Úvod do pedagogické praxe

Výběr vlastní školy a provázejícího učitele

  • studující si vlastní školu pro realizaci pedagogické praxe vybírá a oslovuje ji co nejdříve na začátku semestru tak, aby stihl splnit jednotlivé termíny, požadované rámcovým harmonogramem praxe (následné případné průtahy při jednání se školami nemohou být principiálně omluvou pro nesplnění termínu)
  • při výběru vlastní školy a provázejícího učitele studující respektuje kritéria, která musí provázející učitel splňovat (v souladu se Směrnicí děkana FSpS č. 1/2021 v platném znění):
    • kvalifikovaný podle zákona o pedagogických pracovnících
    • ukončené magisterské studium v oboru učitelství tělesné výchovy
    • délka profesní praxe minimálně 3 roky
  • pokud již studující aktivně vykonává povolání učitele, realizuje pedagogickou praxi za stejných podmínek jako ostatní studující, tzn., že si rovněž nalezne provázejícího učitele, se kterým bude v požadovaném rozsahu na průběhu pedagogické praxe kooperovat (jak je již uvedeno v úvodu informací k předmětu, smyslem pedagogické praxe není jen odučit určitý objem výuky, ale prostřednictvím vlastní výuky se dále učit a profesně rozvíjet na základě její reflexe a sebereflexe, v čemž hraje klíčovou a nezastupitelnou roli právě provázející učitel)
  • !!!pokud ze strany garanta předmětu nebude doplněna jiná informace, je dále důležité upozornit školu a  provázejícího učitele, že za vedení této pedagogické praxe nenáleží provázejícímu učiteli finanční odměna!!!

Registrace vlastní praxe na portálu Praxe

  • nejpozději do termínu dle rámcového harmonogramu praxe registruje studující svoji praxi na portálu Praxe (návod k registraci vlastní praxe je vložen níže)
  • studující, který nebude mít do daného data svoji praxi na portále Praxe registrovanou, neplní požadavky rámcového harmonogramu  praxe a na základě informace z úvodu mu tedy do hodnocení předmětu bude uděleno "X" a v plnění předmětu nebude moci pokračovat 
  • v elektronickém formuláři pro vložení vlastní praxe na portálu Praxe studující vždy vyplní následující rubriky:
    • Název: název školy - jméno a příjmení provázejícího učitele (např. ZŠ Dlouhá Ves - Mgr. Václav Dvořák)
    • Popis: není nutné vyplňovat
    • Pracovněprávní vztah: nevolí se žádná možnost (zůstává "Vyberte ze seznamu")
    • Instituce:  zadejte IČO školy a jeho potvrzením nechte systém dohledat danou školu v databázi portálu Praxe; pokud ji systém v této databázi nedohledá, vyberte pod vyhledávacím okénkem možnost "Vložit další instituci", tlačítko "Zrychlené zakládání" a zde v novém formuláři opět zadejte IČO, potvrďte pro dohledání v externím systému státní správy, dohledanou instituci potvrďte kliknutím na její položku a následně tlačítkem "Přidat" uložte instituci do formuláře) 
    • Kontakty:  vyplňte jméno, příjmení a kontakt na provázejícího učitele (přes tlačítko "Přidat osobu mimo IS"  a vyplněním a potvrzením následně otevřeného protokolu); vždy vyplňte všechny tituly, celé jméno a příjmení a kontaktní e-mail; do rubriky "Role" uveďte "provázející učitel(ka)", telefonní kontakt není nutné vyplňovat
    • Začátek a konec praxe: pokud byl již sestaven, pak vyplňte podle dohodnutého Plánu činností na pedagogické praxi, pokud ještě sestaven nebyl, vyplňte období od začátku do konce semestru
    • Adresa vykonávání praxe:  vyplňte adresu konkrétního místa, kde bude praxe skutečně realizována (pokud bude praxe realizována na adrese sídla školy uvedeného v rubrice "Instituce" stačí toto potvrdit kliknutím na tlačítko "vyplnit dle instituce", pokud bude praxe realizována na jiném pracovišti a adrese, je nutné adresu vyplnit do vyhledávacího pole a potvrzením tlačítkem "Dohledat" ji vložit do formuláře)
    • Časová náročnost (v hodinách): 18
  • na nově vloženou praxi je systémem upozorněn administrátor (garant či vyučující předmětu), který provede kontrolu správnosti a úplnosti tohoto podání
  • pokud registrace potřebuje nějaké úpravy či doplnění, bude k tomu studující administrátorem vyzván
  • potvrdit (schválit) vloženou registraci praxe může ale administrátor až ve chvíli, kdy ověří, že s danou institucí je uzavřena platná smlouva o spolupráci při realizaci pedagogických praxí
  • v případě, že tato smlouva nebyla s danou institucí uzavřena již v minulosti, bude její uzavření muset zprostředkovat přímo studující, který chce pedagogickou praxi na dané škole realizovat, a v takovém případě je nutné počítat s tím, že proces uzavření smlouvy (jak je popsán níže), bude trvat určité časové období (průměrně okolo 14 dní, ale s ohledem na aktuální okolnosti se může protáhnout na tři týdny až měsíc)
  • studující může plnění praxe zahájit až ve chvíli, kdy mu jeho registraci administrátor na portálu Praxe potvrdí a teprve po tomto potvrzení se mu také zpřístupní sada úkolů, skrze kterou odevzdává požadované podklady k praxi

