PROGRAM PŘEDNÁŠEK ZÁKLADY STATISTIKY 2 3. ANALYTICKÁ STATISTIKA 3.1 Opakování: výzkumné soubory 3.2 Opakování: hypotézy (nulová/alternativní) 3.3 Statistická a věcná významnost 3.4 Testování statistických hypotéz Doc. RNDr. Jiří Zháněl. Dr. Garant předmětu np+nk4001 (MATEMATICKÁ) STATISTIKA DESKRIPTIVNÍ (popisná) zpracování a popis dat ANALYTICKÁ (inferentní, induktivní) analýza a vyhodnocení dat Využití analytické statistiky, např.: (1) prokázat významnost či nevýznamnost vlivu intervence mezi výsledky testu vytrvalosti dvou tréninkových skupin (tréninková metoda), (2) Prokázat významnost intersexuálních diferencí síly mezi soubory tenistů a tenistek 11-12 let (gender). 3.1 Stručné opakování TYPY VÝZKUMNÝCH SOUBORŮ ZÁKLADNÍ SOUBOR (ZS) (generální soubor, population, Grundgesamtkeit) je soubor všech jedinců, u kterých bychom teoreticky měli šetření provádět. ZS je obvykle není dostupný, výzkum je možný pouze s omezeným počtem jedinců (objektů), soubor nazýváme výběrový soubor (sample, Stichprobe). VÝBĚROVÝ SOUBOR je získaný náhodným, resp. záměrným výběrem, je podmnožinou prvků základního souboru. Z poznatků zjištěných u náhodně vybraného výběrového souboru, můžeme (při splnění určitých statistických požadavků) činit závěry platné pro základní soubor. ZÁVISLÉ SOUBORY (proměnné) (test hod na koš, družstvo A 1., 2. pokusy) NEZÁVISLÉ SOUBORY (proměnné) (test hod na koš, družstvo A, družstvo B) HYPOTÉZA je podmíněný výrok o vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými (Kerlinger, 1972). Hypotézy jsou důležité, nepostradatelné prostředky vědeckého výzkumu; jsou to pracovní nástroje teorie. Kritéria dobrých hypotéz 1. hypotézy jsou výroky o vztazích mezi proměnnými 2. hypotézy obsahují jasné implikace pro ověřování předpokládaných vztahů (např. jestliže …, pak …). 3.2 HYPOTÉZY Hypotéza formuluje předpokládaný vztah mezi proměnnými, který se pomocí testování hypotéz zamítá nebo nelze zamítnout. Druhy hypotéz (Röthig, 1992) 1. Pracovní hypotéza - subjektivní domněnky o předmětu výzkumného problému. Pracovní hypotéza je formulována všeobecně, je základem pro realizaci předvýzkumu. 2. Výzkumná (věcná) hypotéza – zdůvodněný předpoklad o existenci vztahu mezi dvěma či více proměnnými. Zpřesněná formulace, ověřujeme testováním statistických hypotéz. 3. Statistická hypotéza - hypotetické tvrzení vyjádřené ve statistických termínech o relacích, vyvozených z předpokládaných vztahů ve věcné H. H0: µ = µ0 HA: µ ≠ µ0 ; HA: µ > µ0 ; HA: µ < µ0 Hypotéza je testována pomocí tzv. testovacích metod (testů), hypotézu zamítáme, resp. nezamítáme. Stupeň obecnosti ověřovaného tvrzení (hypotézy) klesá (od pracovní H −> ke statistické H). Stupeň přesnosti ověřovaného tvrzení (hypotézy) vzrůstá (od pracovní H −> ke statistické H). HYPOTÉZA NULOVÁ Je základním typem úvahy při statistickém testování (H0). Vyjadřuje odůvodněný předpoklad, že mezi dvěma jevy není statisticky významný rozdíl (je nulový, resp. velmi malý). Nulová hypotéza vyjadřuje domněnka, že dva statistické soubory se shodují v určitých statistických parametrech, např. M (mean), r (korelační koeficient). H0: µ = µ0 (M1 = M2; r1 = r2) ➢ Nepravděpodobný výsledek (H0) má být stanoven předem (TV