Školní pedagogika
Cíle předmětu a výstupy z učení
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je, aby se studenti orientovali v základních otázkách školní pedagogiky a reflektovali jejich uplatnění ve školní praxi. Jelikož je předmět vyučován v 1. semestru navazujícího magisterského studia, dílčím cílem je iniciovat a podporovat u studentů budování jejich profesních kompetencí, které budou dále rozvíjeny a prohlubovány nejen v dalších pedagogických disciplínách, ale především v průběhu jejich pedagogických praxí.
Výstupy z učení
Studující po absolvování předmětu:
- charakterizují důležité historické mezníky vzniku školy
- vysvětlí její úlohu a funkce v soudobé společnosti
- popíší základní principy vzdělávací politiky a demonstrují jejich implementaci do školního prostředí
- vymezí právní postavení školy v rámci školského systému ČR
- charakterizuje vnitřní strukturu školy
- vyjmenují prvky podílející se na kultuře školy, klimatu třídy a na bezpečí ve škole
- definují pojem kurikulum a aplikují tyto poznatky do práce s kurikulárními dokumenty a do plánování výuky
- popíše strukturu a obsah profesních kompetencí učitele
- vymezí pojem "učitelovo pojetí výuky" a na příkladech demonstruje konkrétní dopady určitého pojetí na podobu výuky
- analyzují strukturu výuky a jednotlivé činitele charakterizují
- objasní kritéria kvality výuky
- na základě znalosti pojetí výuky klasifikují výukové metody a navrhují jejich využití ve výuce
- diskutují profesi učitele a profesní rozvoj učitelů a význam sebe)reflexe
- plánují výuku s ohledem na výsledky a individualitu žáků i celé třídy
- aktivně používají popisnou komunikaci a zpětnou vazbu k rozvoji žáků
- popíše obecný rámec procesu při pedagogické diagnostice
- uvede konkrétní příklady pro využití vybraných metod pedagogické diagnostiky
- rozlišuje různé typy hodnocení a posoudí jejich výhody a nevýhody na příkladech ze školní praxe