Pedagogika a psychologie

Týden 1

Cíl předmětu:

  • informovat o hlavních pedagogických, didaktických a psychologických aspektech profesionální práce s klienty a pacienty
  • diskutovat otázky navázání a udržení vztahu s klientem, efektivní komunikace, přebírání odpovědnosti za klienta, přenosu a protipřenosu, profesionality pracovníka a etiky práce
  • prakticky si ověřit komunikační a prezentační dovednosti

Obsah předmětu:

  • Pomoc a sociální kontrola
  • Efektivní komunikace, asertivita
  • Poradenství, postupy, problémy diagnostiky
  • Humanistický přístup – vztah s klientem, direktivita v komunikaci s klientem
  • Komunikace s klienty a pacienty různého věku
  • Příprava pracovníka, etika práce, profesionalita
  • Edukace v ošetřovatelství a její didaktická hlediska.

Povinné a doporučené prameny:

  • KALENDA, Soňa. Doprovázení v pomáhajících profesích. Vydání první. Praha: Portál, 2012. 159 stran. ISBN 9788026200871.
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. 5. vyd. Praha: Portál, 2006. 147 s. ISBN 8073671816.
  • PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. 1. vydání. Praha: Grada, 2010. 247 stran. ISBN 9788024729688.
  • ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2016. 121 stran. ISBN 9788027101566.
  • Dále viz studijní materiály předmětu

Požadavky na ukončení předmětu:

  • Aktivní účast a splněná docházka na seminářích
  • Výběr tématu a data prezentace
  • Finální úprava prezentace a její vložení do odevzdávárny
  • Vystoupení se schválenou prezentací na semináři v domluveném termínu
  • Závěrečné kolokvium

(podrobné vymezení viz Organizační pokyny – IS MU)