tenistů/-tek U14 je stejná). ➢ Výsledky testování hypotéz jsou posuzovány na tzv. hladině významnosti (α – kritická hodnota, p – vypočítaná hodnota HV, ), vyjadřující pravděpodobnost chyby I. druhu (chybné zamítnutí testované hypotézy). ➢ Hladina významnosti α = 0,05 (resp. 0,05) znamená, že nulová hypotéza se zamítá, je-li p < 0,05. HYPOTÉZA ALTERNATIVNÍ Vyjadřuje předpoklad, že mezi dvěma jevy existuje významný rozdíl (hypotéza HA) Hypotéza HA popírá platnost nulové hypotézy (H0) a vymezuje situaci, kdy se H0 zamítá. Výsledek pravděpodobný (TV M ≠ Ž; U14, HA), resp. nepravděpodobný (TV M = Ž; U14, H0) musí být stanoveno předem. HA: oboustranná, resp. HA: jednostranná HA: µ ≠ µ0 ; HA: µ > µ0 ; HA: µ < µ0 3.3 STATISTICKÁ A VĚCNÁ VÝZNAMNOST Brownlee, J. (2020). A Gentle Introduction to Statistical Power and Power Analysis in Python. Retrieved from https://machinelearningmastery.com/statistical-power- and-power-analysis-in-python/ Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum. Hopkins, W. (2016). A New View of Statistics. http://www.sportsci.org/resource/stats/index.html Cumming, et al. (2012). The statistical recommendations of the American Psychological Association Publication Manual: Effect sizes, confidence intervals, and metaanalysis. Australian Journal of Psychology, 64, 138–146. doi:10.1111/j.1742-9536.2011.00037.x Soukup, P. (2013). Věcná významnost výsledků a její možnosti měření. Data a výzkum, 7(2), 125–148. http://dx.doi.org/10.13060/23362391.2013.127.2.41. 3.3 STATISTICKÁ A VĚCNÁ VÝZNAMNOST (STATISTIC CALCULATORS) https://www.socscistatistics.com/ https://www.statskingdom.com/index.html https://www.psychometrica.de/effect_size.html https://effect-size-calculator.herokuapp.com/ 3.3 STATISTICKÁ A VĚCNÁ VÝZNAMNOST (1) STATISTICKÁ VÝZNAMNOST Smysluplné použití posuzování výsledků výzkumu pomocí statistické významnosti je omezeno jen na soubory pořízené metodami náhodného výběru, resp. u randomizovaných experimentů (často nerespektováno). Hlavní nevýhoda testování H0 pomocí statistické významnosti je její vazba na rozsah souboru (n): - u velkých výběrů jsou i nepatrné rozdíly, resp. asociace (korelace) statisticky významné, - u malých výběrů jsou i velké rozdíly či velká asociace (korelace) statisticky nevýznamné. Výsledky testování hypotéz jsou posuzovány na tzv. hladině významnosti (α). Interpretace hladiny významnosti α = 0,05 znamená, že nulová hypotéza se zamítá s 5% pravděpodobností omylu. Vypočítanou hodnotu p tedy porovnáváme s kritickou α. TESTOVÁNÍ STATISTICKÝCH HYPOTÉZ V souladu s názory řady autorů (Brownlee, 2020; Cohen, 1988; Cumming, 2013; Ellis, 2010; Hoppkins, 2016): 1. nejprve posuzujeme statistickou významnost (jde-li o náhodný výběr, resp. randomizovaný výzkum), tedy testujeme nulovou hypotézu, jakožto kritérium pro posouzení rizika zobecnění (pro diference M např. t-test; pro závislost korelační koeficient r ), 2. V případě, že nulová hypotéza se zamítá, zhodnotíme věcnou významnost (pomocí ES koeficientů, d, r). Výpočty pomocí: https://www.statskingdom.com/ http://www.socscistatistics.com/effectsize/Default3.aspx A) STATISTICKÁ VÝZNAMNOST (SV) ✓ Pouze statistická významnost výsledků = dlouhodobá kritika