Úvod do pedagogické praxe

Činnosti provázejícího učitele

Provázející učitel vede svěřené studující po celou dobu jejich pedagogické praxe a podle sjednaného plánu činností společně s nimi naplňuje jednotlivé aktivity, zejména:

  • ve spolupráci se studujícími sestaví časový a obsahový harmonogram praxe (Plán činností na pedagogické praxi) a v souladu s ním se potom účastní domluvené výuky a konzultací 
  • seznámí studující s prostředím školy a třídami, které budou vyučovat, průběžně jim umožní seznámení s běžným chodem školy (včetně případné možnosti účasti na poradě, spolupráce při dohledu nad žáky o přestávce apod.), její organizací a pedagogickou dokumentací (podle možností ŠVP, školní řád, provozní řády, roční tematický plán, pedagogická dokumentace žáka, třídní kniha, žákovská knížka, včetně jejich případné elektronické podoby, kniha úrazů…) 
  • vede ukázkové vyučovací jednotky 
  • spolupracuje na tandemové výuce 
  • superviduje přípravu a průběh vyučovacích jednotek vedených studujícími 
  • reflektuje vyučovací jednotky vedené studujícími 
  • spolupracuje při pořizování krátkého videozáznamu výuky studujících 
  • vypracuje závěrečný elektronický reflektivní dotazník k průběhu praxe každého studujícího

Ve vzájemné kooperaci s provázejícím učitelem je naprosto nezbytná určitá míra aktivity i na straně studujících, nebát se požádat o ukázání, zeptat se na to, co třeba ještě nezaznělo nebo je nejasné, v rámci možností se proaktivně zapojit do řešení nějaké situace... Zkušenosti nám zkrátka nemohou být pouze "donášeny" na pověstném zlatém podnosu, je potřeba se o ně určitým způsobem zasloužit!

Následující