Didaktika plaveckých sportů

Vodní záchrana v pedagogické praxi

Zásady bezpečnosti ve výuce plavání:

  • Prevence
  • Poučení
  • Přehled nad žáky


K čemu dochází ve výuce plavání nejčastěji?

  • Tonutí
  • Úrazy páteře skokem do nízké vody
  • Podchlazení
  • Úrazy hlavy a jiná poranění pohybového aparátu při pohybu okolo bazénu a přilehlých prostorách


Nutné požadavky z hlediska bezpečnosti:

  • přítomnost v pedagogickém či tréninkovém procesu
  • uplatňování vědomé kázně žáků (signál z vody – při nebezpečí)
  • stálý přehled o všech žácích
  • promyšlená organizace práce
  • výběr vhodných metod a prostředků
  • správná ukázka a vysvětlení
  • používání vhodných plaveckých pomůcek
  • kontrola vhodného plaveckého vybavení
  • dodržování vhodného počtu žáků


Setkali jste se na praxích ve výuce plavání s nějakou nebezpečnou situaci, při které došlo k úrazu nebo topení se žáka?

  • Pokud máte osobní zkušenost nebo praktické rady, jak předcházet těmto situacím sdílejte je ostatními v diskuzním fóru předmětu.