zneužívání tohoto postupu. ✓ Smysluplné použití SV je vhodné jen pro reprezentativní soubory získané metodami náhodného výběru a pro randomizované řízené experimenty. Hlavní nevýhoda testování H0 pouze pomocí SV je vazba na rozsah souboru (n): 1) u velkých výběrů jsou i nepatrné diference mezi soubory, resp. asociace (korelace) statisticky významné, 2) u malých výběrů jsou i velké diference, resp. velká asociace (korelace) statisticky nevýznamné (viz tabulka). ✓ TESTOVÁNÍ STATISTICKÉ VÝZNAMNOSTI HYPOTÉZ je posuzováno na zvolené hladině významnosti (α = 0,05; 0,01) pomocí výpočtu p. ✓ Hladina významnosti α = 0,05 znamená, že nulová hypotéza se zamítá, když p < 0,05 (0,01). ✓ V tomto případě se přikláníme k platnosti alternativní hypotézy. POSUZUJEME HYPOTÉZY O 1. Významnosti diferencí středních hodnot (M1, M2) dvou výběrových souborů (n1, n2), 2. Významnosti závislosti (asociace, vztah, korelace) dvou či více jevů (vyjádřených pomocí proměnných). B) VĚCNÁ VÝZNAMNOST Posuzovat významnost rozdílů či vztahů pomocí věcné významnosti („effect size“, „velikost efektu“ pomocí ES indexů; Cohen, 1988) se doporučuje u nenáhodných výběrů, resp. při zamítnutí nulové hypotézy. Výhodou použití věcné významnosti je malá závislost na rozsahu souboru (n). http://www.socscistatistics.com/effectsize/Default3.aspx https://www.statskingdom.com/index.html https://stats.libretexts.org/Learning_Objects/02%3A_Interactive _Statistics ✓ Použití věcné významnosti je požadováno jak metodology, tak i vědeckými časopisy. ✓ Značný počet výzkumů obsahuje nesprávnou interpretací výsledků, z důvodu používání pouze statistické významnosti, neboť ji nabízí statistické software. Řada autorů (Brownlee, 2020; Cohen, 1988; Cumming, 2013; Ellis, 2010; Hoppkins, 2016) proto doporučuje/vyžaduje zjišťování velikosti efektu (effect size, ES), což má význam zejména v případě, že nulová hypotéza se zamítá. Test Effect size small medium large d .20 .50 .80 r .10 .30 .50 χ2 .10 .30 .50 (1) Cohen (1988, 1992). Indexy velikosti efektu (hodnoty pro malé, střední a velké efekty). POSUZOVÁNÍ VĚCNÉ VÝZNAMNOSTI Vysvětlivky: d = pro diference středních hodnot r = pro korelace χ2 = pro chí kvadrát (rozložení četností) (2) Effect size po úpravě do intervalů (Soukup, 2013). POSUZOVÁNÍ VĚCNÉ VÝZNAMNOSTI Test small medium large d 0,2-0,5 > 0,5-0,8 > 0,8 r 0,1-0,3 > 0,3-0,5 > 0,5 Chi2 0,1-0,3 > 0,3-0,5 > 0,5 Př. 1: Formulace: nulová hypotéza (H0) H0: intersexuální rozdíly somatických a motorických předpokladů mezi tenisty (n=221) a tenistkami (n=193) ve věkové kategorii 11–12 let jsou nevýznamné. Soubor/SC H Tenisté (n=221) Tenistky (n=193) Cohen´s d, hodnocení efektu M SD M SD Výška (cm) 155,10 7,62 154,60 6,94 0,07 (žádný) Hmotnost (kg) 43,50 6,68 43,49 7,17 0,00 (žádný) MS (kp) 25,14 4,60 23,08 4,61 0,45 (malý) RS 0,58 0,09 0,53 0,09 0,56 (střední) Posouzení statistické a věcné významnosti diferencí M1 a M2 mezi tenisty a tenistkami (t-test, ES index d). https://www.statskingdom.com/index.html Tělesná výška (TV) 1. H0 hypothesis Since p-value > α, H0 cannot be rejected (H0 nelze zamítnout) Rozdíl mezi průměrem vzorku skupiny-1 a skupiny-2 není dostatečně velký, aby byl statisticky významný. 