Zadání k vypracování seminární práce Předmět FSpS: bp4017 Psychologie (podzim 2024) Rozsah práce: 2 normostrany (ne více) Datum nejzazšího odevzdání: 13. 12. 2024 (složka předmětu Odevzdávárny – Seminární práce) Obsah seminární práce: 1. FÁZE – Zachycení vlastní autentické vzpomínky Student/ka zachytí (nejlépe ve spolupráci s jiným studentem/jinou studentkou) svoji autentickou vzpomínku z dosavadního života, spojenou s pohybem, sportem. Nejprve vzpomínku popíše tak, jak si ji pamatuje, druhá strana vzpomínku doslovně zapíše. Následně „vypravěč“ ve vzpomínce určí ze svého pohledu ústřední moment (nejsilnější moment vzpomínky), ústřední pocit (který se se vzpomínkou pojí), uvede jeho věk ve vzpomínce a vzpomínce vytvoří název (titulek). Pozn. ke snímání vzpomínky: Zaznamenejte doslovně, co dotyčný/á říká, přesné znění vzpomínky z jeho úst. V této fázi práce se na nic nedoptávejte, pouze pozastavte vypravěče, pokud nestíháte zapisovat. Nejedná se zde o objektivní zaznamenání reálné situace, ale o subjektivní pohled jedné strany na určitý okamžik z jeho/jejího života. Nevadí, pokud dotyčný/á říká, že si něco přesně nepamatuje, uvádí jednu z možných verzí. V takovém případě nechte člověka vybrat tu verzi, ke které ho to momentálně nejvíce táhne (nehledě na důvod) a tuto zaznamenejte. Co se týče ústředního momentu vzpomínky, může se hodit představit si jej jako „fotografii“, nebo „zastavený děj filmu“. „Vypravěč“ potom popisuje, co vše bychom na tom snímku mohli vidět – kdo, co, kde, kdy, jak. 2. Fáze – reflexe vzpomínky Student/ka zpracuje reflexi této vlastní autentické vzpomínky. V reflexi odpoví na otázky, uvedené níže, přičemž vyznačené nevynechá, nevyznačené může a nemusí ke své reflexi využít. Otázky pro reflexi: - Když se dívám na sebe ve vzpomínce, co můžu zahlédnout? o (Oblasti: chování, vyjadřování, vztah k sobě, k druhým, ke světu, …) - Jedná se o ojedinělou událost, nebo se podobný scénář opakoval (opakuje) často? Co to pro mě případně znamená? - Jak souvisí tato vzpomínka (událost) s mým současným vztahem k pohybu, sportu? - Jak souvisí tato vzpomínka (událost) s dalšími oblastmi mého života? - Jedná se o událost, kterou bych přál/a zažít druhým lidem? Co by z takové události mohli vytěžit? o V čem by je mohl tento zážitek naopak v budoucnosti omezovat, brzdit? - Jak mě může moje konkrétní historie ovlivňovat v práci s lidmi? o Co se mi díky mojí historii může v práci s druhými velmi dobře dařit? Na co si naopak mám dát pozor? - Když se podívám na moje předešlé odpovědi, jaký závěr z nich pro sebe v tuto chvíli vyvozuji? Pozn. k procesu práce: pokud se vám nedaří na základě jedné vzpomínky na tyto otázky odpovědět, zkuste zachytit ještě jednu vzpomínku, třeba z jiného období vašeho života, která je taky vaší součástí, ale nese v sobě možná jiné sdělení, než ta první. Vzpomínky následně porovnejte, dívejte se na jejich rozdíly, ale i spojující prvky. (obě vzpomínky poté uveďte v odevzdané práci, o délku druhé vzpomínky zvyšte rozsah práce) Formální požadavky na odevzdaný text: - Jedna normostrana znamená 1800 znaků včetně mezer. - Proveďte základní úpravu textu (řádkování 1,5, velikost písma 12, řazení textu do odstavců, zarovnání do bloku, klasické okraje). - Uveďte svoje jméno a UČO přímo v dokumentu (nejlépe v záhlaví).