Školní pedagogika
Pedagogická diagnostika
Výstupy z učení
- studující popíše obecný rámec procesu při pedagogické diagnostice
- studující uvede konkrétní příklady pro využití vybraných metod pedagogické diagnostiky
Klíčová slova
Diagnostický proces, edumetrický přístup, kazuistický přístup, diagnostická kompetence, diagnostická metoda.
Vzdělávací obsah
Doporučené zdroje a další studijní materiály
- KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Jana OBROVSKÁ, Dana VESELÁ, Markéta KOŠATKOVÁ, Kateřina VLČKOVÁ, Jarmila BRADOVÁ, Hana KOBLIHOVÁ and Eva TRNOVÁ. Pedagogická diagnostika a pedagogické diagnostikování. Učební materiál (Educational assessment and diagnostic assessment. Textbook). 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 90 pp. ISBN 978-80-280- 0018-9.
- ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Pedagogická praxe. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
Kontrolní úkoly
- Připravte návrh základních kroků pro proces pedagogické diagnostiky v rámci kazuistického přístupu s využitím metody pozorování a rozhovoru pro případ žáka, který často selhává v interakci se spolužáky ve třídě, straní se kolektivu, vyhýbá se komunikaci, nejraději sedí sám, kolektiv se k němu ale nechová nepřátelsky, naopak se často různí spolužáci snaží iniciovat vzájemnou komunikaci.
- Definujte vybrané metody pedagogické diagnostiky a uveďte k nim příklady možného použití.
- S jakými odborníky byste navrhovali navázat spolupráci při dalším řešení případu žáka z prvního úkolu?