Ověření smluvního vztahu pro realizaci praxí mezi vybranou školou a fakultou

  • každá instituce (škola), na které studující realizují pedagogické praxe, musí mít s fakultou uzavřenou rámcovou Smlouvu o zajištění spolupráce při realizaci praxe studujících (dále jen "Smlouva"), která se uzavírá pouze jednou na začátku spolupráce, a pokud nebyla časově omezena či jednou stranou vypovězena, není ji potřeba pravidelně obnovovat
  • ověření existence a platnosti Smlouvy provede studující, který chce svoji praxi na dané škole realizovat na portálu Praxe v nabídce Inzerce, odkaz „Přehled institucí“ (bližší návod je umístěn pod odkazem na konci této podkapitoly)
  • pokud systém danou školu dohledá, znamená to, že s ní fakulta má Smlouvu uzavřenou a studující tedy nemusí její uzavření zprostředkovávat (v textu tak může přeskočit následující část, věnovanou právě zprostředkování smlouvy a pokračovat částí "Zajištění souhlasu s umístěním studujícího na praxi"), pokud škola v systému dohledána není, je nezbytné aby studující zprostředkoval její uzavření
  • s ohledem na minimalizaci počtu nově uzavřených smluv v rámci jednoho období (semestru) studující ale vždy před uzavřením nové smlouvy prověří další dostupné možnosti v podobě jiných škol, se kterými už Smlouva uzavřena je (v uvedeném protokolu pro ověření existence Smlouvy lze místo konkrétního názvu školy použít i např. jen jméno města, či nejbližší další obce a systém zobrazí všechny instituce, které jsou v zadaném místě lokalizovány; lze tak poměrně snadno dohledat, jestli vedle vytipované školy, se kterou by studující musel absolvovat "smluvní kolečko", není "pár ulic" či několik kilometrů daleko škola, která je pro realizaci praxí smluvně připravena  

