Reflexe praxe 2
Didaktická kazuistika
Výstupy z učení
- studující objasní význam využití introspektivních záznamů a zpětné vazby od žáků pro další profesní rozvoj učitele
Popis úkolu
- studující zpracovává didaktickou kazuistiku na vybranou výukovou situaci ze své vlastní výuky v rámci pedagogických praxí
- je možné, aby se jednalo jak o výukovou situaci s neuspokojivým průběhem či výsledkem, tak i o situaci naopak skvěle zvládnutou či s výborným výsledkem (u těchto situací je potom část alterace zaměřena na zdůraznění faktorů, které lze využít k zefektivnění dalších podobných výukových situací)
- metodika vypracování kazuistiky 3A byla podrobně probrána na seminářích Reflexe praxe 1 v předcházejícím semestru (pro připomenutí je níže připojen odkaz na základní informace k této metodice)
- formální úprava a základní osnova:
- označení seminární práce, uvedení jména autora, jeho učo, semestr
- úvodní část - popis širšího kontextu výukové jednotky, ze které výuková situace pochází (cíl výuky, nastavení organizace, účastníci, je-li to pro pochopení kontextu důležité, tak co dané jednotce předcházelo, či co bude následovat...), stručný průběh jednotky, zařazení výukové situace do organizačního rámce jednotky (z jaké části hodiny výuková situace je)
- anotace výukové situace - podrobnější popis samotné výukové situace, zdůraznění klíčových bodů
- analýza výukové situace - rozbor průběhu a důsledků výukové situace, označení příčin (v této části by neměla být opomenuta jasná opora o odbornou literaturu)
- alterace výukové situace - návrh možných opatření či změn, které by zajistili efektivnější průběh výukové situace, či zachycení a zvýraznění faktorů, které mohou být z dané situace využity k zefektivnění podobných výukových situací (opět je dobré opřít tyto závěry o odbornou literaturu)
- seznam použitých zdrojů (dle citační normy APA 7ed.)
- označení seminární práce, uvedení jména autora, jeho učo, semestr
- vypracovanou kazuistiku vkládá studující ve formátu textového souboru do své osobní složky v odevzdávárně předmětu