Adobe Systems 1 Formy edukace Adobe Systems 2 Formy edukace 1.školní edukace (především formální vzdělávání) 2.mimoškolní edukace (neformální a informální vzdělávání) 3.rodinná edukace (zejména informální vzdělávání) 4.autoedukace (především informální učení) Adobe Systems 3 1. Školní edukace Škola = sociální instituce zabezpečující systematickou edukace, zejména vzdělávání Rysy školy: ̶základní a tradiční edukační zařízení – vzdělávací instituce ̶tisíciletá historie (starověk – současnost) ̶vždy v centru pozornosti pedagogů i filozofů, sociologů, ... politiků (Quintilianus, Komenský, Herbart, Dewey, Masaryk, ...) ̶postupná demokratizace (např. viz ženy a vzdělávání) ̶výrazná specializace (viz úrovně, všeobecné X odborné, …) Adobe Systems 4 1. Školní edukace – úrovně vzdělávání Specializace škol → Mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání (ISCED) – UNESCO 1978 = úrovně vzdělávání: ̶preprimární (mateřská škola) ̶primární (1.–5. ročník základní školy) ̶nižší sekundární (6.–9. ročník základní školy, nižší ročníky 6–8letých gymnázií) ̶vyšší sekundární (čtyřletá gymnázia, vyšší ročníky 6–8letých gymnázií, střední odborné školy a SOU) ̶terciární neuniverzitní (VOŠ a jiné pomaturitní studium) ̶terciární univerzitní (bakalářské, Mgr. a NMgr. na VŠ) ̶terciární postgraduální (doktorské studium) ̶ Adobe Systems 5 1. Školní edukace Diferenciace a specializace škol ̶vnější X vnitřní diferenciace (rozdělování do skupin X škol) ̶intaktní populace – žáci se speciálními vzdělávacími potřebami ̶inkluze, integrace X separace ̶v rámci ZŠ – rozšířená výuka vybraných předmětů, např. matematika, jazyky, …, sportovní třídy ̶specializace roste s vyššími úrovněmi vzdělávání ̶ Adobe Systems 6 1. Školní edukace Hlavní funkce školy: ̶systematizační a integrační = vytvoření systému základních a zdůvodněných informací o přírodě, společnosti a člověku = východisko porozumění skutečnosti ̶komplexní = vzdělávat i vychovávat = přispívat k celkovému rozvoji jedince (výchovné vyučování ad.) ̶personalizační = podpora samostatného jednání ̶socializační = umět zastávat role ̶kvalifikační = příprava pro profesi ̶ochranná = škola = garance pozitivního prostředí ̶nástroj sociální politiky = příprava pro trh práce Adobe Systems 7 1. Školní edukace Formy školní edukace: 1.v rámci vyučování 2.v mimovyučovacích aktivitách – velké výchovné možnosti 3.působením školního prostředí – materiální a sociální – funkcionální edukace Adobe Systems 8 2. Mimoškolní edukace Mimoškolní edukace – mládeže, dospělých a seniorů ̶hromadnými sdělovacími prostředky – TV, radio, tisk, kyberprostor, … ̶společenskými organizacemi – zejména na dobrovolné bázi – např. Sbor dobrovolných hasičů, Český svaz žen, … ̶zájmovými organizacemi – např. včelařské spolky, modelářské kluby, Skaut, Sokol, Orel, … ̶kulturními zařízeními – muzea, galerie, knihovny, divadla, … ̶důraz na edutainment = propojení zábavy se vzděláváním Adobe Systems 9 3. Rodinná edukace ̶rodina = přirozené (edukační) prostředí ̶velké proměny rodiny (např. širší rodina → nukleární) ̶ovlivňuje svým veřejným míněním = soubor typických názorů a přístupů ke skutečnosti, jejichž nositelem je většina členů rodiny ̶klíčový edukační prostředek = obsah rodinného života = společné zájmy a účast na pracovních, kulturních, sportovních, vědeckých ad. aktivitách ̶potřebná komunikace a spolupráce se školní a mimoškolní edukací ̶ Adobe Systems 10 4. Autoedukace ̶autoedukace = sebevýchova, především sebevzdělávání ̶jedinec = iniciátor + realizátor edukačního procesu ̶roste její význam ← rozvoj vědění, technologií, profesí, … → nutnost permanentního vzdělávání pro práci i pro běžný život (chytré telefony, péče o zdraví, význam pohybu, …) ̶východisko = odpovídající motivace, potřeby a zájmy ̶významná = schopnost koncipovat svůj další rozvoj (své cíle) + autodiagnóza, sebereflexe, … ̶mnohdy nutná konzultační a poradenská služba