Obsah vygenerovaný umělou inteligencí může být nesprávný. Karolína Kapounková 15:17 A my teďka máme VAZ déčku, děláme retrospektivně nebo nebo ne, my, ale právě paní docentka Burešová dělá rozhovory s pacientkami. Co vlastně to byl? To byl AZV projekt zaměřený na pohybovou aktivitu u onkologických pacientů na kontrolu a experimentální. A právě s těmi experimentálními u žen s karcinomem prsu se dělají rozhovory a je ta, je to focus group a řešíš je, řeší se s nimi vlastně ty návyky potom, co skončily? Kateřina Lojdová zahájil(a) přepis. Karolína Kapounková 15:17 Ten program a jestli u toho cvičení zůstali a nebo jaký byly nějaký limitující faktory, proč u toho nezůstaly? A je to teda formou toho rozhovoru a nějakýho toho pozorování. Takže. Kateřina Lojdová 15:18 Moc děkuji za rozhovor je nejtypičtější metoda pro kvalitativní výzkum, byť není samozřejmě jediná, tak je to taková ta top core metoda, takže určitě typicky, pokud budete pracovat s kvalitativním výzkumem, tak tak budete pracovat s rozhovory. Ještě něco k silným slabým stránkám, jenom velice stručně. Jak to vidíte, má nějaký význam ten kvalitativní výzkum oproti kvantitativnímu speciální? Případně je to takové. Někdy bývá i kritizován za to, že je to jakoby méně vědecký postup. V čem vidíte ty silné stránky a slabiny? Noemi (Neověřeno) 15:18 A jak asi žije ty výsledky toho kvalitativního výzkumu jsou spíše založené na subjektivním nějakém názoru toho pozorovatele nebo vyhodnocení spíš toho pozorovatele. Kateřina Lojdová 15:19 Perfektní říká se, že výzkumným nástrojem v kvalitativním výzkumu je sám výzkumník. Ten jeho vklad je prostě obrovský. To pravda, záleží, co má načteno hovoří se o teoretické citlivosti, kolik toho zná k tomu tématu teoreticky jeho metodologická zdatnost, takže naprostá naprostý souhlas v tom, že ta osoba výzkumníka je klíčová. Je to více subjektivní, jak říkáte v tom smyslu, že se jedná skutečně o žitou realitu? Těch lidí, které zkoumáte, takže je tam problematická, pochopitelně nějaká přenositelnost a zobecnit volnost, byť není úplně nemožná. Tak ale je velmi limitovaná a je jiná hlavně než ve výzkumu kvantitativním jde spíš o nějaké hloubkové porozumění problémů a může to být pro vás vstup do nějakého výzkumu. Může to bejt taková pilota až vlastně tématu, která otevře další. Oblasti, které můžete zkoumat, může to být nějaký doplňující nástroj, který prohloubí to poznání, které třeba budete dělat jinými metodami a podobně, ale může stát i sám o sobě. Samozřejmě i sám o sobě tak moc děkuji za za ty vaše vklady pojďme dál. Mám tady několik velice stručných charakteristik takových heslovitý, tak kvalitativní výzkum je numerický. Pracujete se slovy nebo obrazy? Lze analyzovat i obrazy videa pochopitelně nikoliv tedy. Čísla. Naturalistický, to znamená, že probíhá v terénu. Pokud děláte kvalitativní výzkum, tak byste skutečně měli v tom terénu být znát. Ten terén jsou designy kvalitativního výzkumu, kde ten výzkumník tráví opravdu hodně času. V tom terénu třeba etnografie. Pokud byste dělali třeba etnografii nějakého sportovního klubu, tak byste mohli celý rok být součástí toho klubu, pozorovat tam dělat rozhovory, prostě stát se součástí, někdy i samotní. Ti aktéři se stávají výzkumníky. Může být i výzkumník ten, kdo je třeba trenérem v tom daném klubu a podobně, takže naturalistický a jednoznačně zaměřený na perspektivu aktérů. Jde tam o to hloubkové porozumění tomu, co si lidé myslí, prožívají, jak ty věci žijí. Takže skutečně, jak tady už zazněla ta subjektivita? To je ten cíl toho kvalitativního výzkumu a typicky nemáme hypotézy, protože hypotézy je třeba nějakým způsobem testovat na to v kvalitativním výzkumu data. Nemáme, nicméně hypotézy můžou být v kvalitativním výzkumu, avšak na konci to znamená, že výstupem vlastně toho kvalitativního výzkumu, že by nějaká hypotéza kterou je možné dál zkoumat, testovat. Kvalitativní data tak