Projekt závěrečné práce Metodologie (np4001, nk4001) Požadavky projektu Název práce, autor, školitel ÚVOD: 1 slide SYNTÉZA POZNATKŮ: max. 3 slide, APA 7th, min. 3–5 CZ a 2–3 cizojazyčných zdrojů, formulace výzkumného problému CÍLE VÝZKUMU, VÝZKUMNÁ OTÁZKA, HYPOTÉZA: 2 slide METODIKA: max. 3 slide, typ výzkumu, charakteristika výzkumného souboru, měřící procedury, sběr dat, typy dat, metody analýzy dat LITERATURA: 1 slide, APA 7th Délka prezentace projektu max. 10 min + 5 min diskuse Nahrát do „IS/odevzdávárna“ do 14 dnů od prezentace Dodržet názvosloví a posloupnost kapitol Úvod Děti v období pubescence, který jsou narozený na začátku roku/sezóny nevědomě využívají biologických výhod plynoucí z jejich data narození. Tato výhoda je často zaměňována za sportovní talent. Po ukončení období pubescence však biologické výhody přestávají působit, ale díky snaze o co nejbrzčí identifikaci sportovního talentu, relativně starší děti jsou bráni jako elitní sportovci. Motivací pro volbu téma závěrečné práce bylo … Dosavadní vědecko-výzkumné poznatky zle shrnout … Parafráze, synonyma, IS (vejce vejci), osoba/číslo/čas Úvod ̶ Škola ̶ Motivace ̶ Vlastní zkušenost ̶ Vědecko-výzkumná východiska Syntéza poznatků Motorické schopnosti lze charakterizovat jako „soubory integrovaných, vnitřně relativně samostatných předpokladů splnit pohybový úkol“ (Čelikovský et al., 1990, p. 17). Dovalil and Choutka (2012, p. 24) motorické schopnosti popisují jako „samostatné soubory vnitřních předpokladů k vnější činnosti“. Zde si můžeme všimnout relativně stejného výkladu dané problematiky. Proces osvojování motorických schopností není krátkodobý, ale dlouhodobý proces (Měkota & Novosad, 2005). Problematice motorických schopností se zabývali i Hohmann et al. (2007), kteří zjistili, že … Výběr sportovních talentů je dlouhodobý vědecky odůvodněný proces zaměřený na vyhledávání vhodných jedinců, kteří mají předpoklady uplatnit se ve vrcholovém sportu (Hohmann & Seidel, 2003; Tranckle & Cushion, 2006). Syntéza poznatků Čelikovský, S., Blahuš, P., Chytráčková, J., Kasa, J., Kohoutek, M., Kovář R., Měkota, K., Stráňai, K., Štěpnička, J., & Zaciorskij, V. M. Antropomotorika. Praha, 1990. Státní pedagogické nakladatelství. V této knize se autoři zabývají charakteristikou antropomotoriky a jejího praktického využití v životě. Motorické schopnosti jsou “soubor integrovaných, vnitřně relativně samostatných předpokladů splnit pohybovou úkol“ (Čelikovský S., 1990, s. 17-18). Avšak DOVALIL a kol. (2009, str. 24–24) motorické schopnosti popisuje jako „samostatné soubory vnitřních předpoklady k vnější činnosti“. Proces osvojování motorických schopností není krátkodobým, ale dlouhodobým procesem (Měkota and Novosad, 2005). Cíle výzkumu, výzkumná otázka Cílem práce je zjistit vliv data narození na výkonnost všech hráčů, kteří se zúčastnili Mistrovství světa ve fotbale v roce 2022. VO1: Lze prokázat vliv data narození na výkonnost hráčů během Mistrovství světa ve fotbale? VO2: Lze prokázat vliv data narození na výkonnost hráčů v základní skupině Mistrovství světa? VO3: Lze prokázat vliv data narození na výkonnost útočníků, kteří se účastnili Mistrovství světa ve fotbale v roce 2022? Typ výzkumu: status Lze vs. jaký, které, jak, který, … Cíle výzkumu, výzkumná otázka, hypotéza Cílem výzkumu je zjistit, zda metoda HIIT (High-Intensity Interval Training) je účinnější pro rozvoj explozivní síly než klasická tréninková metoda. VO1: Jaké jsou rozdíly v úrovni explozivní síly při použití HIIT programu a klasické tréninkové metody? Hypotéza (Ha): při použití HIIT programu dojde k významnému zlepšení úrovně explozivní síly ve srovnání s použitím klasické tréninkové metody. Typ výzkumu: experiment Jedna, nebo více výzkumných proměnných? - hodnotách čeho? Cíle výzkumu, výzkumná otázka Cílem výzkumu je zjistit převažující postoje zastupitelů městské části Brno Černé Pole k záměru výstavby nového sportovního areálu Za Lužánkami. VO1: Jaké jsou postoje zastupitelů k záměru výstavby nového sportovního areálu? VO2: Jaké jsou hlavní omezení pro výstavbu nového sportovního areálu? VO3: Jaké jsou možnosti redukce zjištěných milníků? Kvalitativní práce VO1: všechny, nebo nejdůležitější? VO2: všechny omezení, nebo hlavní? Cíle výzkumu, výzkumná otázka, hypotéza ̶ Zaměnění významu výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumné otázky a hypotézy ̶ VO na kterou se nedá zjistit odpověď příslušnou studií ̶ Příliš mnoho VO, které mají tendenci se