3. Cíle a projektování výuky Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. np/nk 4115 Didaktika tělesné výchovy Katedra tělesné výchovy a společenských věd (EDUC) Cíle a projektování výuky 1 Typické úrovně projektování výuky na škole ŠVP Roční tematický plán Příprava na vyučovací jednotku Cíle a projektování výuky 2 Vzdělávací cíle ̶ cíle jsou v rámci celého kurikula rozvrstveny na úrovni jednotlivých kurikulárních dokumentů (Strategie 2030+, RVP, ŠVP + školský zákon) ̶ uvědomělá práce s hierarchií cílů Cíle a projektování výuky 3 Cíle současné školní TV ̶ vzdělávací cíle ̶ informativní (poznatky, postupy, metody…) ̶ formativní (rozvoj schopností, zkvalitňování pohybového projevu…) ̶ výchovné cíle ̶ všeobecné (charakterové vlastnosti, estetické prožívání, ochrana životního prostředí) ̶ specifické (kladný vztah k pohybu, rozvoj tělesné zdatnosti, zájem o sportovní činnost) ̶ zdravotní cíle ̶ kompenzační (kompenzace tělesné zátěže, regenerace duševních sil, obnova pozornosti…) ̶ hygienické (osobní hygiena při pohybových aktivitách, užívání cvičebního úboru, správná výživa, dostatek spánku…) ̶ socializační cíle ̶ skupinové (spolupráce v týmu, poskytování opory, záchrany a dopomoci, prožívání různých rolí ve skupině, důvěra v ostatní členy týmu…) ̶ individuální (zvyšování sebedůvěry, kladné sebepojetí, rozvoj komunikačních schopností, tolerance, ohleduplnost, smysl pro fair play…) (Fialová, 2010, s. 91-95) Cíle a projektování výuky 4 Cíl vs. téma vyučovací jednotky ̶ cíl - vyjádření požadovaného výkonu žáka ̶ Žák provede hod míčkem z místa na vzdálenost s dodržením základních kritérií techniky hodu. ̶ téma - popis obsahu vyučovací jednotky ̶ Hod míčkem. Cíle a projektování výuky 5 Cíl vyučovací jednotky​ a) Naučit žáky technicky správné provedení stoje na rukou.​ b) Gymnastika – stoj na rukou se záchranou.​ c) Žák technicky správně předvede stoj na rukou se záchranou.​ d) Technika stoje na rukou a záchrany.​ Formulace cíle z pohledu žáka zajišťuje jednoznačné směřování vzdělávacího procesu k jeho rozvoji!!! Cíle a projektování výuky 6 Práce s cíli ve výuce ̶ cíl formulujeme na základě záměru, daného cílem vyšší úrovně, a potřeb a možností žáků (akceptovatelný a dosažitelný cíl) ̶ stanovený cíl má být v souladu s didaktickými (pedagogickými) zásadami ̶ ve vztahu k plánovanému cíli je potom nutné promyslet: ̶ obsah (učivo) ̶ didaktické řídicí styly, vyučovací metody a organizační formy ̶ didaktické prostředky, pomůcky ̶ podmínky vzdělávacího procesu ̶ promyšleně formulovaný cíl ale nepřináší jen informaci o podobě výstupu učení, je potřeba k němu vztahovat i kritéria pro průběžné i závěrečné hodnocení, případně sebehodnocení Cíle a projektování výuky 7 Práce s cíli ve výuce ̶ Sdělovat cíl žákům? ̶ Ztotožnit se vnitřně se stanoveným cílem je jeden ze zásadních motivačních mechanismů učení. ̶ Znalost cíle umožňuje žákovi vést i svou vlastní vnitřní sebereflexi. Cíle a projektování výuky 8 Další členění cílů ̶ podle časového horizontu ̶ dlouhodobé (cíle pro určitý stupeň vzdělání, cíle daného předmětu v daném ročníku...) ̶ etapové (střednědobé, cíle tematického celku...) ̶ krátkodobé (cíle vyučovací jednotky...) ̶ podle ovlivňované složky osobnosti ̶ kognitivní (zaměřené na rozvoj poznávacích procesů) ̶ afektivní (někdy označované jako cíle výchovné - utváření postojů, hodnotových orientací...) ̶ psychomotorické (zaměřené na nervosvalovou koordinaci) (Hajerová Müllerová, Slavík, 2020, s. 109) Cíle a projektování výuky 9 Kognitivní vzdělávací cíle Bloomova taxonomie kognitivních cílů Cíle a projektování výuky 10 Úroveň kognitivních procesů Příklady aktivní slovesa pro vyjádření Zapamatovat - vybavit si, rozpoznat určitá fakta či informace. rozpoznat, vyjmenovat, popsat, identifikovat, reprodukovat, určit, naučit se... Porozumět - chápat význam sdělení. vysvětlit, vyjádřit