to je asi jasné. Pracuje se tedy, jak jsem říkala se slovy, obrazy, videem můžete dělat pozorování a podobně. Vzorek kvalitativním výzkumu. To je asi nasnadě. Ten je malý, pochopitelně dokonce jsou designy výzkumu, kde je vzorek o velikosti 1 participant ta tušil by někdo, jak se jmenuje takový design, který třeba design pracuje s 1 participant tem? Narazili jste například vy ano? Adam Lipčák 15:22 Ako ako. Paradigma, které by přijímala ta vědecká komunita, ale skutečně jak jak budete procházet ty studie, tak zjistíte, že jsou poměrně různorodé. Tak vybrané designy ty uvedu jenom v přehledu, pokud to bude někoho zajímat, tak jsou tam odkazy literatura, takže můžete nastudovat tím jenom ilustruji, že ten výzkum kvalitativní skutečně není. 1 a těch přístupů je celá řada biografií už jsem zmínila, můžeme zkoumat její životní dráhu životní cestu 1 člověka. Jo zase záleží na tom výběru vzorků. Může to ilustrovat zas nějaký problém, nějaké téma, které je relevantní, takže biografické studie pochopitelně typičtější jsou biografie, kde je více těch participantů. Dělaly se třeba v orální historii, biografické výzkumy, například žen za minulého režimu. Jak prožívali tu dobu? Tak třeba to je takový příklad biografie. Etnografie tak to je ten terénní výzkum, kdy jsme skutečně v tom terénu intenzivně intenzivním kontaktu s participanty pozorujeme. Děláme si terénní poznámky, rozhovory, studujeme artefakty. To bych řekla, že takový ten tradiční design kvalitativního výzkumu někde žijete s těmi participanty. Zakotvená teorie je další z designu, který reaguje trošku na takovou si troufnu říct rozplizlost. Toho kvalitativního výzkumu a kritiku, že je nevědecký ta zakotvená teorie se snaží analýzu dat co nejvíce strukturovat, vytvořit postup, analýzy dat, který je nějakým způsobem opakovatelný. Možná definovali tam několik procedur kódování dat a my dneska se budeme věnovat právě 1 z těch procedur a budete si ji pak zkoušet v rámci toho úkolu tu 1 základní a já si troufnu říct, že nejdůležitější. Pardon, a to je otevřené kódování. Ta zakotvená teorie pracuje s tím, že pokud zkoumám nějaký jev, tak vždycky má nějakou nějakou příčinu nějaké příčinné podmínky. A že vždycky nám do toho něco intervenuje a celý ten proces do něčeho ústí úplně jednoduše. Když to takto shrnu prostě snaží se, snaží se ta zakotvená teorie je tu analýzu dat a dostat do nějakého schématu kódovacího strukturovaného, aby se lépe uchopila tu strukturu toho jevu a co co intervenuje. Tak případovou studii jste zmínili? To si myslím, že je výborný design, který se hodí velmi se hodí a jenom bych i podtrhla, že skutečně případem nemusí být jenom člověk, ale může to být i instituce proces nějaký jev. Může to být cokoliv, co vás zajímá a zase to nemusí být. 1 případ může být vícenásobná případová studie, takže jich můžete zkoumat více, a to není design, který je čistě kvalitativní mimochodem, protože tam můžete pracovat pochopitelně s daty kvantitativními. Další designy pak najdete na odkazu, který jsem tady vložila, je jich celá řada, ale tím se teď nemusíme zabývat naším cílem. Dneska je se dostat k té logice toho kvalitativního výzkumu skrze otevřené kódování. Takovou základní analytickou proceduru. Tak než se k tomu dostaneme, tak je třeba si říct, co vlastně kódujeme. Kódujeme data IV kvalitativním výzkumu. Máme data, byť to nejsou teda čísla, ale jsou to slova nebo obrazy, takže mají podobu verbální nebo vizuální. Pokud jsou to obrazy velice, často se přepisuje, dělají se transkripty a analyzuje se tedy transkript toho rozhovoru nebo té videonahrávky. To je asi nejvhodnější pro tu práci s kvalitativní, v kvalitativním výzkumu. Ta data by měla být hlavně hloubková. Co vám to říká? Jak byste vnímali to slovo hloubková data, co to je? Zkusil bych. Adam Lipčák 15:32 Zatím nemáme zpětnou vazbu, tak nevadí, ukážeme si to dál na dalších kódech, jestli jestli nám to