2. P-value The p-value equals 0.488 The larger the p-value the more it supports H0 (čím větší je p-hodnota, tím více podporuje H0.). 3. Effect size (ES) Bylo zjištěno, že velikost účinku pro tuto analýzu (d = 0,069) je pod rozsahem Cohenovy (1988) konvence pro malý účinek (d = 0,2). Tělesná výška (TV) U12 diference tenisté x tenistky Maximální síla (MS) U12 diference tenisté x tenistky 1. H0 hypothesis Since p-value < α, H0 is rejected (H0 se zamítá) In other words, the difference between the sample average of Group-1 and Group-2 is big enough to be statistically significant. 2. P-value The p-value equals 0.0000074 Čím menší je hodnota p, tím více podporuje H1. 3. Effect size The observed effect size d is small (d = 0.45) This indicates that the magnitude of the difference between the average and average is small. Pozorovaná velikost účinku d je malá (d = 0,45). To znamená, že velikost rozdílu mezi průměrem a průměrem je malá. Maximální síla (MS) U12 diference tenisté x tenistky Soubor/SC H Tenisté (n=221) Tenistky (n=193) Cohen´s d, hodnocení efektu M SD M SD Výška (cm) 155,10 7,62 154,60 6,94 0,07 (žádný) Hmotnost (kg) 43,50 6,68 43,49 7,17 0,00 (žádný) MS (kp) 25,14 4,60 23,08 4,61 0,45 (malý) RS 0,58 0,09 0,53 0,09 0,56 (střední) Statistická a věcná významnost diferencí M1 a M2 mezi tenisty a tenistkami (t-test, ES index d) https://www.statskingdom.com/140MeanT2eq.html) 1. TV: p-hodnota (0.488) > α (0.05), H0 nelze zamítnout, d = 0.07 (žádný efekt) 2. MS: p-hodnota (0.000) < α (0.05), H0 se zamítá, d = 0,45 (malý efekt) Př. 2: Formulace: alternativní hypotéza (HA, H1) HA1: intersexuální rozdíly somatických a motorických předpokladů mezi tenisty (n=157) a tenistkami (n=163) ve věkové kategorii 13–14 let jsou významné. Category M (n=157) SD M (n=163) SD Cohen´s d Výška (cm) 169.79 9.27 164.93 5.80 0.63 (med) Hmotnost (kg) 57.05 9.26 53.57 6.31 0.44 (small) Max. síla (kp) 34.64 7.53 29.09 3.84 0.94 (large) Rel. síla 0.61 0.10 0.55 0.06 0.73 (med) ŘEŠÍME 2 TYPY TESTOVÁNÍ HYPOTÉZ o 1. Významnosti diferencí středních hodnot (M1, M2) dvou výběrových souborů (n1, n2), 2. Významnosti závislosti (vztahu, korelace) dvou či více jevů (proměnných). 3.4 TESTOVÁNÍ STATISTICKÝCH HYPOTÉZ POSUZOVÁNÍ STATISTICKÉ VÝZNAMNOSTI STATISTICKÁ „KUCHAŘKA“ pro soubory závislé/nezávislé a data 1. nominální 2. ordinální 3. metrická (kardinální) TESTOVÁNÍ STATISTICKÝCH HYPOTÉZ STATISTICKÉ TESTOVACÍ METODY Test Effect size small medium large d .20 .50 .80 r .10 .30 .50 χ2 .10 .30 .50 (1) Cohen (1988, 1992). Indexy velikosti efektu (hodnoty pro malé, střední a velké efekty). POSUZOVÁNÍ VĚCNÉ VÝZNAMNOSTI Vysvětlivky: d = pro diference středních hodnot r = pro korelace χ2 = pro chí kvadrát (rozložení četností) 1. NOMINÁLNÍ DATA - STATISTICKÉ TESTOVACÍ METODY PŘEDPOKLAD PROBLÉM TESTOVACÍ METODA Dva nezávislé soubory (znaky nabývají právě dvou hodnot) Zkouška významnosti rozdílů souborů X2 -čtyřpolní test (Fischerův test, čtyřpolní tabulka) Dva nezávislé soubory (znaky nabývají více hodnot) Zkouška významnosti rozdílů souborů X2 -vícepolní test (kontingenční tabulka) Dva závislé soubory (znaky nabývají právě dvou hodnot) Zkouška významnosti změn X2 -Mc Nemarův test Dva závislé