vlastními slovy, shrnout, přiřadit, přeložit, interpretovat, uvést příklady... Aplikovat - použít informace či dovednosti v nových situacích k řešení problémů. aplikovat, provést, použít, předvést, vytvořit, uspořádat, vyřešit, vybrat... Analyzovat - určovat vzájemné vztahy mezi ději, rozdělit děj na dílčí části. porovnat, roztřídit, začlenit, analyzovat, vybrat, rozdělit, vysvětlit proč, najít rozdíl, prozkoumat... Hodnotit - posoudit význam, hodnotu, přínos, podle daných kritérií. posoudit, zhodnotit, ověřit, obhájit, vyvrátit, doporučit... Tvořit - kombinací původních jednotlivých myšlenek, vytvořit myšlenky nové. tvořit, navrhnout, načrtnout, psát, naplánovat, stanovit, rozvinout, sestavit... Afektivní vzdělávací cíle Taxonomie Krathwohla (podle Rambouska, 2014) 1. Přijímání - žák je ochoten přijímat nebo vnímat určité jevy, pozorovat je, tolerovat je, nevyhýbat se jim (typická slovesa: rozlišovat, akceptovat, naslouchat...). 2. Reagování - žák je více zainteresován a je více aktivní než na předchozí úrovni (typická slovesa: odpovídat, vyhovět, pomáhat, uposlechnout, reagovat na...). 3. Oceňování hodnot - žák oceňuje určité skutečnosti jako žádoucí (typická slovesa: připojovat, argumentovat, upřednostňovat, angažovat se, sdílet, nesouhlasit, odsuzovat...). 4. Integrování hodnot - žák organizuje hodnoty, které zastává do určité struktury (typická slovesa: přijímat odpovědnost, upravovat, uspořádat, ztotožňovat se, kombinovat, postihovat souvislosti...). 5. Internalizace - sebevyjádření, žák začlení systém hodnot do charakterové struktury své osobnosti, hodnoty tak získávají pevné místo na hodnotovém žebříčku (typická slovesa: samostatně jednat, ovlivňovat, projevovat sebeuvědomění, je schopný, je způsobilý...). (Hajerová Müllerová, Slavík, 2020, s. 138-139) Cíle a projektování výuky 11 Psychomotorické vzdělávací cíle Taxonomie podle Simpsonové (Klapko, 2012) 1. Vnímání (smyslová činnost) - používá smyslové orgány, aby si vybavil představy o budoucí motorické činnosti, její vhodnosti, správnosti (typická slovesa: vybrat, určit, identifikovat, rozeznat, rozlišit...). 2. Zaměření (připravenost na činnost) - vyjadřuje psychickou, fyzickou i emoční připravenost na určitou činnost, např. zaujetí vhodného postoje (typická slovesa: ukázat, začít, reagovat, projevit...). 3. Napodobování činnosti (řízená činnost) - napodobuje činnosti, které vidí u učitele a opakuje je, aby pro sebe našel nejvhodnější provedení (typická slovesa: vyrobit, sestavit, opravit...). 4. Mechanická činnost (automatizace jednoduchých motorických dovedností) - méně složité a jednoduché činnosti provádí spolehlivě, zručně, přesně, bezpečně (typická slovesa: jako u předchozí kategorie). 5. Komplexní automatická činnost - komplexnější a složitější činnosti provádí rychle, bezpečně, přesně, lehce, automaticky (typická slovesa: jako u kategorie 3). 6. Přizpůsobování (schopnost motorické adaptace) - dokáže měnit, modifikovat, přizpůsobovat činnost měnícím se podmínkám (typická slovesa: přizpůsobit, změnit, adaptovat, zrevidovat...). 7. Tvořivá motorická činnost - vytvoří nový způsob motorické činnosti, používá osvojenou činnost v nových, neznámých a problémových situacích (typická slovesa: zkonstruovat, vytvořit, kombinovat, složit, navrhnout...). (Hajerová Müllerová, Slavík, 2020, s. 136-137) Cíle a projektování výuky 12 Použité zdroje FIALOVÁ, Ludmila. Aktuální témata didaktiky : školní tělesná výchova. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010. 151 s. ISBN 9788024618548. HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, Lenka a Jan SLAVÍK. Modelování kurikula. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2020. ISBN 978-80-261-0903-7. Pedagogická encyklopedie. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 935 s. ISBN 9788073675462. Cíle a projektování výuky 13