nějak půjde. Takže induktivní kódy to jsou ty kódy s tou přidanou hodnotou a mám tady zase ukázky tří segmentů, datové segmenty, větičky pro vás je to strašně těžké, protože nemáte výzkumnou otázku. Nemáte kontext? Nebyli jste v terénu, je to strašně modelové, nicméně. Abychom si to trošku ilustrovali, tak zkusím velice stručně. Přiblížit je to výzkum na té subkultury skinheads. Kde jsem se zabývala tématem, jak se stávají jednotlivci, členy té subkultury a je tady několik krátkých, teda ukázek. A jak co se tam dělo a jak o tom vypovídali tak 1 petr, zkusme si přečíst Petra petr mě o tom říkal a prostě tím pádem se sem to roznesl vlastně do našeho okolí. Jo, tady jde o tu myšlenku toho skinheads tvrdí, že ten petr říká, ať že byl tím, kdo to roznesl do našeho okolí. Takže pokud byste narazili na takovouhle větičku ve výzkumu subkultury skynet jaký kód, induktivní byste dali? Jako zkusil by někdo klidně cokoliv, co vás napadne? Tak nikdo se nehlásí, tak já zkusím ukázat kód, který jsem tehdy použila. Je to kód já jako hlásná trouba. Tak vidíte, že ten kód je velmi metaforický a má vyjadřovat to, že ten petr byl tím, kdo ty myšlenky? Roznášel, kdo je pouštěl dál, stal se nějakou hlásnou troubou, takže se zase pasuje do role té hlásné trouby. Takže o čem to je? Je to o tom, že on se cítí být tím šiřitelem těch myšlenek tou hlásnou troubou nemusíte samozřejmě použít takový takový výraz, ale jde o to trefit. To, že ten petr je tím šiřitelem těch myšlenek pojďme dál, když můžu, tak na ten problém upozorním. Standa, tohle je zase z toho výzkumu skynet a tady hovořil tady ten Standa o romské populaci AO tom, že dělají nepořádek v ulicích a odjetí tím, kdo když může tak na ten problém upozorní, tak zkusil by to někdo zakódovat? Tak. Pokud není tak 2 úkol je četba odborné literatury. Najdete zase v isu. Kapitolu o otevřeném kódování, takže poprosím, podívejte se na ni a ještě tam najdete konkrétnější příklady. Zase takový návod. Je to taková velmi návodná četba, takže si ji přečtěte ještě. Samozřejmě ideálně před před tím kódováním před před tím, než se do toho pustíte a tento úkol bude potřeba odevzdat před příštím setkáním, protože pak se budeme zabývat tímto úkolem, takže poprosím mailem zaslat před termínem setkání, který ještě není znám. Pan docent, sháněl bych říkal, že si s vámi domluví na tom setkání, takže jakmile bude ten termín znám, tak prosím asi 2 dny před tím termínem. Později zaslat na můj mail loudova zavináč pet body CZ. Najdete to IV tom dokumentu tak zaslat, tedy tady ten zpracovaný úkol a budeme se tím zabývat na tom dalším semináři. Nějaké dotazy tady k tomu úkolu. Postav smlouvu. No a poslední úkol, který se týká tohoto předmětu, tak je zpracování zpracování publikovaného článku o kvalitativním výzkumu. Tady bude na vás najít nějaký článek, který je právě blízký vašemu tématu, ale IV. Kvalitativním designu. Poprosím, abyste hledali v databázích vos web of science nebo scopus a výstupem tady toho úkolu bude. Citace článku dle normy apa, charakteristika designu výzkumu, to znamená výzkumná otázka, vzorek, metody sběru a analýzy dat shrnutí hlavních výsledků implikace pro vaše vlastní téma, kritické hodnocení výzkumu, silné a slabé stránky, případně validita reliabilita. Tady ten 2 úkol má rozsah 1 až 2 strany, takže velice stručně spíš jde o to najít nějaký kvalitativní výzkum, který nějakým způsobem rezonuje s tím vaším. A tématem, takže se zeptám jestli je dotaz i tady na ten 2 úkol nějaký? Karolína Kapounková 16:15 Mohla bych se zeptat, budeme mít tady ten popis, co jste teďka říkala? Já jsem to nestihla všechno zapsat, budeme to někde mít. Kateřina Lojdová 16:15 Ano. Ano všechno bude v isu vložené ve studijních materiálů, je tam tahle prezentace a tady bude tam teda a tenhle podrobný výpis, jak má úkol vypadat tak, že to tam najdete včetně té emailové adresy pro odeslání. Tak vypadá to, že dotazy