UČENÍ Psychologie pro učitele Radek Šíp Vztah Tvorba poznání Bloomova taxonomie Osvojování dovedností CÍL Typy učení Proměnlivost podnětů Učení TVORBA POZNÁNÍ – JEAN PIAGET Asimilace (nové informace zařazuji do existujících schémat nebo je ignoruji) Akomodace (nesoulad moje schémata a svět který vnímám je příliš velký, ignorace nebo asimilace není možná --) tvorba nových schémat) Eqilibrium (rovnovážný stav = moje schémata odpovídají mému vnímání světa) MOTIVACE V PROCESU UČENÍ Kdy Vás učení baví / bavilo? Co zabíjí Vaší motivaci se učit? Kdy se chcete učit? Proč se vůbec učíte? MOTIVACE V PROCESU UČENÍ • Užitečnost / smysluplnost do budoucna • Kvalifikace (propojování s praxí) • Zajímavost učeného • Pozitivní hodnocení, úspěch • Uznání • Vyhýbání se nepříjemným důsledkům špatného hodnocení • Autonomie, přebírání zodpovědnosti • Fyziologie ? MOTIVACE Vnitřní Vnější SMYSLUPLNOST UČENÍ • Vlastní aktivita • Konstruktivnost učení (jak mi to zapadá do zbytku?) • Kumulativnost učení (pyramida x síť) • Zodpovědnost za své učení (autoregulace) • Zacílenost (identifikace s cíli? práce s jazykem) SMYSLUPLNOST UČENÍ • K čemu to je dobré? • Na co to navazuje? • Proč je výhodné to umět do budoucna? K čemu to bude? SLOŽKY SMYSLUPLNÉHO UČENÍ • Očekávání (co mě čeká + co já čekám od toho) • Motivace • Uplatnění dosavadních znalostí • Pozornost • Sense-making • Porozumění (srovnání staré - nové) OTÁZKY A KONGITIVNÍ NÁROČNOST Vyšší kog. náročnosti • Odpověď na ně není v učebnici • Cílí na aplikaci / analýzu / syntézu / hodnocení • „Jaké důsledky v dnešním světě má rozpad Sovětského svazu?“ Nižší kog. náročnosti • Vybavení si faktu • „Kdy skončila studená válka?“ • „Na jaké státy se rozpadl Sovětský svaz?“ SLOŽKY SMYSLUPLNÉHO UČENÍ • Vytváření hypotéz (aplikace – co když) • Opakování (různé formy) • Zpětná vazba (jak výkon probíhal, efekty) • Hodnocení • Monitorování • Kombinování, integrování, syntéza DÍKY!