Základy didkatiky plavání
Jaký plavecký způsob zvolit jako první?
Na volbu prvního vyučovaného plaveckého způsobu existují rozdílné názory!
Ideální je nebránit přirozenému pohybovému předpokladu a respektovat individuální plaveckou motoriku!
Avšak nejčastěji se v současnosti začíná znakovým nebo kraulovým plaveckým způsobem, respektive kraulovými a znakovými nohami, které se kombinují a následně podle plaveckých dovedností dětí se začíná s nácvikem celého plaveckého způsobu znak nebo kraul.
ZNAK
+ snadné dýchání
+ výhodná poloha pro opravu chyb
+ snadný nácvik pohybů dolních končetin (transfer z kraula)
+ nejmenší silové nároky
- splývavá poloha na zádech
- ztížená orientace
- vynechání plaveckého dýchání
KRAUL
+ kondiční a sportovní plavání
+ využití v dalších plaveckých sportech
+ transfer dovedností pro znak
- náročná souhra paží a dýchání
- nutnost zvládnout výdech do vody
PRSA
+
nejrozšířenější rekreační způsob (zejména u starší generace)
+ dlouholetá tradice v ČR i Evropě
+ snadná orientace
+ nižší nároky na intenzitu zatížení
+ bez zvládnutí dýchání do vody
- technicky náročný
- nároky na koordinaci a souměrnost
- obtížnost prsového kopu
- silná fixace chyb
Je chybou učit plavat prsa s hlavou nad vodou!
ZÁKLADNÍ PLAVECKÝ VÝCVIK
- probíhá formou her i organizované výuky
- využití
analyticko-syntetický postupu
- využití pohybových her z běžného prostředí (honičky, úpolové hry, štafety, soutěže)
- pestrý a zábavný program, motivující ke spolupráce
- rovnocenné zapojení všech hráčů
- Hrové činnosti u starších dětí ubývají v hlavní části lekce, ale stále se hojně objevují v úvodní a závěrečné části hodiny!
DO VÝUKY ZAŘAZUJEME HERNÍ PRVKY
- Čím jsou děti u nichž nácvik plavání probíhá, tím více her a herních (motivačních prvků) do výuky zařazujte.
- na seznámení s vodou
- na dýchání do vody
- na splývání
- na orientaci ve vodě
Jaké by měly být didaktické hry ve výuce plavání?
- jednoduché pohybové úkoly, hry a pravidla
- stručné, přesné a jasné informace
- využití účelných gest (např. signál k ukončení rušné části hodiny)
- pohybové hry známé z prostředí sucha
- prvky her, cvičení zábavně popsaná, provedená, prezentovaná příběhem a činnosti imitační
- využitím známých říkadel
- Tyto „hrové“ činnosti jsou dobře uplatnitelné v každé části vyučovací jednotky!
U dětí se snažíme rozvíjet také cit pro vodu:
- Usnadňuje a zefektivňuje pohyb ve vodě!
- rozpoznávat žádoucí a nežádoucí pohyby
- vystavovat záběrové plochy odporu vody v různých situacích
- využívat pohyby dlaní, chodidel a celých končetin, sculling, plavání ve dvojicích a šlapání vody
- experimentovat s plaveckou polohou a polohou těžiště