Školní pedagogika

Pedagogická diagnostika

Výstupy z učení

  • studující popíše obecný rámec procesu při pedagogické diagnostice
  • studující uvede konkrétní příklady pro využití vybraných metod pedagogické diagnostiky

Klíčová slova

Diagnostický proces, edumetrický přístup, kazuistický přístup, diagnostická kompetence, diagnostická metoda.

Vzdělávací obsah

Doporučené zdroje a další studijní materiály

  • KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1. 
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Jana OBROVSKÁ, Dana VESELÁ, Markéta KOŠATKOVÁ, Kateřina VLČKOVÁ, Jarmila BRADOVÁ, Hana KOBLIHOVÁ and Eva TRNOVÁ. Pedagogická diagnostika a pedagogické diagnostikování. Učební materiál (Educational assessment and diagnostic assessment. Textbook). 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 90 pp. ISBN 978-80-280- 0018-9. 
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Pedagogická praxe. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X. 

Kontrolní úkoly

  1. Připravte návrh základních kroků pro proces pedagogické diagnostiky v rámci kazuistického přístupu s využitím metody pozorování a rozhovoru pro případ žáka, který často selhává v interakci se spolužáky ve třídě, straní se kolektivu, vyhýbá se komunikaci, nejraději sedí sám, kolektiv se k němu ale nechová nepřátelsky, naopak se často různí spolužáci snaží iniciovat vzájemnou komunikaci.
  2. Definujte vybrané metody pedagogické diagnostiky a uveďte k nim příklady možného použití.
  3. S jakými odborníky byste navrhovali navázat spolupráci při dalším řešení případu žáka z prvního úkolu?