Didaktika tělesné výchovy

Cíle předmětu a výstupy z učení

Cíle předmětu

Cílem předmětu Didaktika tělesné výchovy je systematicky u studentů rozvíjet předpoklady pro efektivní plánování, vedení, řízení a hodnocení vzdělávacího procesu žáků v tělesné výchově. Tento hlavní cíl je postupně naplňován vysvětlením zakotvení didaktiky tělesné výchovy v oboru pedagogiky a obecné didaktiky a vztahů k ostatním souvisejícím vědním disciplínám, výkladem významných období a okamžiků historického vývoje tělesné výchovy, a především analýzou a interpretací průběhu vzdělávacího procesu, jeho prvků (žák, učitel, učivo, podmínky) a etap. Studenti jsou podporováni v reflexi získaných znalostí a dovedností, jejich syntéze při řešení problémových situací a v diskuzi o konkrétních dopadech do jejich vlastního pedagogického působení.

Výstupy z učení

Po absolvování předmětu studující: 

  • vymezí předmět didaktiky jako vědní disciplíny a zařadí didaktiku tělesné výchovy do struktury pedagogických věd
  • popíše vztah didaktiky tělesné výchovy k pedagogice, obecné didaktice, speciálním didaktikám a k souvisejícím vědním disciplínám, zejména kinantropologii, psychologii a některým biologickým vědám
  • identifikuje hlavní vývojové etapy historie tělesné výchovy jako školního předmětu na českých školách
  • popíše hlavní rysy současné české vzdělávací politiky se zaměřením na konstrukci kurikula základního a středního školství a příslušné stěžejní kurikulární dokumenty
  • v kurikulu základního a středního vzdělávání identifikuje vzdělávací oblasti, zahrnující tělesnou výchovu, analyzuje jejich obsah a implementuje je do vzdělávacího procesu
  • formuluje konkrétní dílčí vzdělávací cíle
  • sestaví vlastní návrh části ročního tematického plánu pro výuku tělesné výchovy
  • vysvětlí, jak může průběh vzdělávacího procesu ovlivňovat osobnost učitele a žáka
  • identifikuje možné činitele působící na motivaci k učení a zásady efektivní komunikace mezi učitelem a žákem
  • určí faktory, ovlivňující výběr učiva, vyučovacích postupů, vyučovacích a diagnostických metod, kritérií pro hodnocení a organizačních forem výuky
  • na základě stanoveného vzdělávacího cíle vybere vhodný didaktický řídicí styl nebo specifickou didaktickou formu
  • popíše strukturu vyučovací jednotky a definuje cíle jejích jednotlivých částí v závislosti na realizovaném obsahu
  • posoudí význam jednotlivých didaktických zásad pro průběh vzdělávacího procesu a možné dopady na jeho výsledky
  • rozliší jednotlivé druhy senzomotorického učení a definuje jeho fáze
  • posoudí význam sebehodnocení pro rozvoj žáka
  • vysvětlí souvislost mezi vzdělávacím cílem a hodnocením výsledku vzdělávacího procesu
  • interpretuje funkce kriteriálního hodnocení a zpětné vazby a posoudí kvalitu takového hodnocení
  • zváží pozitiva a negativa nejčastěji používaných forem hodnocení v tělesné výchově