Úvod do pedagogické praxe
Průběh praxe - na praxi
- na úvodní, či bezprostředně následující, konzultaci se studující a provázející učitel dohodnou na organizaci a harmonogramu celé praxe a na základě této dohody vzniká Plán činností na pedagogické praxi
- tento plán činností (předtisk je uložený v sadě úkolů na portálu praxe) obsahuje primárně harmonogram, podle kterého se studující účastní přímé výuky, ale zaznamenávají se do něho i všechny ostatní aktivity v rámci pedagogické praxe na škole (konzultace, reflexe, zapojení do nepřímé pedagogické práce či jiných činností atd.)
- jak již bylo zmíněno dříve, vyplněný Plán činností na pedagogické praxi vkládá studující zpět k příslušnému úkolu na portálu praxe, a to do termínu, stanoveného rámcovým harmonogramem praxe
- v souladu s tímto plánem činností se studující zapojí do přímé výuky s následujícím rozložením:
- min. 6 vyučovacích hodin hospitací, z nichž min. ve 3 bude realizovat tematický mikrovýstup podle domluvy s provázejícím učitelem (do sady úkolů na portálu Praxe odevzdat 2 x hospitační záznam a 1 x přípravu na mikrovýstup)
- tematickým mikrovýstupem je myšleno aktivní vedení pouze určité části výuky studujícím (samostatně, nebo ve spolupráci s provázejícím učitelem), jako např. rozcvičení, hra v rušné části, výuka metodické řady vybraného prvku apod.
- min. 4 vyučovací hodiny tandemové výuky s provázejícím učitelem nebo druhým studujícím
- koncept tandemové výuky podrobněji rozebírá materiál kolegů z PdF MU na odkazu níže; těm, kteří s tandemovou výukou dosud nemají zkušenost, nebo si v jejím realizování nejsou jistí, doporučujeme k prostudování
- min. 8 samostatně vedených vyučovacích hodin (do sady úkolů na portálu Praxe odevzdat 2 x přípravu na vyučovací jednotku)
- průběh pedagogické praxe studující zachycuje formou tzv. reflektivního deníku (bližší informace v podkapitole níže)
- vyjma zkušeností s přímou výukou a z přímé výuky se studující pod vedením svého provázejícího učitele průběžně seznamují i s běžným chodem školy, povinnostmi učitele mimo běžnou výuku, se školní dokumentací, prací třídního učitele atd.
- v rámci tohoto širšího poznávání fungování školy jako vzdělávací instituce potom studující zpracovává pracovní list "Organizace školy a školní dokumentace", který je uložen v sadě úkolů na portálu Praxe
- pro potřeby reflexe a sebereflexe výuky studující po dohodě s provázejícím učitelem natočí krátký videozáznam své výuky (podrobněji v níže uvedené podkapitole)