Adobe Systems Pedagogika a psychologie bp4835 Vladimír Jůva Katedra EDUC, FSpS MU juva@fsps.muni.cz Adobe Systems 2 Proč psychologie, poradenství, pedagogika, …? (Sportovní) fyzioterapeut – fyzioterapeutka ̶pomáhá lidem ̶edukuje ̶vzdělává ̶vychovává ̶lečí ̶… = práce s lidmi = sociální profese → pomáhající profese → vedle odborných kompetencí nutné i další kompetence – sociální, komunikativní, poradenské, pedagogické, didaktické, … ̶ ̶ Adobe Systems 3 Proč psychologie? ̶fyzioterapie = práce s lidmi → ̶potřeba je hlouběji poznat, pochopit, porozumět, … lidskému prožívání a chování = psychologické vědění Proč poradenství? ̶fyzioterapie = pomoc lidem → ̶= podstata poradenství = profesionální rada a pomoc Proč pedagogika? ̶fyzioterapie = edukace klientů, kolegů, veřejnosti, … → ̶potřeba seznámit se s podstatou a „technologií“ edukace Proč psychologie, poradenství, pedagogika, …? Adobe Systems 4 Proč psychologie? Práce s lidmi → ̶potřeba je hlouběji poznat, pochopit, porozumět, … → ̶psychologie = sociální věda – zabývá se člověkem (ve společnosti) ̶psychologie = řecky psyché = duše + logos = věda ̶psychologie = výzkum psychických procesů (= vnitřní – prožívání) + jejich vnějších projevů (= vnější – chování) ̶psychické procesy = - emoční (citové = vznik, rozvoj citů) - kognitivní (poznávání = získávání a zpracovávání informací, učení) - konativní (snahové, volní = usměrňování chování) ̶ ̶ Adobe Systems 5 Podněty pro práci s klientem a psychologické disciplíny: A. Teoretické ̶neuropsychologie – vztahy mezi tělesnými a psychickými procesy ̶obecná psychologie – psychické procesy u duševně zdravých ̶patosychologie – psychické procesy u nemocných ̶vývojová psychologie – (psychický) vývoj jedince během života ̶sociální psychologie – vztahy mezi lidmi, (sociální) komunikace, … ̶… B. Praktické ̶klinická psychologie – diagnostika a léčba osob s psych. poruchami ̶psychologie zdraví – vztah psychických procesů a chování a zdraví ̶psychologie sportu – osobnost sportovce a trenéra, jejich vztahy, … ̶… Proč psychologie? Adobe Systems 6 Poradenství – důvody vzniku: ̶život a současný složitý svět → řada problémů → ̶jedinec se nedokáže někdy sám s nimi vyrovnat → ̶hledání pomoci u: - příbuzných - nejbližších osob - dobrých přátel - odborníků - … - X zneužití – reklamy, sekty, pseudoodborníci, … ̶ Proč poradenství? Adobe Systems 7 Proč poradenství? Poradenství – důvody vzniku: Každý se může ocitnout v situaci, kdy potřebuje radu a pomoc: •při plnění každodenních úkolů •při řešení osobních problémů •při řešení psychických problémů •při řešení zdravotních problémů •… → potřeba rady a pomoci – odjakživa •počátky poradenství – např. v USA (1908) – poradna pro přistěhovalce – hledání práce Adobe Systems 8 Proč poradenství? Podstata a klíčový rys poradenství = POMOC = dojednaný způsob společné práce, kterou si klient přeje, pracovník ji nabídl a klient zvolil POMOC – klient rozhoduje, co bude X sociální kontrola – pracovník rozhoduje, co bude Adobe Systems 9 Poradenství není: ̶jednostranné dávání rad ̶jednostranná intervenční činnost ̶sociální práce ̶charita … i když prvky mohou být obsaženy Poradenství je: ̶setkávání lidí (většinou odborníka a klienta) ̶vztah rovnocenných lidí ̶pomoc k sebepomoci a větší autonomii