MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK NP4411VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE RADEK ŠÍP Mladší školní věk •6 – 12 let •Nástup do školy •Formování sebepojetí a sebehodnocení •Rozvoj záměrné pozornosti Fyzický vývoj •Zlatý věk motorického učení •První období tělesné zdatnosti a obratnosti Hrubá motorika •Dochází ke zvýšení tělesné síly •Rozvoji schopnosti plánovat a organizovat aktivity •Zlepšuje se vytrvalost při fyzických činnostech •Reakční doba na konci období dosahuje vrcholu •Roste výkonost ve sportu i jiných aktivitách •Rychlá únavnost kvůli neefektivnímu využívání energie, avšak regenerace je taktéž rychlá •Připravenost zvládnout základy týmových sportů a kolektivní spolupráce •V závěru daného období se dítě svou fyzickou obratností i manuální zručností vyrovná dospělým Jemná motorika •Postupné zvyšování kontroly nad pohyby • Automatizace pohybů •Zlepšení psaní i rýsování Kognitivní vývoj •Rozvoj logického myšlení založeného na konkrétních příkladech •Děti se učí generalizovat a zobecňovat •Ustupuje magické myšlení a nahrazuje ho myšlení založené na vlastních zkušenostech •Dochází k výraznému rozvoji učení a kognitivních procesů, včetně paměti a metakognitivních dovedností jako je plánování či organizace. Kognitivní vývoj •Ustupuje egocentrismus, ale stále černobílý svět •Postupně se objevuje decentrace (více perspektiv) •Potřeba pravidel, jasného uspořádání •Morální absolutismus •Chybí zkušenosti a odhad, plánuje nereálné cíle – je třeba skálopevně přesvědčeno o slavné kariéře sportovce, vynálezce nebo zpěváka. Překážky nerozezná a neuznává Pozornost •Záměrná •Učí se orientovat v čase a prostoru •Vnímání dětí se vývojem přibližuje vnímání dospělého •Pomáhá vizualizace, střídání aktivit, zařazení pohybových aktivit • Smysluplnost a odpočinek Verbální schopnosti •Děti se učí a osvojují si gramatická pravidla, rozšiřují svůj jazyk o synonyma a běžně používané fráze •Dochází k rozšíření slovní zásoby včetně méně běžných výrazů, odborných termínů a cizích slov •V rámci základního vzdělávání začínají studenti s výukou prvního cizího jazyka •Děti se seznamují s písemnou a elektronickou komunikací •V tomto věku se některé děti stávají čtenáři, což jim poskytuje náskok Chápání významů •Začínají chápat a používat ironii, sarkasmus a nadsázku •Postupně přizpůsobují svůj komunikační styl sociálnímu statusu a kontextu lidí, se kterými se zrovna baví •Osvojují si schopnost rozlišovat mezi formálním jazykem a hovorovým vyjadřováním, jako je používání slangu s přáteli Sociální vývoj •Děti získává nové kontakty mimo okruh rodiny •Spolužáci začínají být vedle rodičů a učitelů významní pro utváření názorů •Snadné a rychlé navazování vztahů •Třídní kolektiv se diferenciuje. Populární jsou často děti, které jsou sociálně aktivní, sportovně nadané, mají dobré školní výsledky nebo jsou přátelské a ochotné pomáhat •Děti se učí zvládat protikladné požadavky, konflikty i vlastní emoce (touha být nejlepší versus touha patřit do party) •Rozvíjejí nové sociální dovednosti, jako je poskytování podpory druhým, empatie a schopnost pracovat v týmu •Vyhledávají a mají v oblibě kolektivní hry a soutěže s ostatními Sociální vývoj - normy •Školák již má zvnitřnělé základní normy sociálního chování a hodnoty, vše je však labilní a během školního věku se začínají sociální normy morálního jednání stabilizovat ▪Na začátku období – podle důsledků (trestů a odměn) ▪Na konci - snaha být dobré dítě, zvnitřněný řád Sebepojetí a sebehodnocení •Rozvoj sebehodnocení •Seberealizace přibývá postupně •V 10 letech schopno introspekce a spontánní sebereflexe, často mluví o svých pocitech •Rodiče mají vliv na kladné/záporné sebehodnocení Sebehodnocení •Opakované (ne)úspěchy (i dílčí) + jak se pracuje s chybou • Osobnostní charakteristiky, nízká frustrační tolerance • Handicap • Vliv prostředí, rodiny STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK np4411Vývojová psychologie Radek šíp Starší školní věk 12 – 18 let (Adolescence 12-20) Tělesné dospívání Hledání vlastní identity Partnerství Svoboda a Zodpovědnost Sekulární akcelerace 16 Fyzický vývoj Rozvoj síly, rychlosti a vytrvalosti Různě rychlý (dívky x chlapci, ale i uvnitř týmů tříd…) Pohlavní vývoj a dospívání – důležitost vzhledu U dívek – významnější kvalitativní změny U chlapců – zdánlivě více kvantitativní změny Hodnocení změn Dívky X Chlapci 17 Kognitivní vývoj Konkrétní realita --) hypotetický svět Hypoteticko-deduktivní myšlení Rozvoj kognitivní flexibility (různé strategie) Nárůst důležitosti budoucnosti i minulosti Metakognice 18 Kognitivní vývoj • Připouštějí různé možnosti • Systematické uvažování • Experimentování s vlastními úvahami 19 Emoční vývoj • Reakce výrazné a často nepřiměřené • Proměnlivé a neznámé • Uzavřenost (emoce jako intimní součást sebe sama) • Negativní afektivita kvůli nejistotě a zaměření na sebe 20 21 Steinberg, L.D. (2009). Should the science of adolescent brain development inform public policy? The American psychologist, 64 8, 739-50 . 22 Konrad, K., Firk, C., & Uhlhaas, P. J. (2013). Brain development during adolescence: neuroscientific insights into this developmental period. Deutsches Ärzteblatt International, 110(25), 425. https://stock.adobe.com/cz/images/limbic-system-cross-section-of-the-human-brain/249739415 Osobnostní vývoj Potřeba jistoty a bezpečí Potřeba seberealizace Potřeba otevřené budoucnosti Potřeba vzrušujících zážitků 23 Nejistota a změny Dočasný kognitivní egocentrismus Kritičnost + polemizování Pocit výjimečnosti (úvah) Výkyvy sebepojetí a kolísání sebedůvěry Radikalismus Odmítání kompromisů a výjimek 24 Sociální potřeby v adolescenci • Autonomie / Nezávislost • Přátelství / Sdílení • Uznání / Úspěch • Akceptace / Pochopení / Patřit • Intimity • Bezpečí / Jistoty 25 Sociální vývoj Identita Sebehodnocení Intimní vztahy Pohlavní identita Pracovní oblast Proměna s rodiči 26 Utváření identity Přejmutí identity Podle vzoru Oblečení Hudba Výzor Difúzní forma Přelétavost nevyhraněnost Moratorium Krize Pochyby Dosažená identita 1 2 3 4 27