Aplikovaná kineziologie Vyšetření kôrových funkcí Mgr. Pavlína Bazalová Co jsou to korové funkce? Korové funkce jsou vyššími poznávacími funkcemi a jsou výsledkem integrované činnosti kôrových analyzátorů v mozkové kůře. (Ambler2011, Kolára kol. 2012) Zajišťují schopnost vědomé korekce pohybu, cílený pohyb, jemné laděn modalit pohybu dle nároků zevního prostředí jako je adekvátnost síly < schopnost izolovaných pohybů. V tomto ohledu se vyskytují významné rozdíly mezi elitními a hobby sportovci, (prof. Kolář) Kôrové funkce Tyto funkce dozrávají jako poslední (neuromuskulární kontrola a neocerebelární funkce). Dozráváním téchto funkcí dochází k védomé kontrole pohybu, schopnosti motorického učení, schopnosti vědomého vnímání vlastního téla a funkce somatosenzorické pozornosti. (Cline 2005, Tolsa 2004). Kôrové funkce a sport Meeusen (2013) a Perič (2010) popisují kôrové funkce v rámci koordinačních schopností. -> Ve sportu mají neodmyslitelné místo. Souvislost s patologickou únavou, přetrénováním atd. (Meeusen, 2013). Rozhovor s prof. Kolářem: https://www.ceskatelevize.cz/porady/11347698893-pavel-kolar- clovek-a-sport/215471294160004/ Kôrové funkce a zdravotní hledisko Popisovány nejčastěji v souvislosti s centrální koordinačn poruchou. Prevalence v populaci 6%. Chlapci postiženi častěji 2:1 až 5:1. Dělení kôrových funkcí • Fatické funkce • Gnostické funkce • Praktické funkce Fatické funkce Umožilují hovořit, psát, počítat a dorozumívat se mluvenou a psanou formou a myslet v abstraktních pojmech včetné sémantiky (význam slov) Nejčastéjší poruchy řeči - percepční (senzorická, Wernickeova) a expresivní (motorická, Brocova) afázie Poruchy symbolických funkcí: alexie - čtení, agrafie - psaní, apraxie nešikovnost, akalkulie - počítání, amuzie - hudba) Gnostické funkce = vyšší smyslové vnímání (Kolář 2012, Ambler 2011) Schopnost poznávat předméty zrakem, sluchem a hmatem Komplex poznávacích úsudků včetné schopnosti abstrakce i úsudku Umožnéno propojením - zadní části parietálního laloku, retikulární formací, limbickým systémem, zrakovým a sluchovým analyzátorem Gnostické funkce Percepční - Somatognozie - vnímání a rozpoznávání tělesného schématu. Informace z mnoha smyslil - propriocepce, taktilní, zrakové, vestibulární a interoceptivní. Senzorické - Kinestezie, stereognozie - vědomá schopnost rozlišit pozici částí těla zastatické situace. Rozpoznat směr, rytmus, sílu...bez zrakové nebo sluchové kontroly. Porucha = agnózie Praktické funkce = umožilují vykonávat složitéjší účelové a tviírčí činnosti Apraxie - (získaná apraxie) - bez motorického onemocnení, piísobí doj zmätenosti nebo poruchou chování Porucha -> apraxie • Ideomotorická - zachován plán pohybu,vázne provedení • Ideativní - chybí plán pohybu • Konstrukční - skládání kostek, kreslení geometrických obrazci! Standardizované možnosti testování MACB-2 (Movement assesment baterry for children) -> pro dětí od 3 do 16 let (standardizován i pro českou populaci) https://www.youtube.com/watch?v=4oq9SBoVDD0 https://www.youtube.com/watch?v=_FucZyMY_ug Standardizovaná testová baterie pro dospělou českou populaci zatím neexistuje Standardizované dotazníky - pouze v angličtině Částečně možnost využít - MMSE (kognitivní funkce) Right hand trial - timed and recorded Praktické možnosti testování somatognozie - napr. sirka ramen, hloubka hrudníku stereognozie - poznávání tvaru předmětu grafestezie test dle Petřie schopnost relaxace izolovaná hybnost https://dspace.cuni.cz/bitstream/handie/20.500.11956/56 , , , 792/DPPR_2010_1_11510_0_327712_0_102466.pdf?se propriocepce - stejný cil (KH) - opakovaní pohybu quence=4&isAiiowed=y Praktická zkouška - testování 1) dotazníky 2) Napodobení pozice - panáčci 3) šířka ramen, délka chodidla, šířka pánve 4) dvoubodová diskriminace na předloktí 5) vibrační čití - ladička - proc. styloideus radii 6) rozdíl váhy 7) opakování pohybu - propriocepce 8) poskoky ve čtverci 9) Testování prostorové orientace bez zrakové kontroly 10) Pohybová diferenciace - izolovaný pohyb Zdroje Staines, WR., Popovich, C. Early modality-specific somatosensory cortical regions are modulated by attended visual stimuli: interaction of vision, touch and behavioral intent. Front Psychol. 2014, Apr 24, 24,5:351. Převzato 6.10.2019 z:https://www.nebi.nlm.nih.gov/pubmed/24795684 Jahodová, G. Diagnostika úrovně motoriky dětí ve věku 8 -13 let pomocí testové baterie MABC - 2 : disertační práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze. 2013, 92 I, 33 I příL Vedoucí práce disertační práce Doc. PhDr. Hana Dvořáková, CSc. Véle, František a Dobroslava JANDOVÁ. Hodnocení pohybové soustavy. Rehabilitácia. 1974, 7(9), 61. ISSN 0375-0922. Cline, H. Synaptogenesis: a balancing act between excitation and inhibition. Curr Biol, 2005, 15(6). Převzato 12.9.2019 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S096098220500271X Zdroje Tolsa, CB. Et atl. Early alternation of structural and functional brain development in premature infants born with intrauterine growth restriction. Pediatr Res, 2004, 56(l):132-8. Převzato 12.9.2019 z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15128927 Kolář P, Čech Z. Funkční změny hybného systému spojené s bolestivými stavy. In: Rokyta R (ed.). Bolest - monografie algeziologie. Praha: Tigis, 2006;685-698 Lepšíková, M. et al. Změny somatognozie v klinickém obraze chronických bolestivých poruch pohybového aparátu. Medicína po promoci. 2/2013. Převzato 12.9.2019 z: https://www.tribune.cz/clanek/29842-zmeny-somatognozie-v-klinickem-obraze-chronickych- bolestivych-poruch-pohyboveho-aparatu Vlčková, E., Šrotová, I., Vyšetření senzitivity. Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie 2014, 77/110(4): 402-418. Převzato 6.10.2019 z: https://www.csnn.eu/casopisy/ceska- slovenska-neurologie/2014-4-l/vysetreni-senzitivity-49295 Diplomová práce: Klára Kaňová, 2018. Možnosti testování a rozvoje vybraných kôrových funkcí u sportovců AMBLER, Zdeněk. Základy neurologie. 6. vydání. Praha : Galén, 2006. Os. ISBN 80-7262-433-4. Kolář a kol. (2009) Základy rehabilitace v klinické praxi