Teorie sportovního tréninku

Týden 3

Pohybové dovednosti 

Technická příprava je obecně zaměřena na získávání, rozvoj, upevňování a transfer pohybových dovedností.

https://www.fsps.muni.cz/emuni/data/reader/book-18/02.html

Fundamentální dovednosti, tyto dovednosti vycházejí z přirozeného ontogenetického vývoje člověka a patří zde chůze, běh, skok, šplh, základní hod nad úrovní ramene apod.

Sportovní dovednosti vycházejí z obsahu konkrétní sportovní disciplíny. Například obsah volejbalu tvoří dovednosti jako: útočný úder, nahrávka, přihrávka, blok, podání apod. Smyslem osvojování těchto dovedností je získání vysokého stupně automatizace (viz. kapitola 11). Tyto dovednosti provázejí sportovce celou dobu jeho sportovní kariéry bez ohledu na jaké výkonnostní úrovni se nachází. Rozvoj těchto dovedností by měl být v souladu s dlouhodobou koncepcí sportovního tréninku (viz. kapitola 12). V souladu s touto koncepcí se musí v tréninku konkrétní sportovní disciplíny objevovat další velká skupina pohybových dovedností, které netvoří její obsah, ale jsou důležité pro plnění dílčích cílů sportovního tréninku. Patří zde například gymnastické nebo atletické dovednosti důležité pro regeneraci, kompenzaci a všestranný rozvoj sportovce.

Všeobecné vs. specializované dovednostiVšeobecná cvičení pro rozvoj hbitosti si kladou za cíl rozvoj jedné nebo více koordinačních schopností, zatímco specializovaná cvičení je sjednocují do jedné specifické dovednosti. Jako příklad můžeme uvést stoj na jedné noze, který reprezentuje obecně statickou rovnováhu. Na druhou stranu stoj na jedné noze na kladině může být součástí gymnastické sestavy a reprezentovat specializovanou dovednost. 


Uzavřené vs. otevřené dovednosti

Uzavřená dovednost má naprogramované úkoly a předvídatelné nebo stálé podmínky. Jako příklad uzavřené dovednosti můžeme uvést gymnastickou sestavu nebo sestavu v krasobruslení. Otevřená dovednost nemá naprogramované úkoly, ale má nepředvídatelné nebo nestálé podmínky. Kontext se mění v průběhu výkonu a cílem tréninku je pružně reagovat a přizpůsobit se novým a nepředvídatelným podnětům a situacím. Přiklad otevřené dovednosti může být reakce obránce ve sportovních hrách na nepředvídatelný pohyb útočícího hráče. 

Kontinuální vs. diskrétní vs. sériové dovednosti

kontinuálních dovedností nelze stanovit jejich začátek či konec. Příkladem mohou být dovednosti cyklického charakteru (bruslení, veslování, jízda na kole). U diskrétních dovedností lze určit jejich začátek a konec. Příkladem mohou být dovednosti acyklického charakteru (skok z místa, hod nad úrovní ramene). Sériové dovednosti se skládají z kontinuálních dovedností, které jsou prováděné v sekvencích, přičemž úspěšnost provedení každé z dílčích dovedností určuje celkový výsledek. Příkladem mohou být dovednosti, které v sobě kombinují cyklické a acyklické pohyby (hod oštěpem, skok do dálky).


3SE TST1 POHYBOVE Dovednosti
PDF ke stažení


https://journals.humankinetics.com/view/journals/krj/13/1/article-p28.xml


https://journals.humankinetics.com/view/journals/jmld/8/2/article-p280.xml