bp4832 Základy filozofie a etiky v rehabilitaci Zásobárna témat pro výstupy v semináři (seminární práci) 1) Principy lékařské etiky a bioetiky: respekt k autonomii, princip „neškodění“, princip „dobřečinění“, otázka spravedlnosti. 2) Etické problémy spojené se začátkem života, etické problémy asistované reprodukce, Problematika technologických a společenských intervencí do lidské reprodukce, výzkum na embryích, morální a právní status lidského embrya. 3) Smrt a umírání, vztah k umírajícímu, postoj ke smrti, definice smrti, hospicové hnutí, úcta k mrtvému tělu, etická problematika transplantací a odběru orgánů od mrtvých dárců. 4) Eutanázie a asistované suicidium, praxe v Holandsku, výsledky Remmelingovy studie, „kluzký svah“. Problematika „living will“ a DNR, zbytečné léčby, neprodlužování života za jakoukoli cenu – morální rozdíl mezi aktivním zabitím pacienta a ponecháním pacienta zemřít. 5) Práva nemocných. Diskuse o jednotlivých právech. Lékařské tajemství, informovaný souhlas. Právo odmítnout léčbu, odmítnutí Svědků Jehovových přijmout transfuzi. 6) Etika lékařského výzkumu – historie, Norimberský kodex, Helsinská deklarace, informovaný souhlas, neetické pokusy dnešní doby, pokusy na zvířatech. Úloha etických komisí, etická komise při Ministerstvu Zdravotnictví ČR, pokusy Rady Evropy o sjednocení základních etických postupů. 7) Etika a psychiatrie – historie fenoménu šílenství, otázka společenské regulace sociálních deviací, nedobrovolná léčba, úloha soudních znalců, fenomén drogové závislosti, informovaný souhlas psychicky nemocného, zbavení svéprávnosti, výzkum na nekompetentních pacientech. 8) Etika a genetika, etické problémy genetického poradenství, genetické zásahy do somatických a germinálních buněk, prenatální a preimplantační diagnostika a etické problémy s nimi spojené. Projekt lidský genom, ochrana genetických dat, eugenika, výzkum kmenových buněk. 9) Etika a onkologie. Pravda o diagnóze, stadia přijímání této skutečnosti, desatero o informování pacienta, paliativní péče. Problematika AIDS – demonstrace nejrůznějších etických problémů. 10) Etika a pediatrie – prenatální období, novorozenec, dítě komunikabilní, adolescent, kontakt s rodinou, nemocnice a děti, charta práv hospitalizovaného dítěte, postižené dítě. 11) Volné téma (při dodržení rámce je oblast lékařské etiky, etiky fyzioterapeuta či zdravotnické etiky). Téma je nutno specifikovat minimálně natolik, nakolik jsou specifická předchozí témata. Specifikace však může být i užší. Pozn.  Jde pouze o zásobárnu témat. Podrobnější zadání má představovat vodítka, aby studenti na jejich základě vybírali konkrétní zaměření témat.  Není nutné rozdělit si všechna témata. Tedy není nezbytně nutné zabránit opakování tématu. Předpokládám, že dojde k přirozenému rozvrstvení s tím, že výběr bude různorodý. Občasné opakování stejného tématu u různých studentů může být pak spíše zajímavé s ohledem na zdůraznění existence různých pohledů na obdobný problém.  S ohledem na počet studentů ve skupině doporučuji zpracování témat ve dvojicích a trojicích. Detaily upřesníme v úvodní hodině. Emanuel Hurych, v. r.