a samostatnosti klienta ̶zvládání krizových situací ̶… ̶ Proč poradenství? Adobe Systems 10 Proč poradenství? Prvky poradenství – poradenského procesu: ̶poradce (prospěšnost, úcta ke klientovi, odborník, …) ̶klient (osobní problém, vyhledání pomoci, …) ̶pracovní aliance mezi poradcem a klientem (společné úkoly, cíle, názory, citová vazba, …) Schopnosti (kompetence) poradce: ̶pochopit smysl klientových výroků = objektivní obsah + emoce + … ̶aktivně naslouchat ̶shrnout obsah výroků, taktně oponovat a interpretovat smysl ̶podávat přesné a srozumitelné podněty ̶stimulovat klienta ̶… ̶ Adobe Systems 11 Proč poradenství? Etické a profesní nároky na poradce ̶mnohé zásadní z nich obsahuje Etický kodex fyzioterapeuta (viz Unie fyzioterapeutů České republiky), např. fyzioterapeut: ̶nesmí ohrozit zdraví klienta ̶přispívá k rozvoji odborné úrovně a zajištění kvalitní péče o klienty ̶je povinen průběžně udržovat nejvyšší úroveň svého vzdělání a odbornost (celoživotní vzdělávání) ̶je vázán mlčenlivostí… ̶podává klientům přesné informace… ̶spolupracuje v klientově zájmu s … lékařem … i dalšími profesemi ̶se podílí na rozvoji vzdělávání ostatních zdravotnických pracovníků ̶ ̶ Adobe Systems 12 Proč poradenství? Rysy efektivního poradenského procesu: ̶„terapeutická“ atmosféra (pocit klienta = důvěra a bezpečí) ̶záruka klientovy svobody (bez nátlaku a manipulace) ̶cesta k odpovědnosti klienta (naučit se nést důsledky svých svobodných rozhodnutí) ̶přijetí klienta poradcem (akceptace, empatie, pozitivní vztah, bez kladení podmínek – viz Rogers – humanistická psychologie) ̶záruka důvěrnosti poradenského procesu ̶… ̶ Adobe Systems 13 Proč poradenství? Cíle poradenského procesu: ̶prohloubit sebepoznání klienta ̶přijímat svou osobnost s přednostmi i nedostatky ̶objevit svůj hlavní problém a jeho příčiny ̶získat informace potřebné pro závažná rozhodnutí (např. změna povolání, životního stylu, …) ̶formulovat realistický plán pro řešení problému ̶osvojit si schopnost dělat produktivní rozhodnutí ̶rozvíjet osobnost ve vztahu k sobě i jiným ̶saturovat potřebu komunikace a lidské účasti ̶… Adobe Systems 14 Proč poradenství? Základní fáze poradenského procesu: 1.Navázání vztahu a „terapeutické“ atmosféry 2.Zjištění důvodu klientova příchodu 3.Diagnóza klientova problému 4.Řešení problému – zásadní cíl a možnosti jeho dosažení 5.Klientovo konečné rozhodnutí 6.Závěr poradenského procesu = klientova psychická samostatnost (Drapela, 1997) ̶ Adobe Systems 15 Proč poradenství? Poradenství – různá vymezení, ale shoda ̶základ = pomoc = vztah poradce + klient ̶poradce = snaha podpořit motivaci nebo osobnostní rozvoj jedince (klienta, sportovce, dítěte, adolescenta,…) a úsilí zlepšit jeho celkové vnitřní rozpoložení ̶poradenství = komunikace, proces a vztah, v němž jedna osoba (poradce) se pokouší svou vědecko-praktickou radou prokázat službu, pomoc nebo prospět, či být odborně užitečná tomu, komu radí, tedy jiné osobě (Kohoutek, 2008) ̶ Adobe Systems 16 Proč pedagogika? ̶Pedagogika = sociální věda (+ výzkum) ̶Vznik termínu – antická řečtina – paidagógos (otrok doprovázející chlapce do školy) ̶Pedagogika = věda o permanentní edukaci (= výchově a vzdělávání) ̶Edukace – původ antická latina – educatio (vedení