soubory Hodnocení závislosti Koef. kontingence C 1. Lyžaři 2. Lyžaři Znak - kouření 2. ORDINÁLNÍ DATA - STATISTICKÉ TESTOVACÍ METODY PŘEDPOKLAD PROBLÉM TESTOVACÍ METODA Dva nezávislé soubory Test rovnosti centrálních tendencí Medianový test (jednoduchý), U-test Mann-Whitneyho, Kolmogorov-Smirnovův test, Marshallův test Dva závislé soubory Test rovnosti centrálních tendencí Znaménkový test, Wilcoxonův test Více nezávislých souborů Test rovnosti centrálních tendencí Medianový test (rozšířený), H-test Kruskal-Wallisův (analýza rozptylu) Dva závislé soubory Hodnocení míry závislosti Spearmanův resp. Kendallův koeficient korelace Více závislých souborů Hodnocení míry závislosti Friedmanova analýza rozptylu 1. Gymnasté A 2. Gymnasté B Znak - body 3. METRICKÁ DATA - STATISTICKÉ TESTOVACÍ METODY PŘEDPOKLAD PROBLÉM TESTOVACÍ METODA Dva nezávislé soubory Zkouška rovnosti rozptylů (homogenita) F-test Dva nezávislé soubory Zkouška rovnosti středních hodnot t-test Dva nezávislé soubory Zkouška nezávislosti korelací Korelační test Dva závislé soubory Zkouška rovnosti rozptylů (homogenita) F-test Tenisté Tenistky Znak: TV 3. METRICKÁ DATA - STATISTICKÉ TESTOVACÍ METODY PŘEDPOKLAD PROBLÉM TESTOVACÍ METODA Dva závislé soubory Zkouška rovnosti středních hodnot Diferenční t-test (párový) Dva závislé soubory Hodnocení závislosti Koef. součinové korelace a regrese Více nezávislých souborů Zkouška rovnosti průměrů Analýza rozptylu, Duncanův test pořadí, Bartlettův test Více nezávislých souborů Zkouška rovnosti korelačních koeficientů Test homogenity Tenisté Tenistky Znak: TV ROZHODOVACÍ DIAGRAM PRO UŽITÍ t-TESTU DVA NÁHODNÉ VÝBĚRY NEZÁVISLÉ ZÁVISLÉ t-test pro t-test pro nezávislé výběry závislé výběry F-test homogenní heterogenní rozptyl rozptyl s1 2 = s2 2 s1 2  s2 2 t-test pro t-test pro homogenní heterogenní rozptyl rozptyl STATISTICKÉ TESTOVACÍ METODY Párový t - test - dva závislé soubory - zkouška rovnosti středních hodnot PŘÍKLAD – Zjistěte, zda se na automobilu určité značky sjíždějí obě přední pneumatiky stejně rychle číslo automobilu 1 2 3 4 5 6 pravá pneumatika 1,8 1 2,2 0,9 1,5 1,6 leva pneumatika 1,5 1,1 2 1,1 1,4 1,4 rozdíl 0,3 -0,1 0,2 -0,2 0,1 0,2 H0 : μ = μ1 – μ2 = 0 HA : μ = μ1 – μ2 ≠ 0  − = −− 2 1;1   n tTn s X T hypotézu nelze zamítnou STATISTICKÉ TESTOVACÍ METODY Párový t - test číslo automobilu 1 2 3 4 5 6 pravá pneumatika 1,8 1 2,2 0,9 1,5 1,6 leva pneumatika 1,5 1,1 2 1,1 1,4 1,4 rozdíl 0,3 -0,1 0,2 -0,2 0,1 0,2 ( ) ( ) ( ) ( ) 1941,00377,0 0377,0 5 18833,0 5 1167,00167,02833,01167,01833,02167,0 1 1 0833,0 6 5,0 2,01,02,02,01,03,0 6 11 2 1 222222 22 1 === == = ++−++−+ =− − = ==++−+−==   = = ss XX n s X n X n i i n n i 571,20518,16 1941,0 00833,0 571,2975,0;5 2 05,0 1;16 2 1;1 = − = − = === −−−− n s X T ttt n   STATISTICKÉ TESTOVACÍ METODY Párový t - test Protože 1,0518 < 2,571, nelze na základě získaných dat zamítnout hypotézu, že se obě přední pneumatiky sjíždějí stejně rychle. = > z tabulek STATISTICKÉ TESTOVACÍ METODY Párový t - test Pomocí Excelu – Analýza dat – Dvouvýběrový párový t-test na střední hodnotu Dvouvýběrový párový t-test na střední hodnotu pravá pneumatika leva pneumatika Stř. hodnota 1,5 1,416666667 Rozptyl 0,24 0,109666667 