Adobe Systems 1 Didaktika np/nk4029 Přednášky – doc. Vladimír Jůva Semináře – Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. Adobe Systems 2 Požadavky k ukončení předmětu (viz IS MU) 1.Aktivní účast a splněná docházka na seminářích 2.Splněné úkoly ze seminářů 3.Písemný test 4.Ústní zkouška – viz okruhy v IS Adobe Systems 3 Studijní literatura ̶MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5. ̶OBST, Otto. Obecná didaktika. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. 176 stran. ISBN 978-80-244-5141-1. ̶SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 9788024718217. ̶PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 4., akt. v. Praha: Portál, 2003. 322 s. ISBN 80-7178-772-8. ̶PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. Adobe Systems 4 Další informační zdroje Pedagogické časopisy: ̶Pedagogika, Pedagogická orientace, Orbis scholae ̶… WWW: ̶MŠMT – www.msmt.cz – proklik vzdělávání ̶Národní pedagogický institut České republiky – www.npicr.cz Vyhledávače: ̶Google Scholar (com – cz – de – …), https://ezdroje.muni.cz, archivy závěrečných prací MU – UK – UP, … ̶ Adobe Systems 5 Předmět a cíle didaktiky ̶pedagogika = věda o edukaci (výchově a vzdělávání) ̶řada subdisciplín – pedagogika obecná, historická, srovnávací (komparativní), speciální, didaktika, ... ̶didaktika = teorie vzdělávání a vyučování ̶vznik pojmu – didaskein = (řecky) učit, vyučovat, poučovat, jasně sdělovat, naučit, dokazovat ̶cíle didaktiky: A. výzkum (rozvoj vědění) obsahu a procesu vzdělávání = cílů, podmínek, účastníků, principů, prostředků, forem, metod, výsledků, … vzdělávání B. „technologie“ pro praxi Adobe Systems 6 Význam didaktiky ̶vychází z jejich cílů = teorie + praxe: A. rozvoj vědění + podněty pro speciální didaktiky (a zpětně) B. didaktika = „technologie vzdělávání“ pro praxi ̶ ̶význam pro všechny sociální profese: hlavně pro pedagogy – učitele – lektory, instruktory, trenéry, pedagogy volného času, … manažery (vzdělávání a rozvoj pracovníků, …) zdravotnické pracovníky – edukační aktivity … Adobe Systems 7 Dělení didaktiky 1.obecná didaktika = všeobecná teorie intencionálního vzdělávání (a vyučování) 2.speciální didaktiky = specifické zaměření (věkové, oborové, institucionální, …) inkluzivní didaktika = vzdělávání jedinců (hlavně žáků) se speciálními vzdělávacími potřebami v hlavním vzdělávacím proudu Adobe Systems 8 Dělení didaktiky Didaktiky dle úrovní vzdělávání (věku): ̶didaktika předškolního vzdělávání (preprimární úroveň) ̶školní didaktika (primární + nižší sekundární úroveň) ̶středoškolská didaktika (vyšší sekundární úroveň) ̶vysokoškolská didaktika (terciární úroveň) ̶androdidaktika (teorie vzdělávání dospělých) – koncept heutagogiky = samostatné objevování + vedení – učení definuje učící se → vzdělavatel = facilitátor podporující autonomní učení Didaktiky dle instituce = institucionální didaktiky ̶školní didaktika ̶podniková didaktika ̶muzejní (galerijní) didaktika ̶… Adobe Systems 9 Dělení didaktiky Didaktiky dle forem edukace: ̶školní didaktika ̶didaktika volného času – animativní didaktika ̶„rodinná didaktika“ ̶„autodidaktika“ – podstata = autonomní učení ̶… Adobe Systems 10 Dělení didaktiky Didaktiky dle obsahového zaměření: ̶oborové didaktiky vědní umělecké technické sportovní … ̶předmětové didaktiky (viz předměty na školách) ̶didaktika matematiky, fyziky, jazyků ̶praktické zaměření didaktik – metodiky (plavání, obrábění, …) Adobe Systems 11 Dělení didaktiky Didaktiky dle obsahového zaměření: ̶didaktiky výchov didaktika environmentální výchovy didaktika mediální výchovy didaktika osobnostní a sociální výchovy … ̶didaktiky pro konkrétní (zejména sociální) profese: inženýrská didaktika – odborné školství, podnikové vzdělávání, … didaktika ošetřovatelství – zaměřená na oblast edukace v celé šíři zdravotnické praxe … Adobe Systems 12 Význam didaktiky ̶všechny obory a kulturní oblasti mají své vzdělávání – následně speciální didaktiky – pro všechny obory ̶aktuální úkol – najít si „svoji“ didaktiku – v souvislosti s profesním směřováním