Pedagogická praxe 3

Průběh praxe - před zahájením praxe

  • studující po prvotní domluvě s vedením školy a provázejícím učitelem na realizaci pedagogické praxe v rámci předmětu Pedagogická praxe 3 provede registraci svojí praxe na portálu Praxe a souběžně s tím ověření, zda škola (či daná instituce), má s fakultou uzavřenou Smlouvu o zajištění spolupráce při realizaci praxe studujících (dále jen "Smlouva")  
  • pro případnou potřebu tohoto úvodního jednání ve škole je ve Studijních materiálech, Organizačních pokynech k předmětu uložen průvodní dopis pro vedení škol a provázející učitele,  se souhrnem základních informací o požadavcích předmětu
  • proces registrace praxe, stejně jako ověření existence Smlouvy je stejný, jako u ostatních pedagogických praxí, pro případ nějakých nejasností či nejistoty celý postup obou těchto procesů v níže uvedených podkapitolách opakujeme
  • pokud škola (instituce) má s fakultou platnou Smlouvu, postupuje studující k dalšímu kroku, pokud Smlouva dosud uzavřena nebyla musí studující její uzavření nejprve zprostředkovat
  • proces zprostředkování Smlouvy je stejný jako u předchozích praxí, v podkapitole níže jej ale pro jistotu opakujeme, a také je nutné znovu zdůraznit, že tento proces je ze všech uvedených časově nejnáročnější, a je proto potřeba s určitou časovou prodlevou počítat
  • následně si studující zajistí Souhlas s umístěním studujícího na praxi (dále jen "Souhlas"), který musí být podepsán i v případě, že student Pedagogickou praxi 3 realizuje na stejné škole, u stejného provázejícího učitele a ve stejném časovém období, jako Pedagogickou praxi 2 (na formuláři se totiž vyznačuje právě název předmětu pedagogické praxe)
  • zajištění Souhlasu je rovněž stejným procesem, jako u předchozích praxí, i jeho zopakování ale pro případnou potřebu přikládáme v podkapitole níže
  • pro samotnou přípravu zamýšlené akce je nutné vyhledat si i její legislativní podmínky
  • legislativa k tomuto typu akcí s dětmi je bohužel dosti roztříštěná, a proto pro takové první seznámení a základní přehled vybíráme 3 legislativní dokumenty, které přinášejí některé klíčové informace pro organizaci těchto akcí
    • metodický pokyn MŠMT k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních č.j.: 37 014/2005-25 (tento metodický pokyn je sice primárně určen školám, které jsou přímo zřizovány MŠMT, ale protože obdobně komplexní dokument i pro ostatní školy v současné době vydán není, je při řešení otázek a pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví žáků tento dokument přijímán všeobecně)
    • zák. č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví (mimo jiné definuje pojem "zotavovací akce pro děti" a nastavuje pravidla pro fungování akcí, které do této definice spadají a následně v obecné rovině i akcí, které do této definice nespadají)
    • vyhl. č. 106/2001 Sb. o hygienických podmínkách pro zotavovací akce pro děti (dále specifikuje některé podmínky, které organizátoři těchto akcí musí dodržovat)
  • uvedené legislativní normy je nutné skutečně brát jen jako možný výchozí legislativní rámec, každý typ akce je ale nutné následně konfrontovat se souborem všech platných legislativních norem (jak je již zmíněno výše, neexistuje pouze jediná norma, která by v tomto ohledu postihovala vše potřebné)
  • na základě dohody o podobě realizace zamýšlené akce studující vyplní a na portálu Praxe k příslušnému úkolu vloží Informaci k přípravě tělovýchovné akce pro žáky školy (formulář ke stažení tamtéž) 
  • v souladu s touto dohodou a požadavky předmětu potom studující, ve spolupráci s provázejícím učitelem, postupně zpracovává a konzultuje přípravu naplánované akce
  • tuto přípravu pak studující postupně zaznamenává v Přípravě na tělovýchovnou akci pro žáky školy, kterou po jejím vypracování a odsouhlasení provázejícím učitelem vloží na portál Praxe (formulář opět ke stažení v rámci daného úkolu)
    • studující vypracuje celou přípravu i v případě, že se na organizaci akce pouze podílí, tedy není jediným či hlavním organizátorem; u těch částí, na kterých se aktivně organizačně nepodílí, funguje jako aktivní pozorovatel, tzn. doptá se na ně, nechá si vše vysvětlit, případně ukázat, a podle toho je následně do přípravy zaznamená
    • součástí přípravy je také stanovení kritérií pro následné vyhodnocení akce (u akcí, kde se studující pouze podílí na organizaci buď zaznamená kritéria, která byla vytvořena společně kruhem organizátorů, nebo si k dané akci na základě cílů a plánu vytvoří vlastní hodnotící kritéria, podle svého nejlepšího pedagogického uvážení)
    • nedílnou přílohou této přípravy bude ještě informace pro zamýšlené účastníky, která jim byla v souvislosti s konáním akce reálně předána (jedná se tedy o zachycení originálního dokumentu, jehož prostřednictvím byli zamýšlení účastníci akce informováni o její podobě; může se tedy jednat o kopii textu, který byl zaslán např. prostřednictvím školního systému žákům a jejich rodičům, nebo se může jednat o informační leták, který byl vyvěšen na školní nástěnce apod.)