HENDL, Jan. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Páté, rozšířené vydání. Praha:
Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0981-2.
Snaha o kvantitativní integraci výsledků není nová. První pokusy integrovat výsledky z několika
nezávislých studií provedli již zakladatelé moderní statistiky K. Pearson a R. A. Fisher. Například
Fisher navrhl jednodušší techniku kombinování p-hodnot z nezávislých testů stejné hypotézy (Fisher,
1925). Tyto poznatky se však v minulosti prakticky nevyužívaly.
· Rostoucí počet metaanalytických studií ve společenskovědních i biomedicínských
časopisech.
· fenoménů dnešní doby - informační exploze.
· Metaanalytická metoda - aplikace statistických postupů s cílem shrnout výsledky dvou nebo
více empirických studií (nejčastěji intervenčního typu), které se zabývají stejným nebo podobným
problémem.
Přehled (review), patří k důležité formě vědeckého sdělení. Přehledy lze obecně klasifikovat do
čtyř tříd.
1. typ - identifikuje a posuzuje nové trendy ve vědě.
2. typ - používá empirickou evidenci k osvětlení, ilustraci nebo hodnocení nějaké teorie nebo
k navržení nové teorie.
3. typ - utřiďuje a hodnotí znalosti z různých směrů výzkumu.
4. Metaanalýza patří ke čtvrtému typu přehledu. Tento tzv. integrativní typ přehledu usiluje
o zobecnění výsledků výzkumu z množiny studií o specifické vědecké otázce. Výzkumník přitom obvykle
shromáždí skupinu studií, jež používají zhruba stejné metody ke zkoumání stejné nebo velmi podobné
otázky.
Metaanalýza používá statistiku ke zpracování kvantitativních reprezentací výsledků studií. To
odlišuje tento typ přehledu od jiných neformálních. tzv. narativních nebo kvalitativních přehledů,
ale i od ostatních systematických přehledů.
V čistě narativních přehledech se závěry obvykle provádějí kvalitativně s minimem kvantitativní
manipulace. Mají charakter popisu a diskuze bez použití kvantitativní analýzy.
Příklad 14.1
Jednou z velmi diskutovaných metaanalytických studií byl pokus německé autorky Clausiusové (1998)
shrnout výsledky výzkumu o účinnosti homeopatických prostředků. Pře o účinnosti homeopatické
terapie totiž stále pokračuje, přestože byly proti ní vzneseny v minulosti pádné argumenty. Ty jsou
v podstatě dvojíhO typu: neexistuje přesvědčivá biofyzikální teorie mechanismu pusobení a provedené
klinické pokusy nejsou hodnotné.
Primárním cílem autorky bylo zpracovat přehled o charakteristikách, metodách, výsled_ cích a
slabinách dosud provedených kontrolovaných klinických studií k otázce homeopa_ tie. Sekundárním
cílem bylo přezkoušení hypotézy, že homeopatické preparáty nejsou Ve svém terapeutickém účinku
silnější než placebo. Práce si všímala pouze placebem kontrolovaných randomizovaných nebo dvojitě
slepých studií. Bylo shromážděno celkem 186 prospektivních kontrolovaných studií o homeopaticky
připravených preparátech. V úvahu se nebraly studie na zvířatech, bez kontrolní skupiny nebo
retrospektivní studie. Autorka pracovala s 169 studiemi, protože 17 z nalezených prací nesplnilo
všechna zařazovací kritéria.
