Adobe Systems 1 Profesní komunikace Adobe Systems 2 Osnova: 1. Vymezení komunikace 2. Verbální komunikace 3. Neverbální komunikace 4. Profesní komunikace Adobe Systems 3 1. Vymezení komunikace ̶komunikace – původ termínu – latina: communicatio = spojení, sdílení, sdělování, zpráva, sdělení, komunikace ̶komunikační věda = teorie komunikace – zkoumá komunikační jevy, procesy a systémy ̶Komunikace – NEZkreslená věda IV – YouTube https://www.youtube.com/watch?v=v3o85G-N0TE Adobe Systems 4 1. Vymezení komunikace ̶komunikace (sociální) = spojení dvou (popř. jednoho) či více vědomí prostřednictvím sdělování ̶vnitřní řeč (nezvučná „řeč pro sebe“) = člověk o něčem přemýšlí, něco fixuje, plánuje, rozhoduje se, vzpomíná, reflektuje, … (20. léta 20. st. – Vygotskij) ̶komunikace = výměna nebo přenos informací ̶informace = označení pro vědomost, znalost, zkušenost, … ̶výměna = „vzájemné dávání a braní“ ̶přenos = schopnost překonávat vzdálenost + informace „opouštějí jednoho jedince a vstupují do druhého“ Adobe Systems 5 1. Vymezení komunikace ̶komunikační kanály = verbální (slovní) + nonverbální (mimoslovní) + komunikace činem ̶různé „cesty“ – mluvení, psaní, nově informační a komunikační technologie = ICT ̶primárně sociální komunikace = obsahové jednání člověka, sdělování ̶dnes komunikace = i technické aspekty (přenos dat, propojování zařízení, řízení, …) ̶klíčový problém komunikace = selhání + nedorozumění Adobe Systems 6 2. Verbální komunikace ̶verbální komunikace (lat. verbum = slovo) = prostřednictvím slov a jazyka ̶formy – zvuková + písemná ̶stránky – obsahová + formální A.obsahová stránka = co se říká ̶požadavky: - přiměřenost - srozumitelnost - logičnost - … Adobe Systems 7 2. Verbální komunikace B. formální stránka = paralingvistické aspekty řeči – při písemném přepisu se ztrácejí 1. intenzita hlasového projevu – hlasitost včetně dynamiky 2. tónová výška hlasu + intonace (melodie řeči) 3. barva hlasu = spektrální složení akustické formy 4. délka projevu – jak dlouho se mluví 5. rychlost projevu = počet slov za minutu 6. přestávky v projevu = kdy a jaké pauzy, frázování řeči 7. akustická náplň přestávek = úplné ticho X zvuky 8. přesnost projevu = chyby, přeřeknutí, zakoktávání, … 9. způsob předávání slova = komunikační pravidla Adobe Systems 8 3. Neverbální komunikace ̶beze slov, ale za využití jiných způsobů přenášení informací ̶zpravidla součást verbální komunikace Adobe Systems 9 3. Neverbální komunikace Formy neverbální komunikace: ̶pohledy – řeč očí ̶výrazy obličeje – mimika ̶pohyby těla – kinezika ̶fyzický postoj – konfigurace částí těla – posturika ̶gesta – gestika ̶dotek – haptika ̶fyzické přiblížení nebo oddálení = proxemika ̶úprava zevnějšku, prostředí, … Adobe Systems 10 3. Neverbální komunikace Komunikace činem ̶bezeslovná reakce na konkrétní situaci formou praktického činu ̶bývá efektivní a rychlá ̶příklady: - rychlé zaujetí určitého postoje - dynamické přiblížení - … Adobe Systems 11 4. Profesní komunikace Profesní = záměrná komunikaci (= ?) ̶probíhá v rámci profesního působení (= ?) ̶využívá komunikaci verbální, neverbální i činem ̶usměrňuje průběh profesního působení ̶má charakter interakce mezi profesionálem (= ?) + klientem (pacientem,…) + navzájem mezi všemi účastníky ̶je determinována konkrétním psychosociálním klimatem Adobe Systems 12 4. Profesní komunikace Specifika profesní komunikace ̶respektuje sociální role účastníků (= ?) ̶většinou ji řídí profesionál (= ?) ̶dodržuje (spíše nepsaná) komunikační pravidla (= ?) ̶zaměřuje se na dosažení – splnění – odborných cílů ̶týká se na primárně vymezeného – stanoveného – obsahu Adobe Systems 13 4. Profesní komunikace Principy funkční profesní komunikace: 1.kooperace – spolupracuj s partnery, formuluj repliky, … 2.maxima kvantity – řekni, co je nezbytné = informativní a úsporné sdělení 3.maxima kvality – neříkej nic, pro co nemáš dostatek důkazů 4.maxima relevance – řekni to, co je aktuálně důležité a vhodné 5.maxima způsobu – vyjadřuj se jasně, srozumitelně, přesně a jednoznačně Adobe Systems 14 4. Profesní komunikace Dobrý profesionál: ̶podporuje (nejen) odbornou komunikaci ̶umí naslouchat – adekvátně reaguje na podněty ̶rozvíjí participaci ̶nepodléhá předsudkům (haló, Golemův, Pygmalion … efekt) ̶nepromítá do komunikace své osobní stavy, problémy, … ̶funkčně využívá nová komunikační média ̶komunikuje asertivně ̶komunikuje a chová se profesionálně (viz kodexy)