Úvod do pedagogické praxe
Videozáznam výuky
- smyslem pořízení krátkého videozáznamu výuky, kterou vedou studující, je vytvořit pro ně zajímavý podkladový materiál k jejich reflexi a sebereflexi
- možnost podívat se reálně sám/sama na sebe a s odstupem pozorovatele si moci vyhodnotit např. způsob komunikace, úroveň organizace práce, uchopení struktury výuky atp. je zpravidla pro osobní i profesní rozvoj budoucích učitelů velice přínosné
- videozáznam tedy rozhodně nevnímejte jen jako nějaký faktický důkaz, že nějaká výuka opravdu proběhla, z tohoto důvodu tento úkol zadáván není
- videozáznam natáčejte vždy po dohodě a se souhlasem provázejícího učitele
- s ohledem na citlivost a legislativní komplikovanost pořizování videozáznamů ve výuce, je nejsnazším, a tudíž doporučeným, možným způsobem jeho natočení zvolit takovou situaci a organizaci výuky, kdy je možné zabírat primárně pouze vyučujícího studenta či vyučující studentku (není tedy nezbytné, aby na videozáznamu byli zachyceni i žáci nebo další zúčastněné osoby, skutečnost interakce a reálnost výukového děje přináší zpravidla i tak řadu zajímavých podmětů a zjištění pro potřeby reflexe a sebereflexe; ale také z toho vyplývá, že natáčet videozáznam izolovaně mimo výuku nedává z pohledu reflexe výuky vlastně smysl, neboť vyučující bude vystupovat ve zcela jiné situaci a za jiných podmínek než ve skutečné výuce)
- videozáznam by měl ideálně zachycovat ucelenou část výuky vyjma rozcvičení (pokud tedy není vedeno nějakým inovativním způsobem), ve které studující vystupuje aktivně (vysvětluje, předvádí, opravuje, řídí diskusi...)
- délka videozáznamu max. cca. 5 minut
- pokud by i za těchto okolností pořízení videozáznamu bylo ze strany školy požadováno podepsání informovaného souhlasu rodiči nebo zákonnými zástupci žáků (byť to lze v případě, že na záznamu nebudou žáci zachyceni, považovat za nadbytečné), je možná podoba formuláře takového souhlasu k dispozici ve Studijních materiálech předmětu, složka Smlouvy (rychlý odkaz na konci tohoto oddílu), ale je v takovém případě pochopitelně možné využít i formulář, který má pro použití schválený sama škola
- videozáznam lze pochopitelně využít hned v rámci reflexe s provázejícím učitelem, ale jinak jej studující následně vloží k příslušnému úkolu na portálu Praxe (záznam tak bude uložen na zabezpečených serverech MU a bude využit pouze pro potřeby reflexe pedagogické praxe, v případě využití ve výuce to bude vždy pouze se souhlasem majitele)
- pokud by škola přes veškerá opatření a popsaný postup odmítla pořízení videozáznamu umožnit, bude studující situaci obratem konzultovat s vyučujícím předmětu, aby mohl být domluven další postup