dc4003 Metodologie kvalitativního výzkumu Průběh předmětu: · Prezenční výuka (2 hodiny) · Četba odborné literatury (1 hodina) · Zpracování dvou zadaných úkolů (6 hodin) · Online výuka – zpětná vazba k vypracovaným úkolům (2 hodiny) · Finalizace úkolů na základě zpětné vazby (1 hodina) Úkoly: 1) Kritická analýza publikovaného článku o realizovaném KVALITATIVNÍM výzkumu dle zaměření studenta v anglickém jazyce, ve kterém byly použity QUAL metody (článek od 2010 a novější). Článek musí být v databázi WOS nebo SCOPUS. Výstupem bude: · Citace článku dle normy APA · Stručná charakteristika designu výzkumu (výzkumná otázka, výzkumný vzorek, metody sběru a analýzy dat…) · Stručné shrnutí hlavních výsledků · Implikace pro vlastní výzkumné téma, popř. design výzkumu · Kritického hodnocení výzkumu (silné a slabé stránky, popřípadě validita a realiabilita) · Rozsah 1-2 strany 2) Modelová analýza dat na základě poznatků z prezenčního semináře a na základě četby odborné literatury: 1. Nastudujte kapitolu Kvalitativní analýza dat z publikace Švaříčka a Šeďové Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách (kapitola je přiložena v pdf souboru). 2. Stáhněte si výzkumný rozhovor a pokuste se ho zakódovat otevřeným kódováním. Využít můžete například komentáře ve wordu. Příklad z rozhovoru: R1: (4) Ehm, možná mohla říct tady Neluška za mě, ale ne, tak myslím si, že jakoby o věcech se snažím hodně přemýšlet, snažíme se to prostě nedělat úplně tou nejjednodušší cestou ty věci, ale na druhou stranu, se snažíme, aby nad finálním rozhodnutím vyhrál selský rozum, takže byť by se mi třeba líbilo waldorfské vzdělávání, tak do Žabovřesk jezdit nebudu, takže třeba při výběru školy bylo jedno z velice důležitých kritérií to, aby to bylo jako lokální, aby to bylo dostupný, takže jsem se dívala pouze po nabídce co je jakoby v okolí, nedívala jsem se nikde, abychom museli dojíždět, já jsem chtěla, aby děti byly samostatné, mohly si jezdit samy.[KL1] R1: Protože vždycky to musí být někdo, kdo to nakopne, většina lidí je za to potom hrozně ráda, že jo? Že se něco takového odehraje, ale spousta lidí na to nemyslí, nebo nemá čas nebo si třeba řekne ,,Von by mi nikdo nevodpověděl“, tak já to vždycky vykopnu, a pak mám spoustu nadšených reakcí a vždycky je z toho nějaká skvělá akce. Jedeme o víkendu na kola, v neděli Nelina třída, takže vždycky je to někdo, kdo to musí zorganizovat. ((hovor ke třetí osobě)) (12)[KL2] Jedná se o rozhovory s rodiči žáků soukromých škol. Úkol je v tomto modelový, neboť nemáte možnost širšího vzhledu do cílů výzkumu a dalších dat. Zkuste se zaměřit na výzkumnou otázku: Proč rodiče žáků volí soukromou školu? (Případně ji můžete doplnit výzkumnými otázkami: Jaké výhody a nevýhody soukromé školy vidí rodič ve vztahu ke svému dítěti? Jaké výhody a nevýhody soukromé školy vidí rodič ve vztahu k sobě?) Vypište kódy z rothovoru a pokuste se je kategorizovat (viz s. 220). Vytvořte cca 3 kategorie. Kategorie poskládejte do logické linky (viz kostra analytického příběhu, s. 239). Ke každé kategorii stručně napište, jakých výzkumných zjištění se týká (1-3 odstavce). Nezapomeňte, že výsledky by měly směřovat k zodpovězení výzkumné otázky. Příklad kostry analytického příběhu Kategorie 1 Kód x Kód y Kód z Kategorie 1 zachycuje vztah mezi vlastní vzdělávací zkušeností rodiče a volbou základní školy pro jeho dítě. V analýze se ukazuje, že………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. Kategorie 2 Kód a (2) Kód b (3) Kód c ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. Kategorie 3 Kód k Kód l ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. Souhrn odevzdaných úkolů 1. kritická analýza publikovaného článku 2. zakódovaný rozhovor Rozhovor_rodic_Elen 3. kostra analytického příběhu: dokument zahrnuje kategorie, do nich náležející kódy a stručnou charakteristiku každé kategorie´ Termín odevzdání: 2 dny před online setkáním Způsob odevzdání: zaslání mailem na lojdova@ped.muni.cz ________________________________ [KL1]lokální dostupnost z důvodu samostatnosti [KL2]aktivní rodič