Zprostředkování Smlouvy mezi vybranou školou a fakultou

  • předtisk Smlouvy studující nalezne ve Studijních materiálech předmětu, složka Smlouvy (rychlý odkaz na dokument je na stránce nížepoužijte výhradně tento vložený formulář); pro její uzavření může být použit právě jen tento předtisk, který bude pouze ve vyznačených rubrikách doplněn požadovanými údaji, v uvedeném znění Smlouvy není možné provádět jakékoliv úpravy
  • studující nejprve zajistí podepsání Smlouvy u ředitele(ky) či statutárního zástupce vybrané školy a následně ji předává garantovi nebo vyučujícímu předmětu ke schválení a zajištění podpisu statutárního zástupce fakulty (děkana)
  • ve Smlouvě studující nejprve v elektronické podobě doplní nezbytné, žlutě zvýrazněné, údaje (potřebné údaje je samozřejmě potřeba dopředu získat od odpovědného zástupce školy; doporučujeme s sebou znění Smlouvy vzít už na jednání ohledně možnosti absolvovat praxi na dané škole a potřebné údaje si tak doplnit ihned na jednání s vedením školy)
  • další postup závisí na tom, jestli bude Smlouva za školu podepsána elektronicky (ředitel, ředitelka či statutární zástupce disponuje tzv. elektronickým podpisem) nebo standardně vlastnoručním podpisem
  • za elektronicky podepsanou Smlouvu lze považovat pouze dokument opatřený standardizovaným digitálním nástrojem, označovaným jako elektronický podpis, Smlouvy podepsané vlastnoručním podpisem, naskenované a poslané e-mailem nelze akceptovat jako Smlouvy elektronicky podepsané
  • fakulta, s ohledem na rychlejší a jednodušší postup zpracování, preferuje elektronicky podepsané Smlouvy, studující proto vždy v případě jejího zprostředkování tuto možnost u vedení školy ověří
  • v případě použití elektronického podpisu studující řediteli či ředitelce školy, případně jejich statutárnímu zástupci, předá soubor s doplněným tiskopisem Smlouvy a požádá o vložení elektronického podpisu
  • vzniklý dokument (Smlouva s elektronickým podpisem) je potom potřeba předat garantovi či vyučujícímu předmětu, který zajistí jeho zpracování a podepsání statutárním zástupcem fakulty (dokument je samozřejmě nejsnazší zaslat prostřednictvím e-mailu; pokud bude zástupce školy souhlasit, může jej garantovi či vyučujícímu po doplnění elektronického podpisu zaslat i přímo; v případě, že by Smlouvu s elektronickým podpisem opravdu odesílal přímo zástupce školy, je ale potřeba ověřit, že byla odeslána garantovi či vyučujícímu na správný e-mail a požádat, aby byla Smlouva v e-mailu blíže identifikována, tedy minimálně v něm byla uvedena jména a příjmení studujících, s jejichž praxí je aktuálně spojena) 
  • pokud bude Smlouva podepsána vlastnoručním podpisem, studující doplněnou Smlouvu dvakrát vytiskne a oba výtisky nechá podepsat a orazítkovat u statutárního zástupce školy (jinými slovy ten, kdo je oprávněn za školu jednat a smlouvy podepisovat, tedy jednoznačně ředitel(ka), případně určený statutární zástupce, kterým ale nemusí být vždy osoba na pozici zástupce ředitele; na toto je důležité se opravdu dobře na dané škole doptat, protože Smlouva podepsaná za školu neoprávněnou osobou nebude fakultou akceptována a garant či vyučující předmětu ji bude muset vrátit k novému podpisu)
  • oba podepsané originály Smlouvy potom studující fyzicky doručí na fakultu, aby mohly být podepsány statutárním zástupcem fakulty (fyzickým doručením je myšleno předání obou výtisků Smlouvy v papírové podobě s originál razítkem a originál podpisem, nelze akceptovat naskenování podepsané a orazítkované smlouvy a její zaslání e-mailem či dodání jen jednoho originálu a jedné kopie)
  • výtisky Smlouvy jsou fyzicky doručeny do rukou garanta nebo vyučujícího předmětu (pro potřeby předání je možné využít vyhrazené konzultační hodiny garanta či vyučujícího dle informace v ISu, prostřednictvím e-mailu předem domluvenou schůzku s garantem či vyučujícím, případně kovovou schránku s označením "Praxe" vedle místnosti č. 337 v budově D33)
  • garant či vyučující předmětu zajistí další zpracování předaných Smluv a jejich podepsání statutárním zástupcem fakulty
  • prvním krokem garanta či vyučujícího při převzetí nově podepsané Smlouvy (ať už s elektronickým či vlastnoručním podpisem) je její kontrola; pokud budou ve Smlouvě nalezeny nesrovnalosti, které je nutné odstranit, bude muset Smlouvu vrátit studujícímu, který  ji ke zpracování předal, k zajištění opravy chyb a nového podpisu; vyplňování smlouvy proto prosím věnujte patřičnou pozornost, aby nedocházelo ke zbytečným průtahům při schvalování Smluv a zvyšování administrativní zátěže všech zúčastněných
  • teprve schválením a podepsáním Smlouvy i ze strany fakulty vzniká studujícím nárok na zahájení realizace pedagogické praxe na vybrané škole (o úspěšném dokončení schvalovacího procesu Smlouvy se studující dozví na základě toho, že garant či vyučující předmětu schválí příslušnou registraci praxe v ISu na portálu Praxe) 
  • doručení nově uzavírané Smlouvy do rukou garanta či vyučujícího (ať už s elektronickým či vlastnoručním podpisem) musí proběhnout nejpozději do termínu dle rámcového harmonogramu praxe; Smlouvy, které budou doručeny až po tomto termínu, již nemusí být z důvodu nedostatečné administrativní kapacity akceptovány, čímž pádem studující nebude moci svou pedagogickou praxi zahájit a tudíž v daném semestru tento předmět nebude moct plnit
  • vrácení Smlouvy s podpisem statutárního zástupce fakulty na příslušnou školu zprostředkuje po dokončení schvalovacího procesu garant či vyučující předmětu ve spolupráci s určeným administrativním pracovníkem fakulty