opakovat ̶ VO a H, které mají stejný význam Časté chyby v projektech Metodika (vliv data narození) Výzkum: kvantitativní, typ výzkumu: status Charakteristika výzkumného souboru: záměrný výběr mužů (n = 400), účastníci MS 2022 ve fotbale, věk 20–35 let Zdroj sekundárních dat: veřejně dostupná a náhodně zkontrolovaná data (http//ms2022.org) Typy dat: nominální (datum narození v Qi, státní příslušnost; hráčská pozice v družstvu), ordinální (pořadí týmu), metrická (dekadický kalendářní věk) Metody analýzy dat: metody deskriptivní (absolutní a relativní četnost) a analytické (chíkvadrát test, varianta test dobré schody a Cramer‘s V test, Odds ratio test) statistiky Metodika (nový tréninkový program HIIT) Výzkum: kvantitativní, typ výzkumu: experiment Charakteristika výzkumného souboru: záměrný výběr „A-týmu“ Komety Brno (n = 30; věk 25,1 ± 1,2 let; male). Rozdělení randomizací na experimentální (n = 15; věk 25,2 ± 1,6 let; male) a kontrolní soubor (n = 15; věk 24,8 ± 1,8 let; male) Charakteristika intervencí: a) Klasický trénink: 7 sérií po 2 opakování (80 % max), 4 svalové skupiny pro 1 trénink; b) HIIT trénink: variace HIIT tréninku (8–10 min) - explozivní cviky Měřící procedury: Jump and Reach test (5 pokusů, nejlepší pokus, cm), skok z místa (3 pokusy, nejlepší pokus, cm), člunkový běh 10x5m (1 pokus, sekundy). Na základě celkového skóre z pretestu byli účastníci rozděleni do experimentální a kontrolní skupiny. Celkové skóre bylo spočítáno na základě výsledků získaných z tří měřících procedur, jež byly převedeny na pořadí. Sběr dat: tělocvična na Vodové, začátek: leden 2019 (pretest, randomizace), leden–březen 2019: intervence (3x týdně, 13 týdnů, 39 intervencí), konec: duben 2019 (posttest). Typy dat: závislá proměnná je na poměrové škále (výskoky [cm], běh [s]); nezávislá proměnná je na nominální škále (kontrolní/experimentální skupina, pre-test/post-test). Metody analýzy dat: metody deskriptivní (absolutní a relativní četnost, korelace) a inferenční statistiky (párový a nepárový t-test). Metodika (postoje zastupitelstva) Typ výzkumu: kvalitativní. Teoretický přístup: metoda zakotvené teorie. Technika sběru dat: narativní interview; nahrávaný rozhovor na videokameru (informovaný souhlas); dopoledne; doba trvání do 1 hodiny; větraná místnost; zastupitelstvo města Brna a městské části Brno – Královo Pole (n = 3–4), zástupci zainteresovaných sportovních klubů (n = 3– 4) a veřejnosti (n = 3–4). Kategorizace dat: selektivní kódováním; centrální téma postoje k výstavbě nové haly a (politické, osobní, interpersonální, prostorové, finanční) vlivy potřebné k realizaci. Analýza dat: v programu MS Word (Atlas.ti nebo metoda tužka a papír) analyzovat úplný přepis všech rozhovorů; vytvoření teorie/hypotézy. Při interpretaci dat je nutné se vyhnout subjektivnímu (neobjektivnímu) přístupu ̶ Častá výmluva: v tuto chvíli ještě nevím, co budu přesně dělat. ̶ Příliš dlouhý (např. popis standardizovaného testu) nebo příliš krátký až žádný obsah (např. vynecháním relevantních podkapitol – typy dat) ̶ Nevyhledání/nevyužití standardizovaných testů ̶ „Metody analýzy dat: deskriptivní a analytická statistika“ Metodika Časté chyby v projektech Nedostatečný obsah v této kapitole je často následek nedůsledné literární rešerše Literatura ̶ Čelikovský, S., Blahuš, P., Chytráčková, J., Kasa, J., Kohoutek, M., Kovář R., Měkota, K., Stráňai, K., Štěpnička, J., & Zaciorskij, V. M. (1990). Antropomotorika (3rd ed.). Státní pedagogické nakladatelství. ̶ Dovalil, J., & Choutka, M. (2012). Výkon a trénink ve sportu (4th ed.). Olympia. ̶ Měkota, K., & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Univerzita Palackého. ̶ Hohmann, A., & Seidel, I. (2003). Scientific Aspect of Talent Development. International Journal of Physical Education, 32(3), 9–20. https://doi.org/10.1080/02701367.2003.10599790 ̶ Martin, H. C., Christ, R., Hussin, J. G., O’Connell, J., Gordon, S., Mbarek, H., Hottenga, J-J., McAloney, K., Willemsen, G., Gasparini, P., Pirastu, N., Montgomery, G. W., Navarro, P., Soranzo, N., Toniolo, N., Vitart, V., Wilson, J. F., Marchini, J., Boomsma, D. I., . . . & Donnelly, P. (2015). Multicohort analysis of the maternal age effect on recombination. Nature Communications, 6(1), 1–10. https://doi.org/10.1038-ncomms8846. ̶ Tranckle, P., & Cushion Ch. J. (2006). Rethinking Giftedness and Talent in Sport. Quest, 58(2), 265-282. https://doi.org/10.1080/00336297.2006.10491883 Musí se shodovat s obsahem v syntéze poznatků