Cíle předmětu a výstupy z učení
Cíle předmětu
Cílem předmětu Didaktika tělesné výchovy je systematicky u studentů rozvíjet předpoklady pro efektivní plánování, vedení, řízení a hodnocení vzdělávacího procesu žáků v tělesné výchově. Tento hlavní cíl je postupně naplňován vysvětlením zakotvení didaktiky tělesné výchovy v oboru pedagogiky a obecné didaktiky a vztahů k ostatním souvisejícím vědním disciplínám, výkladem významných období a okamžiků historického vývoje tělesné výchovy, a především analýzou a interpretací průběhu vzdělávacího procesu, jeho prvků (žák, učitel, učivo, podmínky) a etap. Studenti jsou podporováni v reflexi získaných znalostí a dovedností, jejich syntéze při řešení problémových situací a v diskuzi o konkrétních dopadech do jejich vlastního pedagogického působení.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studující:
- vymezí předmět didaktiky jako vědní disciplíny a zařadí didaktiku tělesné výchovy do struktury pedagogických věd
- popíše vztah didaktiky tělesné výchovy k pedagogice, obecné didaktice, speciálním didaktikám a k souvisejícím vědním disciplínám, zejména kinantropologii, psychologii a některým biologickým vědám
- identifikuje hlavní vývojové etapy historie tělesné výchovy jako školního předmětu na českých školách
- popíše hlavní rysy současné české vzdělávací politiky se zaměřením na konstrukci kurikula základního a středního školství a příslušné stěžejní kurikulární dokumenty
- v kurikulu základního a středního vzdělávání identifikuje vzdělávací oblasti, zahrnující tělesnou výchovu, analyzuje jejich obsah a implementuje je do vzdělávacího procesu
- formuluje konkrétní dílčí vzdělávací cíle
- sestaví vlastní návrh části ročního tematického plánu pro výuku tělesné výchovy
- vysvětlí, jak může průběh vzdělávacího procesu ovlivňovat osobnost učitele a žáka
- identifikuje možné činitele působící na motivaci k učení a zásady efektivní komunikace mezi učitelem a žákem
- určí faktory, ovlivňující výběr učiva, vyučovacích postupů, vyučovacích a diagnostických metod, kritérií pro hodnocení a organizačních forem výuky
- na základě stanoveného vzdělávacího cíle vybere vhodný didaktický řídicí styl nebo specifickou didaktickou formu
- popíše strukturu vyučovací jednotky a definuje cíle jejích jednotlivých částí v závislosti na realizovaném obsahu
- posoudí význam jednotlivých didaktických zásad pro průběh vzdělávacího procesu a možné dopady na jeho výsledky
- rozliší jednotlivé druhy senzomotorického učení a definuje jeho fáze
- posoudí význam sebehodnocení pro rozvoj žáka
- vysvětlí souvislost mezi vzdělávacím cílem a hodnocením výsledku vzdělávacího procesu
- interpretuje funkce kriteriálního hodnocení a zpětné vazby a posoudí kvalitu takového hodnocení
- zváží pozitiva a negativa nejčastěji používaných forem hodnocení v tělesné výchově