Pozorování 6 6 Pears. korelace 0,961571662 Hyp. rozdíl stř. hodnot 0 Rozdíl 5 t Stat 1,051757905 P(T<=t) (1) 0,17053101 t krit (1) 2,015048372 P(T<=t) (2) 0,34106202 t krit (2) 2,570581835 STATISTICKÉ TESTOVACÍ METODY Dvouvýběrový t - test - dva nezávislé soubory - test rovnosti středních hodnot PŘÍKLAD – U studentů rozdělených do dvou skupin byl zaznamenán počet leh-sedů za 1 minutu. Jsou obě skupiny stejně výkonné? H0 : μ1 = μ2 HA : μ1 ≠ μ2 ( ) ( ) ( )  + −+ −+− − = −−+ 2 1;2 22 2 11  mn YX tT mn mnnm smsn YX T hypotézu nelze zamítnou 1. skupina 62 54 55 60 53 58 2. skupina 52 56 49 50 51 STATISTICKÉ TESTOVACÍ METODY Dvouvýběrový t - test 1. skupina 62 54 55 60 53 58 2. skupina 52 56 49 50 51 n1=6 n2=5 APX=57 APY=51,6 sX 2 =12,8 sY 2 =7,3 ( ) ( ) ( ) ( ) ( ) ( ) 79,255,24 2,295,62 4,5 56 256.5.6 3,7158,1216 6,5157 2 11 22 = + = = + −+ −+− − = = + −+ −+− − = mn mnnm smsn YX T YX 262,279,2 262,2975,0;9 2 05,0 1;256 2 1;2 = === −−+−−+ T ttt mm  STATISTICKÉ TESTOVACÍ METODY Dvouvýběrový t -test Protože 2,79 ≥ 2,262 zamítáme hypotézu, že se obě skupiny studentů jsou stejně výkonné. = > z tabulek STATISTICKÉ TESTOVACÍ METODY Dvouvýběrový t - test Pomocí Excelu – Analýza dat – Dvouvýběrový t-test s rovností rozptylů Dvouvýběrový t-test s rovností rozptylů 1. skupina 2. skupina Stř. hodnota 57 51,6 Rozptyl 12,8 7,3 Pozorování 6 5 Společný rozptyl 10,35555556 Hyp. rozdíl stř. hodnot 0 Rozdíl 9 t Stat 2,77122216 P(T<=t) (1) 0,010855041 t krit (1) 1,833112923 P(T<=t) (2) 0,021710083 t krit (2) 2,262157158 STATISTICKÉ TESTOVACÍ METODY F - test - dva nezávislé soubory - zkouška rovnosti rozptylů PŘÍKLAD – Na základě dat uvedených v předchozím příkladě rozhodněte, zda oba základní soubory mají stejné rozptyly. H0 : σX 2 = σY 2 HA : σX 2 ≠ σY 2  = −−− 2 1;1,1 2 2 1,  mn Y X FZ Zabytakvolím s s Z hypotézu nelze zamítnou 1. skupina 62 54 55 60 53 58 2. skupina 52 56 49 50 51 STATISTICKÉ TESTOVACÍ METODY F - test 1. skupina 62 54 55 60 53 58 2. skupina 52 56 49 50 51 n=6 m=5 sX 2 =12,8 sY 2 =7,3 753,1 3,7 8,12 2 2 === Y X s s Z 36,9753,1 36,9975,0;4,5 2 05,0 1;15,16 2 1;1,1 = === −−−−−− Z FFF mn  Protože 1,753 < 9,36 nelze zamítnout hypotézu o shodnosti rozptylů. = > z tabulek STATISTICKÉ TESTOVACÍ METODY F - test Pomocí Excelu – Analýza dat – Dvouvýběrový F-test pro rozptyl Dvouvýběrový F-test pro rozptyl 1. skupina 2. skupina Stř. hodnota 57 51.6 Rozptyl 12.8 7.3 Pozorování 6 5 Rozdíl 5 4 F 1.753424658 P(F<=f) (1) 0.303172533 F krit (1) 6.256056502 PŘÍKLADY VÝPOČTŮ V SOUBORU: Data-výpočty Statisticka analyza dat A_Statisticka analyza dat_postup+priklady_JS23.docx Děkuji za pozornost Leonardo da Vinci (1490) Test 25.4.2023 PODPIS Výzkumný problém: Tělesná výška a sportovní výkonnost v tenisu 1. Formulujte hypotézy: H0 (nulová) a H1 (alternativní) 2. Identifikujte výzkumné proměnné (znak, stupnice): -Gender (pohlaví) -Tělesná výška a hmotnost -Pořadí na žebříčku ATP/WTA Muži (ATP Rankings) https://www.atptour.com/en/rankings/singles/live) HO: TV významně neovlivňuje SV v M tenisu H1: TV významně ovlivňuje SV v M tenisu Ženy (WTA Rankings) https://www.wtatennis.com/rankings/singles H0: významně neovlivňuje SV v Ž tenisu H1: významně ovlivňuje SV v Ž tenisu