Při analytickém zpracování se hodnotil efekt terapie v každé studii pomocí podílu šancí OR (odds
ratio) a příslušný konfidenční interval. Dostatek údajů pro výpočet koeficientu OR byl nalezen v 89
studiích s průměrným počtem 118 pacientů a celkovým počtem pacientú 10523. Ze získaných koeficientů
OR ve tvaru P9měru šance zlepšení při homeopatii A a šance zlepšení s placebem B (OR = A/B) .se
zjistily pro různé podskupiny vážené průměrné hodnoty. Studie byly tříděny podle definovaných
terapeutických konceptů a podle stupně ředění homeopatických přípravků. Přitom se zkoumala
citlivost výsledků vzhledem k parametrům jako kvalita studie, způsob maskování (68 % bylo dvojitě
maskováno), způsob randomizace (62 % bylo randomizováno), publikační zdroj, přijaté cílové
kritérium hodnocení úspěšnosti a publikační zkreslení. Průměrný koeficient OR měl pro tyto studie
hodnotu 2,45. Pro 26 studií s dobrou kvalitou se snížila hodnota průměrného OR na 1,76. Studií,
které splňovaly nejvyšší nároky, bylo 5 a dosáhly průměrné hodnoty OR = 1,97. Autorka tvrdí, že
nemohla prokázat hypotézu o nulovém efektu homeopatických prostředků. Konstatuje, že u některých
předem zvolených podskupin bylo patrné zeslabení homeopatického efektu ale nikdy ne takové, aby byl
efekt zcela vyrušen.
KLUGAR, Miloslav. Systematická review ve zdravotnictví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci,
2015. Monografie. ISBN 978-80-244-4785-8.
------------------------------------------
Systematické review (výzkumná práce) začíná od důkladně promyšlené review/výzkumné otázky, která je
úzce a jasně zaměřena, snaží se systematicky vyhledat všechny existující publikované i
nepublikované studie optimálně ve všech světových jazycích, bez limitu vyhledávání, kriticky
hodnotí, extrahují a syntetizují data pomocí standardizovaných nástrojů. Proces tvorby je daný
přesnými a přísně dodržovanými kroky, které jsou v zásadních částech minimálně zdvojeny tak, aby
nedošlo ke zkreslení výsledků.
Hlavní nevýhodou systematických review je skutečnost, že systematické review může být pouze tak
dobré, jak dobré jsou primární studie (data), které pomocí vyčerpávající vyhledávací strategie
nalezne.
Vstupní vyhledávání
Ve vyhledávacích nástrojích discovery.muni.cz, ezdroje.muni.cz, MEDLINE, ... zjistit, jestli na
naši review otázku neexistuje již odpověď, tedy systematické review.
Review otázka je prvním krokem v tvorbě systematického review a její správná formulace je pro celé
systematické review naprosto zásadní.
Metodika
Vylučovací a zahrnovací kritéria
Vylučovací a zahrnovací kritéria a jejich formát se od sebe budou velmi lišit podle zvoleného typu
vědeckých důkazů. Obecně jde však o to rozebrat do detailu review otázku a naprosto jasně
specifikovat, jaké vědecké důkazy budou do systematického review zahrnuty a jaké ne.
Vyhledávací strategie
Cílem vyhledávací strategie je vyhledat všechny relevantní zdroje publikované na dané téma. Toho je
možné dosáhnout vyčerpávající, dobře a promyšleně postavenou systematickou vyhledávací strategie
definice klíčových vyhledávacích slov
Hodnocení relevance vyhledaných vědeckých důkazů
Hodnocení relevance v rámci systematických review musí být provedeno vždy nezávisle dvěma autory
systematického review. Při nesouhlasu musí oba dojít ke konsenzu, nebo požádat přidruženého autora.
Tím se předchází chybám a subjektivnímu zkreslení.
Hodnocení kvality / Kritické hodnocení
Kritické hodnocení studií je dalším důležitým krokem v procesu tvorby systematického review. Cílem
kritického hodnocení je vyřadit studie, které jsou nebo mohou být zatíženy systematickou chybou
(zkreslením) nebo zavádějícími faktory (bias, confounding). V protokolu je nutné uvést postup
kritického hodnocení studií.
