Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště1 METODOLOGIE np+nk4001 Vyučující: doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. (garant předmětu) PhDr. Antonín Zderčík, Ph.D. Mgr. Michal Bozděch, Ph.D., Doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. • Absolvent Přírodovědecké fakulty UP v Olomouci, obor M-TV • UP OL „Laboratoř vrcholového sportu“ • FTK UP Olomouc (do 2014) • Výuka a výzkum v předmětech Antropomotorika, Metodologie, Statistika • Předseda sekce Antropomotoriky (≤ 2016) • Místopředseda České kinantropologické společnosti (od 2008 dosud) Doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. Studium a výzkum (1993, 1997) Technische Universität München, Fakultät für Sportwissenschaften Prof. Dr. K.-H. Leist Prof. Dr. J. Loibl Prof. DR. M. Grosser Doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. Aktivity v oblasti závodního sportu • Člen realizačního týmu reprezentačního družstva lyžařů skokanů ČSSR • (1988-1992, Raška, Ploc, Parma) • Člen (od 1998), předseda (od 2002) Metodické komise ČTS. Garant školení tenisových trenérů 1. a 2. třídy. • Člen VMS ČOV (do 2017) TÉMATA ZÁVĚREČNÝCH PRACÍ MAGISTERSKÉ PRÁCE Doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. 2024 TÉMATA ZÁVĚREČNÝCH PRACÍ • 1. Vliv Relativ Age Effect (RAE) ve sportu (např. tenis, badminton atd.) • 2. Lateralita a její projevy ve sportu • 3. Diagnostika úrovně výkonnostních předpokladů ve sportu • 4. Analýza, resp. komparace úrovně silových, rychlostních, vytrvalostních a koordinačních schopností ve sportu TÉMATA ZÁVĚREČNÝCH PRACÍ • 5. Diagnostika úrovně výkonnostních předpokladů elitních juniorských tenistů/- tek • 6. Aplikace fuzzy logiky při hodnocení úrovně výkonnostních předpokladů ve sportu (vhodné pro studující matematiky) 8.–6. století př.n.l. (Řecko, Řím, Pythagoras, Aristoteles, Archimedes, náboženství, astronomie) VĚDA – VĚDECKÝ VÝZKUM – VĚDECKÁ PRÁCE – KINANTROPOLOGIE Věda … metodická snaha … o poznání … skutečnosti (Encyklopedie Diderot, 1999, 249). VĚDA – VĚDECKÝ VÝZKUM – VĚDECKÁ PRÁCE – KINANTROPOLOGIE Cíl vědy = vytvoření teorie pomocí vědeckého výzkumu (teorie relativity, evoluční, struktury motorických schopností). Vědecký výzkum … systematické, kontrolované, empirické a kritické zkoumání hypotetických výroků o předpokládaných vztazích mezi přirozenými jevy (Kerlinger, 1972, 27). Motorické schopnostiMotorické schopnosti Kondiční Silové Vytrvalostní ❑ Reakční ❑ Rytmická ❑ Rovnováhová ❑ Prostorová-orientační ❑ Kinestetická-diferenciační Koordinační Flexibilita Rychlostní Kinantropologie (věda o pohybu člověka). Teorie struktury motorických schopností. VO: síla x výskok? rychlost x skok daleký?… VĚDECKÝ VÝZKUM/VĚDECKÁ PRÁCE Vědecký výzkumu => vědecká práce VP je výstupem VV, opírá se o jeho výsledky. Typy vědeckých prací Bakalářská, diplomová (poměr teoretické a výzkumné části?). Rigorózní, dizertační, monografie, vědecké publikace, atd. Účel vědecké práce prokázat schopnost řešit samostatně odborný (BP) nebo vědecký problém (MP). Schéma logického myšlenkového postupu vědecké práce VÝZKUMNÝ ZÁMĚR VÝZKUMNÝ PROBLÉM CÍL VÝZKUMU VÝZKUMNÁ OTÁZKA (HYPOTÉZA) VĚDECKÁ PRÁCE - OBECNÁ STRUKTURA 1. ÚVOD 2. SYNTÉZA POZNATKŮ (přehled lit.). (Výzkumný problém) 3. CÍLE VÝZKUMU, VÝZKUMNÉ OTÁZKY, HYPOTÉZY 4. METODIKA Výzkumný soubor, výzkumné metody, design. 