POZORNOST np4113 Psychologie pro učitele Radek Šíp Vztah Tvorba poznání Bloomova taxonomie Osvojování dovedností CÍL Typy učení Proměnlivost podnětů Učení POZORNOST • Zaměřenost psychiky • Je selektivní • Část vědomi Senzorický registr Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť rozpad rozpad ztráta přístupu rozpad interference vybaveníuložení TYPY POZORNOSTI Bezděčná • Nevědomá • Evoluční význam • Chytit ji • Podněty: nové, výrazné, emočně zabarvené, vztahující se k sobě Záměrná • Vědomá • Úsilí • Využít jí • Neunavit POZORNOST (V PROCESU UČENÍ) • Individuální rozdíly (soc. sítě) • Kapacita (7±2) • Koncentrace (motivace) • Stabilita (délka x rušivé vlivy) • Rozdělování (časem automatické x nutné vést) SOCIÁLNÍ SÍTĚ A ELEKTRONIKA • Přepnutí mezi počítačovými aplikacemi během pracovního dne - 566x (Baiely, 2020, s. 86,) • 237 notifikací za den u teenagerů (25% během školy, 5 % v noci) • Medián používání mobilu - 43 minut během školy • Až 498 zkontrolovaných notifikací, během pár minut až 16 hodin. https://www.commonsensemedia.org/sites/default/files/research/report/2023-cs-smartphone-research-report_final-for-web.pdf POZORNOST A UČENÍ Senzorický registr Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť rozpad rozpad ztráta přístupu rozpad interference vybaveníuložení • Aktivní práce s informací • Zaměřovat na informaci pozornost (focusing) • Práce podle druhu informace a individuálních preferencí ZABIJÁCI POZORNOSTI • Too much • Too little • Nestrukturovanost • Monotónnost • Přesvědčení • Více věcí najednou • A další… PÁR TIPŮ PRO PRÁCI S POZORNOSTÍ • „V minulém déle jste viděli…“ • Plán hodiny • Střídání aktivit • Kognitivní zapojení, aplikace • Vypichování • Pauzy • Humor / osobitost / lidskost Senzorický registr Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť rozpad rozpad ztráta přístupu rozpad interference vybaveníuložení OTÁZKY A KONGITIVNÍ NÁROČNOST Vyšší kog. náročnosti • Odpověď na ně není v učebnici • Cílí na aplikaci / analýzu / syntézu / hodnocení • „Jaké důsledky v dnešním světě má rozpad Sovětského svazu?“ Nižší kog. náročnosti • Vybavení si faktu • „Kdy skončila studená válka?“ • „Na jaké státy se rozpadl Sovětský svaz?“ CVIČENÍ Vyberte si jednu oblast vašeho bytí (práce / škola/ koníček..) a sepište si všechny aktivity, které vás v té oblasti nudí, frustrují a baví CVIČENÍ Nudí Baví Frustruje Výběrka na věci Vymýšlení nových kurzů Příprava prezentací Dlouhé porady Příprava prezentací Žádat o peníze Výuka samotná Domluvy s ostatními TEORIE OPTIMÁLNÍ ÚROVNĚ AKTIVACE • Příliš vysoká – frustrace • Příliš nízká – nuda • Frustraci doplnit o / naučit se • Nuda – jak z toho udělat challenge / přidat si aktivaci? Nudí Baví Frustruje Výběrka na věci Vymýšlení nových kurzů Vybavování laboratoře Čekat na hodiny Příprava prezentací Žádat o peníze Výuka samotná Domluvy s ostatními SEMINÁŘOÚKOL • Otázky kognitivní náročnosti • Udělat si cvičení + kazuistiku DĚKUJI ZA POZORNOST