Extrakce dat
Cílem extrakce dat je v kvalitních studiích identifikovat a extrahovat relevantní data, která budou
použita v syntéze dat
Syntéza dat
V protokolu systematického review musí být podle typu vědeckých důkazů popsán také plánovaný výstup
syntézy dat. Syntéza kvantitativních dat může být jak statistická (metaanalýza), tak narativní nebo
realizovaná pomocí kontingenčních tabulek, když kvůli vysoké heterogenitě dat například metaanalýza
není možná. Ačkoli v průběhu přípravy protokolu systematického review autoři přesně neví, jaká data
budou extrahovat a zda bude možné provést metaanalýzu, vzhledem k review otázce a zaměření
systematického review je většinou možné předpokládat, jaký typ dat se bude extrahovat.
· http://skoly.praha.eu/files/=84121/Skripta+++V%C3%BDzkumn%C3%A9_metody.pdf, s. 26
Přehledová studie (review)
CÍL: Cílem přehledové studie je nástroj pro shrnutí a vytvoření přehledu o vývoji a aktuálním stavu
poznání ve zvoleném tématu s důrazem na výsledky výzkumů a literaturu. Umožňuje nám podrobnější
seznámení s hlavními myšlenkovými směry a konkrétními autory a výsledky ve zvoleném tématu. Nejedná
se však o sestavení prostého přepisu již existujících pramenů, ale musí obsahovat i vlastní
interpretace a argumentaci autora studie.
VYUŽITÍ: Je vhodné ji využít u tématu, které má dostatečnou šíři pro sumarizaci (např. fenomén
stárnutí populace, šikana, sociální sítě apod.). Je dobré ji vytvořit jako podklad před zahájením
výzkumu nových jevů (Co bylo napsáno a před jakými otázkami stojíme?). Přehledová studie může být
součástí teoretické části absolventské práce, event. se s ní může krýt.
JAK NA TO: Zpracování přehledové studie probíhá v několika po sobě jdoucích krocích:
1. Volba tématu
Téma by mělo být zvoleno velmi konkrétně a při jeho výběru by měl autor vymezit klíčová slova
vymezující téma, časové období, podobu publikací a žánr. To mu umožní zúžit výběr látky pro
následující kroky.
2. Vytvoření rešerší
Rešerše je proces, ve kterém vyhledáváme informace pomocí databází a vyhledávačů (dnes se hojně
využívá internetových databází), či za pomoci rešeršní služby ve výzkumných institucích a
knihovnách nejdůležitějších bodů a myšlenek. Výstupem rešerše je seznam zdrojů, ze kterých bude
studie vycházet.
3. Studium vybraných zdrojů
Tento krok není mezi studenty příliš oblíbený. Často však studenti zaměňují studium literárních
pramenů s podrobným čtením celé publikace i v případě, že se nejedná o monografii. Proto je potřeba
studentům zdůrazňovat, že při studiu je potřeba provést výběr relevantních kapitol a ty pak
důkladně prostudovat.
·
http://www.mmr.cz/getmedia/72852f3f-f52f-47e1-bec8-6c1c72ce0097/02a_dokument_final.pdf.aspx?ext=.pd
f, od s. 7
NEKOLA, M., OCHRANA, F., TOLLAROVÁ, B., VESELÝ, A. Metodika systematického přehledu poznatků pro
tvorbu a evaluaci veřejných strategií [online]. Centrum pro sociální a ekonomické strategie, FSV
UK, Dostupné z
Definice systematického přehledu poznatků
Přehled literatury je systematická, explicitní a opakovatelná metoda pro identifikaci, hodnocení a
syntézu existujícího souboru dokončené a zaznamenané práce výzkumníků, vědců a praktiků. Různé typy
přehledů se tedy vzhledem ke svému účelu mohou lišit v míře systematičnosti, ale všechny musí k
přehledu přistupovat s jasně formulovaným systematickým postupem. „Nesystematický“ přehled tedy
není přijatelnou alternativou přehledu systematického. Zároveň však nelze systematický přehled
literatury redukovat pouze na v současnosti velmi populární meta-analýzy, tj. kombinaci dříve
publikovaných výsledků pomocí statistických metod. V této metodice je termín systematický přehled
vymezen jako zastřešující termín pro různé metody, které odpovídají výše uvedené definici.