nejsou tak poslední věc, kterou bych otevřela. Je, co si odnášíte tady z toho? Bohužel teda online povídání moc něco mrzí, ale slyšíte, že bohužel nemohla jsem za vámi, co si odnášíte o kvalitativním výzkumu a může to bejt nějaká myšlenka nápad. Teď to nemusí být nějaká definice, ale skutečně něco vás napadá. Co nového vám to přineslo? Jak nově nahlížíte na kvalitativní výzkum? Tak úplně na závěr. Vás poprosím jen stručně říct, co co mám, tak jde hlavou. Potom se mi dá. Noemi (Neověřeno) 16:16 Tak mě asi došlo, protože jsem trenérka, že ačkoli jsem kvalitativní výzkum, nikdy nezpracovával a na žádnou závěrečnou práci, tak vlastně to moje tady každodenní práce, protože vám pořád rozhovory s hráčkami a vlastně i kvůli tomu, že jsou to holky, tak to kódování tam určitě jako aplikujeme taky no. Kateřina Lojdová 16:17 Já moc děkuji. To je vlastně o tom, že ten kvalitativní výzkum je takový praktický a je to je to o nějakém porozumění realitě AI, když to není, je v nějakém výzkumném designu, tak ta dovednost vlastně takhle přemýšlet je univerzální moc moc děkuji, to byla dojmy a jak dodal. Martina Jemelková 16:17 Jo to mám asi podobně jako kolegyně, já jsem vlastně fyzioterapeutka, takže každý den v práci zpracovávám, ukazují styky, hledám příčinné souvislosti. Ptám se do hloubky, vedu ten rozhovor, takže je to tak. V podstatě můj denní chleba ani o tom nevím. A přínosem bylo asi to snažit se najít v tom ty souvislosti. A jak jste říkala přehlédnout, ale nepřeskočila už do toho nevkládat moc něco svého. To, co se týká zrovna mě v mém životě, ale snažit se tu práci odizolovat a přemýšlet nad tím souvislostech. Kateřina Lojdová 16:18 Moc děkuji martino. To dál. Karolína Kapounková 16:18 Tak jo já se nechci opakovat, ale já to vidím dost podobně. No já mám taky err, taky jsem trenérka mimo a mám malé děti ještě a hodně teda ve věku jako i 13 až 17, takže tam je to občas spíš o těch rozhovorech než o tom, jak je vedu na tréninku, protože si procházejí různýma věcma a no, takže vidím to podobně. No, že ten člověk je dost často v roli. Nechci říct psychologa, ale když třeba nemá úplně fajn zázemí nebo podporu v rodině, tak dost často inklinují k nám k trenérům, a to samozřejmě pak má i vliv na ten výkon, takže s tím musíme pracovat, takže já to vidím nic podobně a nechci se úplně znova opakovat. Kateřina Lojdová 16:18 Jo. Plus. Dobře moc moc děkuji a zbývá nám a dám jestli ještě připojený. Adam Lipčák 16:19 Ano no, já se nebudem opakovat po holkách, ale čas on se tak dozvěděl a odbočím ho tak obohatilo. Tak je vlastně ten sposob toho kodovani a to bolo pre mňa a také za no mě že zaujímavé, ale taky něco nově Primě a že čeho jsem jakože zas taky tak no jako s tím ukázali aj tu fotku tej izby a všetko jako jsou tam bolo nakodovaný na tých lístok, takže to to bylo pro mě také nové, aku se tomu, že kódovat. Kateřina Lojdová 16:19 Moc moc děkuji také já děkuju, že jste vydrželi, že jste tady byli ještě 1 se strašně moc omlouvám. Opravdu jsem chtěla za vámi přijet. Je to určitě lepší face to face, ale jsem moc ráda, že jste vydrželi a pracovali i takto. Online materiály tedy najdete ve studijních materiálech. Vložím to tam asi dneska večer všechno a sejdeme se ještě 1. Kdy tedy budeme pracovat už s těmi vašimi výstupy, takže jenom připomínám, až bude znám ten termín tou setkání, tak předtím mi zaslala to kódování a ty kategorie podle té šablony. Kterou najdete v isu. Takže jestli ještě nějaký dotaz, tak prosím ptejte se. Tak jestli není, tak já vám moc moc děkuji, přeji, ať vám jde vaše disertační práce ať vás baví, to je strašně důležité a ať úspěšně postupujete ve studiu a budu se moc těšit, že se ještě uvidíme na shledanou. Martina Jemelková 16:20 Děkujeme nashledanou. Karolína Kapounková 16:20 Děkujeme nashle. Noemi (Neověřeno) 16:20 Tak ano. Adam Lipčák 16:20 Na shledanou. Kateřina Lojdová 16:16 Taky moc děkuji, tak ještě