Úvod do pedagogické praxe
Základní informace
- předmět n4111 Úvod do pedagogické praxe je pedagogickou praxí průběžnou
- cílem předmětu je komplexně a systematicky rozvíjet předpoklady a budovat profesní kompetence studujících učitelství pro práci učitele; tento cíl je naplňován prostřednictvím hospitací, konzultací a samotným vyučováním pod vedením provázejícího učitele, přičemž klíčovými prvky pedagogické praxe, kromě samotné praktické zkušenosti s výukou, jsou sdílení zkušeností, mentoring a reflexe
- na základě takto definovaného cíle je zřejmé, že smyslem pedagogické praxe studujících není jen odučit určitý objem výuky, ale prostřednictvím této vlastní edukační zkušenosti se dále sebevzdělávat a profesně rozvíjet na základě reflexe a sebereflexe, přičemž v tomto ohledu hravě klíčovou a nezastupitelnou roli provázející učitel
- termín pro realizaci praxe není v rozvrhu akademického roku pro semestr Podzim 2024 pevně stanoven, studující si jednotlivé termíny svých praxí domlouvají s vybranými provázejícími učiteli samostatně podle svých a jejich možností
- pedagogická praxe musí být v plném rozsahu realizována nejpozději do 20. 12. 2024
- v průběhu realizace pedagogické praxe, při zpracování požadovaných podkladů a během jejího následného vyhodnocení se studující řídí rámcovým harmonogramem praxe (kapitola "Rámcový harmonogram praxe" v této interaktivní osnově, pro případné vytištění potom i pdf soubor ve Studijních materiálech předmětu)
- neplnění termínů či požadavků, stanovených rámcovým harmonogramem praxe, může vést k udělení hodnocení "X" do hodnocení předmětu v ISu (nesplnění průběžných požadavků předmětu)
- praxe je realizována na základních školách (primárně na 2. stupni), případně, na základě domluvy s garantem předmětu, na nižším stupni víceletého gymnázia (typicky u osmiletého gymnázia tedy v primě až kvartě)
- absolvování praxe nelze nahradit pouhým potvrzením o aktivním vykonávání práce učitele
- přítomnost na praxi nemůže být omluvou pro absenci na řádně rozvrhované výuce na fakultě
- časová zátěž studia předmětu je 120 hodin celkem, z toho přímá účast na výuce je 18 hodin, zbývající časová zátěž je pak rozdělena mezi konzultace s provázejícím učitelem a nepřímou pedagogickou práci ve škole, teoretickou přípravu a samostudium, přípravu na výuku, přípravu a realizaci reflexe a zpracování písemných podkladů pro potřeby praxe
- základním systémovým nástrojem při plnění pedagogické praxe je portál Praxe, na kterém jsou shromažďovány veškeré údaje k jednotlivým praxím a studující se zde, skrze své připojení k vybrané praxi, dostává k jednotlivým úkolům a potřebným podkladům pro její plnění (nápověda k aplikaci Praxe v ISu je na níže uvedeném odkazu)
- pro potřeby pedagogické praxe využívejte výhradně dokumenty a formuláře, které jsou připraveny ve Studijních materiálech tohoto předmětu či v příslušné sadě úkolů na portálu Praxe (nepožívejte materiály, které jste si dříve stáhli a máte je třeba předvyplněné, zvláště např. u smluv, které mohly projít aktualizací, byste se tak vystavovali riziku, že dokument nebude přijat)