Hlavní znaky systematického přehledu jsou následující2:
· Předem určená metoda/protokol plánovaného přehledu
· Jasně zaměřená otázka relevantní pro danou strategii
· Explicitní kritéria ne/zahrnutí zdrojů pro přehled
· Pečlivá dokumentace procesu vyhledávání zahrnující jak zdroje, tak postupy
· Použití tabulek pro shrnutí charakteristik studie
· Explicitní postup pro hodnocení kvality studií
· Explorace předpokladů, omezení a oblastí nejistoty
· Použití tabulek a grafiky pro podporu interpretace dat
· Přílohy obsahující vyhledávací strategie, vzorek získaných dat a nástroje pro posouzení
kvality
· Explicitní „Prohlášení o střetu zájmů“
Hlavním cílem přehledu literatury je rozlišení toho, co již uděláno bylo (co víme –
state-of-the-art) a co by uděláno být mělo (co bychom vědět měli – knowledge gap). Konkrétně se
přehled zaměřuje na následující podcíle:
· vymezení kontextu daného tématu/problému a odůvodnění jeho významnosti
· identifikace vztahu mezi teorií a praxí, popř. jejich propojení (ve vztahu ke konkrétní
strategii nebo veřejné politice)
· identifikace hlavních metodologických přístupů a empirických konstruktů (proměnných)
relevantních pro dané téma
· seznámení s používanou terminologií
· strukturace a syntetizace poznatků v podobě využitelné při návrhu strategie nebo veřejné
politiky (podpora rozhodovacího procesu)
· identifikace mezer ve vědění o daném tématu
Dobře provedený přehled literatury přináší spolehlivý odhad dopadů konkrétní intervence či
politiky. Zároveň identifikuje mezery v existujícím vědění a poskytuje informaci o vypovídací
hodnotě
dostupných poznatků či kvalitě provedených výzkumů. V konečném důsledku naznačuje, do jaké míry
mohou aktéři (praktici, uživatelé služeb, manažeři, rozhodovatelé, ale i média) důvěřovat výsledkům
výzkumu v dané oblasti (Booth, Papaioannou a Sutton 2012). Pro tvorbu veřejných strategií a politik
potom může poskytnout informace o povaze a rozsahu problému, přínosech a nákladech různých
variant řešení, nejistotách spojených s implementací atd. Užitečné mohou být také informace o
dopadech intervencí na různé (pod)skupiny příjemců a v různých kontextech, reakci cílových skupin
na různé typy intervencí apod. Možná vůbec největší přínos přehledu literatury spočívá v tom, že se
osvědčuje jak v situacích, kdy aktéři disponují nedostatečným věděním, tak naopak v situacích
informačního přetížení, kdy pomáhá s orientací v problematice a rozlišením podstatných poznatků od
méně nedůležitých vzhledem k řešenému problému.
·
http://projekt-vav-fzv.upol.cz/upload/soubory/vystupy_ka04/KA04_zaklady_metodologie_vyzkumu.pdf, od
s. 70
Příklady: Archív závěrečných prací
o https://is.muni.cz/auth/th/wg9np/, od s. 31
KRUTSKÁ, Markéta. Přehledová studie evaluačních výzkumů e-learningových kurzů [online]. Brno, 2019
[cit. 2020-12-17]. Dostupné z: . Diplomová práce. Masarykova
univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Michal Černý.
----------------------
o https://is.muni.cz/auth/th/wche2/, od s. 16
PAVELKOVÁ, Tereza. Psychologické dopady dárcovství gamet - systematická přehledová studie [online].
Brno, 2019 [cit. 2020-12-17]. Dostupné z: . Bakalářská práce.
Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií. Vedoucí práce Stanislav Ježek.