5. VÝSLEDKY 6. DISKUSE (důsledky a doporučení) 7. ZÁVĚRY BIBLIOGRAFICKÁ IDENTIFIKACE (Autor, název práce, pracoviště, vedoucí, rok) Anotace (CZ, ENG) Klíčová slova (CZ, ENG) „Název práce má sdělit co nejvíce informací co nejmenším počtem slov“ (Punch, 2008). Název práce: stručný, přesný a výstižný. ➢ Obsahuje hlavní pojmy charakterizující práci a postup řešení (možno použít podtitul). ➢ Vystihuje funkční vztahy mezi nezávisle a závisle proměnnými. ➢ Informuje o výzkumném problému a cílech práce. NÁZEV PRÁCE NÁZEV PRÁCE – KOMENTÁŘ Obecné názvy-vztahy-výzkumný problém: ➢ Postoje (koho?) k TV a sportu (?) a jejich souvislost se známkou z TV. ➢ Biopotraviny ve výživě člověka. (kdo? vztah?) ➢ Adaptační kurz pohledem studentů (jakých?) ➢ Pohybová aktivita u onkologických onemocnění. (kdo? vztah?) (100 projektů ZP/rok) Anotace (abstrakt) (CZ, ENG) Stručný výtah obsahu vědecké práce, který slouží pro rychlou orientaci . Rozsah: 500–600 znaků (Pokyny k vypracování závěrečných prací) Obvyklá struktura anotace (abstraktu) 1. Obecný úvod do problematiky (Introduction) 2. Výzkumné metody (Methods) 3. Výsledky (Results) 4. Závěry (Conclusion). Příklad struktury vědeckých článků Journal of Science and Medicine in Sport (IF 4,0 Q1) Journal of Sports Sciences (IF 3,4 Q1) Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports (IF 4,1 Q1) European Journal of Sport Science (IF 3,2 Q2) Abstract Abstract Abstract Abstract Keywords Keywords Key words Keywords Introduction Introduction Introduction (volně včetně hypotéz) Introduction Methods (podrobně) Methods (podrobně) Methods (včetně Data collection, Data analysis) Materials and Methods (včetně Data collection, Data analysis) Results Results Results Results Discussion Discussion Discussion Discussion Conclusion Conclusion Perspectives Conclusion References References References References Klíčová slova (CZ, ENG) 5 – 10 slov vyjadřujících obsah práce (Pokyny k vypracování závěrečných prací). Slova nemají být shodná s názvem práce. Název práce: Komparace pravděpodobnostního a fuzzy přístupu v tenisu (Kinesiologia Slovenica, 21/1, 26-36). Klíčová slova: diagnostika, fuzzy teorie, teorie pravděpodobnosti, testová baterie, komparace Komentář … SYNTÉZA POZNATKŮ ➢ Vyhledání relevantní literatury z různých zdrojů (knihovna, katalogy, databáze, internet) s využitím klíčových slov, ➢ kritické posouzení a výběr relevantní literatury, ➢ uspořádání nalezených dokumentů (Disk_RAE), ➢ sestavení přehledu => hodnocení a shrnutí. „Nic jsem nenašel/-a, nikdo se tím dosud nezabýval.