Zajištění souhlasu s umístěním studujícího na praxi

  • studující si u vedení vybrané školy dále zajistí podepsání Souhlasu s umístěním studujícího na praxi (dále jen "Souhlas"), jehož formulář je k dispozici v sadě úkolů na portálu Praxe, případně i ve Studijních materiálech předmětu ve složce Smlouvy (sem je rychlý odkaz i na konci této podkapitolypoužijte výhradně tento vložený formulář)
  • formulář Souhlasu studující nejprve řádně a úplně vyplní dle předtisku a následně dvakrát vytiskne
  • za školu Souhlas podepisuje a orazítkuje oprávněný statutární zástupce školy (jinými slovy ten, kdo je oprávněn za školu jednat a smlouvy podepisovat, tedy jednoznačně ředitel(ka), případně určený statutární zástupce, kterým ale nemusí být vždy osoba na pozici zástupce ředitele), druhou smluvní stranou je potom přímo studující
  • jeden výtisk Souhlasu následně zůstává škole, druhý výtisk je určen pro studující
  • studující si originál Souhlasu nechává, ale naskenuje jej a naskenovaný soubor potom vloží zpět do příslušného úkolu na portálu Praxe

Zahájení spolupráce s provázejícím učitelem

  • následně se studující domluví s provázejícím učitelem na termínu úvodní konzultace, na které provázejícímu učiteli předá všechny potřebné informace k realizaci svojí pedagogické praxe a domluví se na její organizaci a společně sestaví plán činností na pedagogické praxi
  • plán činností na pedagogické praxi studující zpracuje do připraveného formuláře, který nalezne v úkolech na portálu Praxe a vyplněný jej potom vloží zpět k danému úkolu na portálu Praxe
  • plán činností na pedagogické praxi studující vloží na portálu Praxe do termínu podle rámcového harmonogramu praxe, a to i v případě, že k danému datu ještě nebude kompletně vyplněný; tento úkol bude v sadě úkolů na portálu Praxe uzavřen až po odevzdání i všech ostatních podkladů k praxi, takže jej bude možné průběžně doplňovat a aktualizovat (na začátku praxe je klíčové stanovit především harmonogram účasti na výuce)

Registrace praxe na portalu praxi navod
PDF ke stažení
Overeni existence smlouvy navod
PDF ke stažení