Pedagogika a psychologie
Týden 1
Cíl předmětu:
- informovat o hlavních pedagogických, didaktických a psychologických aspektech profesionální práce s klienty a pacienty
- diskutovat otázky navázání a udržení vztahu s klientem, efektivní komunikace, přebírání odpovědnosti za klienta, přenosu a protipřenosu, profesionality pracovníka a etiky práce
- prakticky si ověřit komunikační a prezentační dovednosti
Obsah předmětu:
- Pomoc a sociální kontrola
- Efektivní komunikace, asertivita
- Poradenství, postupy, problémy diagnostiky
- Humanistický přístup – vztah s klientem, direktivita v komunikaci s klientem
- Komunikace s klienty a pacienty různého věku
- Příprava pracovníka, etika práce, profesionalita
- Edukace v ošetřovatelství a její didaktická hlediska.
Povinné a doporučené prameny:
- KALENDA, Soňa. Doprovázení v pomáhajících profesích. Vydání první. Praha: Portál, 2012. 159 stran. ISBN 9788026200871.
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. 5. vyd. Praha: Portál, 2006. 147 s. ISBN 8073671816.
- PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. 1. vydání. Praha: Grada, 2010. 247 stran. ISBN 9788024729688.
- ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2016. 121 stran. ISBN 9788027101566.
- Dále viz studijní materiály předmětu
Požadavky na ukončení předmětu:
- Aktivní účast a splněná docházka na seminářích
- Výběr tématu a data prezentace
- Finální úprava prezentace a její vložení do odevzdávárny
- Vystoupení se schválenou prezentací na semináři v domluveném termínu
- Závěrečné kolokvium
(podrobné vymezení viz Organizační pokyny – IS MU)