ADHD MKN 10 •Skupina poruch charakterizovaná časným nástupem (obvykle v prvních pěti letech života)‚ nedostatečnou vytrvalostí v činnostech‚ vyžadujících poznávací schopnosti‚ a tendencí přebíhat od jedné činnosti ke druhé‚ aniž by byla jedna dokončena‚ spolu s dezorganizovanou‚ špatně regulovanou a nadměrnou aktivitou. Současně může být přítomna řada dalších abnormalit. Hyperkinetické děti jsou často neukázněné a impulzivní‚ náchylné k úrazům a dostávají se snadno do konfliktů s disciplínou pro bezmyšlenkovité porušování pravidel spíše‚ než by úmyslně vzdorovaly. Jejich vztah k dospělým je často sociálně dezinhibován pro nedostatek normální opatrnosti a odstupu. Mezi ostatními dětmi nejsou příliš populární a mohou se stát izolovanými. Poznávací schopnosti jsou běžně porušené a specifické opoždění v motorickém a jazykovém vývoji je disproporciálně časté. Sekundárními komplikacemi jsou disociální chování a nízké sebehodnocení. Diagnostická kritéria podle MKN-10 DSM 5 Nejčastější projevy ADHD a jejich příklady •Nepozornost •Ve škole: Zapomenutí na domácí úkoly, roztržitost při hodině. •Doma: Neschopnost dokončit jednoduché úkoly (např. uklízení hraček). •V zaměstnání: Časté chyby v administrativě kvůli nepozornosti. •Hyperaktivita •Děti: Neustálé běhání po třídě, hraní si s předměty na lavici. •Dospělí: Klepání nohou, neklidné pohyby při jednání. •Impulzivita •Děti: Vykřikování odpovědí ve třídě. •Dospělí: Přerušování kolegů během porad. Teorie vzniku ADHD •Genetické faktory •Vysoká děděčnost (až 76 %). •Genetické odchylky ovlivňující dopaminergní systém. •Neurobiologické faktory •Snižená aktivita v oblastech mozku odpovědných za kontrolu impulzů (prefrontální kůra). •Změny v hladině neurotransmiterů (dopamin, norepinefrin). •Prenatální a perinatální vlivy •Expozice alkoholu, nikotinu nebo drogám v těhotenství. •Komplikace při porodu, předčasný porod. •Prostředí a psychosociální faktory •Chronický stres, zanedbávání nebo dysfunkční rodinné prostředí. Komorbidity a podobné poruchy •Nejčastější komorbidity •Poruchy čtení a učení: Dyslexie, dyskalkulie. •Poruchy chování: Opoziční vzdorovitá porucha (ODD), porucha chování (CD). •Emoční poruchy: úzkostné poruchy, deprese. •Poruchy spánku: Insomnie, syndrom neklidných nohou. •Podobné poruchy •Autismus: Společné rysy jako impulzivita, problémy se soustředěním. •Bipolární porucha: Rizikové chování, impulzivita. •Úzkostné poruchy: Nepozornost v důsledku přemíry obav. •