vpřed, výchova, vzdělávání) ̶Pedagogika zkoumá vývoj, systém a realizaci edukace ̶Edukace provází člověka celý život → pedagogika → význam pro všechny, především pro sociální profese ̶ Adobe Systems 17 Proč pedagogika? Fyzioterapie = i edukační (vzdělávací) aktivity Edukace (výchova v širokém pojetí, výchova a vzdělávání) = záměrné působení na rozvoj jedince (pomoc jedinci) s cílem dosáhnout pozitivních změn v jeho rozvoji Edukace = procesy řízeného učení Učení = psychický aktivní a tvořivý proces (permanentní) – probíhá v jednotě tělesných a duševních předpokladů, je klíčový v adaptaci člověka, rozšiřuje jeho možnosti Adobe Systems 18 Proč pedagogika? Rozvoj pedagogického vědění •názory na edukaci = klasická součást filozofie •rozvoj normativních pedagogických koncepcí •vznik sociálních věd – 19. století – sociologie, psychologie, pedagogika, … •začátek 20. století – vznik pedagogických výzkumů = „moderní“ empirické pedagogiky •20. století – rozvoj pedagogických subdisciplín Adobe Systems 19 Proč pedagogika? Podněty pro práci s klientem a pedagogické disciplíny: •obecná pedagogika – systematizace a interpretaci základních pedagogických pojmů, jevů a zákonitostí •didaktika = teorie („technologie“) vzdělávání (a vyučování) - obecná didaktika - speciální didaktiky = specifické zaměření (věk, obor, škola) – např. didaktika ošetřovatelství, sportu, … •pedagogika předškolní, školní, …, andragogika, geragogika Adobe Systems 20 Proč pedagogika? Podněty pro práci s klientem a pedagogické disciplíny: •speciální pedagogika = výzkum edukace jedinců se speciálními potřebami = zdravotní znevýhodnění + postižení, poruchy učení, … + sociální znevýhodnění + nadaní - oftalmopedie – zraková postižení - logopedie – vady komunikace - surdopedie – sluchová postižení - psychopedie – mentální postižení - etopedie – obtížně vychovatelní jedinci, emoční problémy - somatopedie – poruchy hybnosti, chronická onemocnění, … - … • Adobe Systems 21 Proč pedagogika? Podněty pro práci s klientem a pedagogické disciplíny: •pedagogika volného času = pedagogické zhodnocení volného času – sportem, uměním, … = zájmové vzdělávání – animativní didaktika •pedagogika zážitku (zážitková pedagogika ) – využití sportovních a pohybových aktivit •pedagogika sportu – edukace v rámci školního, rekreačního a soutěžního sportu •… Adobe Systems 22 Proč pedagogika? Rysy soudobé edukace: •= jedna z klíčových podmínek existence lidstva •aktuální zaměření edukace ← globální problémy → viz současná pandemie → výchova ke zdraví – zdravotní gramotnost + pohybová, funkční, mediální, … •demokratická – rovnost šancí na vzdělání - zajištění rovných příležitostí ve vzdělávání - vyrovnávání „startovní čáry“ (nejen u znevýhodněných) •humanistická – dílna lidskosti = - orientace na dítě, žáka, studenta, klienta, sportovce, … •… Adobe Systems 23 Realizace edukace: •formální vzdělávání = ve formálních vzdělávacích institucích (např. vysokoškolská výuka, …) – kurikulum, ukončení, … •neformální vzdělávání = také organizované, ale mimo formální vzdělávací systém (sportovní a volnočasové organizace, podnikové vzdělávání, ...) •informální vzdělávání (učení) = neorganizované (každodenní zkušenost – učení v práci, sportu, VČ aktivity, masmédia, známí, ...) Proč pedagogika?