Didaktika plaveckých sportů

Základy didkatiky plavání


Jaký plavecký způsob zvolit jako první?

Na volbu prvního vyučovaného plaveckého způsobu existují rozdílné názory!

Ideální je nebránit přirozenému pohybovému předpokladu a respektovat individuální plaveckou motoriku!

Avšak nejčastěji se v současnosti začíná znakovým nebo kraulovým plaveckým způsobem, respektive kraulovými a znakovými nohami, které se kombinují a následně podle plaveckých dovedností dětí se začíná s nácvikem celého plaveckého způsobu znak nebo kraul.


ZNAK

+ snadné dýchání

+ výhodná poloha pro opravu chyb

+ snadný nácvik pohybů dolních končetin (transfer z kraula)

+ nejmenší silové nároky

- splývavá poloha na zádech

- ztížená orientace

- vynechání plaveckého dýchání


KRAUL

+ kondiční a sportovní plavání 

+ využití v dalších plaveckých sportech

+ transfer dovedností pro znak

- náročná souhra paží a dýchání

- nutnost zvládnout výdech do vody


PRSA

+ nejrozšířenější rekreační způsob (zejména u starší generace)

+ dlouholetá tradice v ČR i Evropě

+ snadná orientace

+ nižší nároky na intenzitu zatížení

+ bez zvládnutí dýchání do vody

- technicky náročný

- nároky na koordinaci a souměrnost

- obtížnost prsového kopu

- silná fixace chyb

Je chybou učit plavat prsa s hlavou nad vodou!


ZÁKLADNÍ PLAVECKÝ VÝCVIK

  • probíhá formou her i organizované výuky
  • využití analyticko-syntetický postupu 
  • využití pohybových her z běžného prostředí (honičky, úpolové hry, štafety, soutěže)
  • pestrý a zábavný program, motivující ke spolupráce
  • rovnocenné zapojení všech hráčů
  • Hrové činnosti u starších dětí ubývají v hlavní části lekce, ale stále se hojně objevují v úvodní a závěrečné části hodiny!


Jaké plavecké pomůcky můžeme využít ve výuce plavání?


DO VÝUKY ZAŘAZUJEME HERNÍ PRVKY

- Čím jsou děti u nichž nácvik plavání probíhá, tím více her a herních (motivačních prvků) do výuky zařazujte.

Hry na:
  • na seznámení s vodou
  • na dýchání do vody
  • na splývání
  • na orientaci ve vodě


Jaké by měly být didaktické hry ve výuce plavání?

  • jednoduché pohybové úkoly, hry a pravidla 
  • stručné, přesné a  jasné informace
  • využití účelných gest (např. signál k ukončení rušné části hodiny)
  • pohybové hry známé z prostředí sucha
  • prvky her, cvičení zábavně popsaná, provedená, prezentovaná příběhem a činnosti imitační
  • využitím známých říkadel
  • Tyto „hrové“ činnosti jsou dobře uplatnitelné v každé části vyučovací jednotky!


U dětí se snažíme rozvíjet také cit pro vodu:

- Usnadňuje a zefektivňuje pohyb ve vodě!

  • rozpoznávat žádoucí a nežádoucí pohyby 
  • vystavovat záběrové plochy odporu vody v různých situacích
  • využívat pohyby dlaní, chodidel a celých končetin, sculling, plavání ve dvojicích a šlapání vody
  • experimentovat s plaveckou polohou a polohou těžiště
Jaká je struktura plavecké (výukové) jednotky?