“ SYNTÉZA POZNATKŮ – KOMENTÁŘ ➢ Příliš rozsáhlá historie výzkumného problematiky (stravování: pravěk, lovci mamutů, atd.) ➢ Literatura bez souvislosti s řešeným problémem ➢ Chybí kritické posouzení, hodnocení a shrnutí, ➢ Novější literatura, starší jen zásadní (Čelikovský et al, 1974?, Pythagoras, 6.s.p.n.l c2=a2+b2), ➢ Primární zdroje (Cohenovo d, Cohen, 1988), sekundární výjimečně (Soukup, 2013), ➢ Články z databází, cizojazyčné publikace (Mgr.). VÝZKUMNÝ PROBLÉM ➢ Výzkumný problém obvykle formulujeme na závěr syntézy poznatků. ➢ Je to samostatný odstavec, který shrnuje stručně a srozumitelně prezentované poznatky k řešené problematice. ➢ Tvoří východisko pro formulaci Cíle výzkumu, výzkumných otázek, resp. hypotéza/y (H0, H1) CÍL VÝZKUMU, VÝZKUMNÉ O./HYPOTÉZY ➢ Výzkum kvantitativní/kvalitativní/smíšený (typ výzkumu: komparace, experiment, atd.) ➢ Cíl výzkumu (CV): výstižné, stručné a srozumitelné formulování CV (možno i dílčí cíle). Vychází z formulace výzkumného problému. Např. „Cílem výzkumu je určení …, posouzení …, zjištění vztahu … ➢ Výzkumná otázka (VO) x Hypotéza/y (H0, H1) METODIKA ➢ Výzkumný soubor (VS, časté problémy) ➢ VS nutno jasně charakterizovat: - základní (populace) - výběrový (náhodný/záměrný) - způsob výběru popsat - věk (rozptyl, M x Ž !!!; příklad tenis) Populace x výběrový (způsob) => ZOBECNĚNÍ? METODIKA ➢ Výzkumné metody (měřící procedury), pojmenování včetně měřících přístrojů, ➢ Plán výzkumu (design) sběru dat, ➢ Výzkumná data - měřící škály: nominální, ordinální, metrické - závisle a nezávisle proměnné. ➢ Metody analýzy dat deskriptivní a analytické (konkretizace ). MÍRY VARIABILITY DATA NOMINÁLNÍ ORDINÁLNÍ METRICKÁ MÍRY POLOHY MODUS MEDIÁN ARITMETICKÝ PRŮMĚR Entropie (uspořádanost) Kvartilové rozpětí Kvartilová odchylka Rozptyl Standardní odchylka Variační koeficient METODIKA – KOMENTÁŘ ➢ Výzkumné metody (obj., val., rel.) Metoda (testování, dynamometrie) Nástroj/přístroj (test, dynamometr) ➢ Metody analýzy dat Škály (nominální, ordinální, metrické) => způsob zpracování dat! Deskriptivní statistika (popisná, ZSCH) Analytická statistika (testování hypotéz). VÝSLEDKY (1) Kvantitativní výzkum (řešení VO resp. H): ➢ popis přípravy a statistického zpracování dat, ➢ prezentace výsledků statistiky (tabulky, grafy), ➢ komentář statistických souvislostí (trendy, diference). (2) Kvalitativní výzkum: ➢ popis prostředí, rozhovorů a komentáře, ➢ třídění a shlukování výsledků se společnými charakteristikami, ➢ ilustrace na příkladech, grafické znázornění. DISKUZE V diskuzi jsou v návaznosti na VO (H): ➢ prezentovány osobní názory autora na výsledky, ➢ výsledky srovnávány s poznatky jiných autorů, ➢ hledány souvislosti či rozdíly, ➢ Vysvětlovány a zdůvodňovány případné diference ve výsledcích. ZÁVĚRY Stručné a jasné zhodnocení celé práce: ➢ v návaznosti na formulované VO (H) shrnutí dosažených výsledků, ➢ případné zobecnění s ohledem na paradigma, ➢ zhodnocení významu pro vědu a praxi, ➢ doporučení pro další výzkum. REFERENČNÍ SEZNAM 1. Směrnice č. 2/2020 Závěrečná práce a státní závěrečná zkouška v bakalářském a magisterském studiu (ve znění účinném od 1. 9. 2022) 2. Pokyny k vypracování závěrečných prací 3. Šablona MU (Návod k šabloně závěrečné práce) 4. Citační norma APA 7th Diskrepance 1 vs. 2 vs. 3 – upozornit! KDO TO JE? SISYFOS (ŘECKÁ MYTOLOGII) Sisyfos (řecká mytologii) Sisyfos tlačil obrovský kámen na kopec a na druhé straně ho měl skutálet dolů. Kámen mu vždy těsně pod vrcholem vyklouzl a valil se zpátky dolů. Sisyfos musel začínat stále znovu. Rčení „sisyfovská práce“ znamená marnou práci, marnou snahu. Naše práce taková snad NEBUDE! DĚKUJI ZA POZORNOST