Úvod do pedagogické praxe

Průběh praxe - před zahájením praxe

  • studující bude v průběhu praxe a její reflexe pracovat s Kompetenčním rámcem absolventa a absolventky učitelství (dále jen "KRAU"), před zahájením praxe je tedy nutné se s ním seznámit (viz podkapitola níže)
  • po prostudování KRAU a sebereflexi aktuálního stavu svých kompetencí si v Evaluaci praxe otevřete reflektivní dotazník studujícího před praxí a vyplňte jej (jde o zachycení aktuálního - vstupního stavu Vašich profesních kompetencí)
  • v sadě úkolů na portálu Praxe se nachází úkol "Činnosti učitele", jehož plnění je zahájeno rovněž před samotným nástupem na praxi (konkrétní popis viz příslušný úkol v sadě úkolů)
  • protože se studující pohybují přímo ve školním prostředí a vyučují žáky, je nezbytné postupně pronikat i do legislativní stránky práce učitele
    • na odkazu níže naleznete odkaz na aktuální znění zák. č. 561/2004 Sb. (školský zákon), ve kterém si pro začátek prostudujte §§ 22a, 22b Práva a povinnosti pedagogických pracovníků
    • učitel ale není jen pedagog, ale z pracovněprávního pohledu též zaměstnanec, na druhém odkazu proto naleznete aktuální znění zák. č. 262/2006 Sb. (zákoník práce), ve kterém si prostudujte §106 Práva a povinnosti zaměstnance
  • pro vedení výuky tělesné výchovy je důležité, aby studující v rámci pedagogické komunikace používali správnou tělovýchovnou terminologii 
    • na odkazu níže si ji proto dle svého uvážení zopakujte, případně kdykoliv i v průběhu praxe ověřte, zda je Vámi používaná terminologie správná
  • studující si v průběhu svého studia vede tzv. studentské portfolio a pedagogická praxe je jeho přirozenou součástí (bližší informace viz podkapitola níže)