forum, 2, 19-43. ̶Gould, D., & Mallett, C. J. (2021). Sport coaches’ handbook. Champaing: Human Kinetics. ̶Thompson, J. (2020). Trénink na druhou: Výchova k úspěchu ve sportu i v životě. Praha: Mladá Fronta. ISBN: 978-80-204-4692-3 ̶https://www.kidmove.eu/ ̶