Školní pedagogika

Cíle předmětu a výstupy z učení

Cíle předmětu

Hlavním cílem předmětu je, aby se studenti orientovali v základních otázkách školní pedagogiky a reflektovali jejich uplatnění ve školní praxi. Jelikož je předmět vyučován v 1. semestru navazujícího magisterského studia, dílčím cílem je iniciovat a podporovat u studentů budování jejich profesních kompetencí, které budou dále rozvíjeny a prohlubovány nejen v dalších pedagogických disciplínách, ale především v průběhu jejich pedagogických praxí.

Výstupy z učení

Studující po absolvování předmětu: 

  • charakterizují důležité historické mezníky vzniku školy
  • vysvětlí její úlohu a funkce v soudobé společnosti
  • popíší základní principy vzdělávací politiky a demonstrují jejich implementaci do školního prostředí
  • vymezí právní postavení školy v rámci školského systému ČR
  • charakterizuje vnitřní strukturu školy
  • vyjmenují prvky podílející se na kultuře školy, klimatu třídy a na bezpečí ve škole
  • definují pojem kurikulum a aplikují tyto poznatky do práce s kurikulárními dokumenty a do plánování výuky
  • popíše strukturu a obsah profesních kompetencí učitele
  • vymezí pojem "učitelovo pojetí výuky" a na příkladech demonstruje konkrétní dopady určitého pojetí na podobu výuky
  • analyzují strukturu výuky a jednotlivé činitele charakterizují
  • objasní kritéria kvality výuky
  • na základě znalosti pojetí výuky klasifikují výukové metody a navrhují jejich využití ve výuce
  • diskutují profesi učitele a profesní rozvoj učitelů a význam sebe)reflexe
  • plánují výuku s ohledem na výsledky a individualitu žáků i celé třídy
  • aktivně používají popisnou komunikaci a zpětnou vazbu k rozvoji žáků
  • popíše obecný rámec procesu při pedagogické diagnostice
  • uvede konkrétní příklady pro využití vybraných metod pedagogické diagnostiky
  • rozlišuje různé typy hodnocení a posoudí jejich výhody a nevýhody na příkladech ze školní praxe