nějaké dotazy k úkolům. Máte? Tak vypadá to, že dotazy nejsou tak poslední věc, kterou bych otevřela. Je, co si odnášíte tady z toho? Bohužel teda online povídání moc něco mrzí, ale slyšíte, že bohužel nemohla jsem za vámi, co si odnášíte o kvalitativním výzkumu a může to bejt nějaká myšlenka nápad. Teď to nemusí být nějaká definice, ale skutečně něco vás napadá. Co nového vám to přineslo? Jak nově nahlížíte na kvalitativní výzkum? Tak úplně na závěr. Vás poprosím jen stručně říct, co co mám, tak jde hlavou. Potom se mi dá. Noemi (Neověřeno) 16:16 Tak mě asi došlo, protože jsem trenérka, že ačkoli jsem kvalitativní výzkum, nikdy nezpracovával a na žádnou závěrečnou práci, tak vlastně to moje tady každodenní práce, protože vám pořád rozhovory s hráčkami a vlastně i kvůli tomu, že jsou to holky, tak to kódování tam určitě jako aplikujeme taky no. Kateřina Lojdová 16:17 Já moc děkuji. To je vlastně o tom, že ten kvalitativní výzkum je takový praktický a je to je to o nějakém porozumění realitě AI, když to není, je v nějakém výzkumném designu, tak ta dovednost vlastně takhle přemýšlet je univerzální moc moc děkuji, to byla dojmy a jak dodal. Martina Jemelková 16:17 Jo to mám asi podobně jako kolegyně, já jsem vlastně fyzioterapeutka, takže každý den v práci zpracovávám, ukazují styky, hledám příčinné souvislosti. Ptám se do hloubky, vedu ten rozhovor, takže je to tak. V podstatě můj denní chleba ani o tom nevím. A přínosem bylo asi to snažit se najít v tom ty souvislosti. A jak jste říkala přehlédnout, ale nepřeskočila už do toho nevkládat moc něco svého. To, co se týká zrovna mě v mém životě, ale snažit se tu práci odizolovat a přemýšlet nad tím souvislostech. Kateřina Lojdová 16:18 Moc děkuji martino. To dál. Karolína Kapounková 16:18 Tak jo já se nechci opakovat, ale já to vidím dost podobně. No já mám taky err, taky jsem trenérka mimo a mám malé děti ještě a hodně teda ve věku jako i 13 až 17, takže tam je to občas spíš o těch rozhovorech než o tom, jak je vedu na tréninku, protože si procházejí různýma věcma a no, takže vidím to podobně. No, že ten člověk je dost často v roli. Nechci říct psychologa, ale když třeba nemá úplně fajn zázemí nebo podporu v rodině, tak dost často inklinují k nám k trenérům, a to samozřejmě pak má i vliv na ten výkon, takže s tím musíme pracovat, takže já to vidím nic podobně a nechci se úplně znova opakovat. Kateřina Lojdová 16:18 Jo. Plus. Dobře moc moc děkuji a zbývá nám a dám jestli ještě připojený. Adam Lipčák 16:19 Ano no, já se nebudem opakovat po holkách, ale čas on se tak dozvěděl a odbočím ho tak obohatilo. Tak je vlastně ten sposob toho kodovani a to bolo pre mňa a také za no mě že zaujímavé, ale taky něco nově Primě a že čeho jsem jakože zas taky tak no jako s tím ukázali aj tu fotku tej izby a všetko jako jsou tam bolo nakodovaný na tých lístok, takže to to bylo pro mě také nové, aku se tomu, že kódovat. Kateřina Lojdová 16:19 Moc moc děkuji také já děkuju, že jste vydrželi, že jste tady byli ještě 1 se strašně moc omlouvám. Opravdu jsem chtěla za vámi přijet. Je to určitě lepší face to face, ale jsem moc ráda, že jste vydrželi a pracovali i takto. Online materiály tedy najdete ve studijních materiálech. Vložím to tam asi dneska večer všechno a sejdeme se ještě 1. Kdy tedy budeme pracovat už s těmi vašimi výstupy, takže jenom připomínám, až bude znám ten termín tou setkání, tak předtím mi zaslala to kódování a ty kategorie podle té šablony. Kterou najdete v isu. Takže jestli ještě nějaký dotaz, tak prosím ptejte se. Tak jestli není, tak já vám moc moc děkuji, přeji, ať vám jde vaše disertační práce ať vás baví, to je strašně důležité a ať úspěšně postupujete ve studiu a budu se moc těšit, že se ještě uvidíme na shledanou. Martina Jemelková 16:20 Děkujeme nashledanou. Karolína Kapounková 16:20 Děkujeme nashle. Noemi (Neověřeno) 16:20 Tak ano. Adam Lipčák 16:20 Na shledanou.